بوتولیسم عامل تلف شدن پرندگان میانکاله مازندران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وارد نشدن آب به تالاب میانکاله سبب تولید سم بوتولیسم و مرگ پرندگان شده است.

به گزارش ایمنا، عیسی کلانتری در یک برنامه تلویزیونی در مورد علت مرگ پرندگان در میانکاله، اظهار کرد: طبق آخرین گزارش رسمی سازمان دامپزشکی که مسئولیت بررسی بیماری‌های حیات وحش را دارد سم بوتولیسم سبب تلف شدن پرندگان شده است، بوتولیسم سمی بسیار خطرناک است که هر نانوگرم آن می‌تواند پنج نفر را به کشتن دهد به عبارتی هر دو کیلوگرم از آن می‌تواند تمام انسان‌های روی زمین را نابود کند.

وی افزود: وارد نشدن آب به تالاب میانکاله سبب ایجاد شرایط بی‌هوازی و تولید این سم شده است چرا که سدها و پمپاژها جلوی ورود آب به تالاب را می‌گیرند.

کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره ارائه مجوز به شکارچیان خارجی، اظهار کرد: ۲۰۰ هزار رأس حیوان در زیستگاه‌های کشور وجود دارد که هر ساله برای ۲۰۰ الی ۳۰۰ رأس از آن‌ها مجوز شکار برای اتباع خارجی صادر می‌کنیم این مجوز شکار برای حیوانات نر بالای ۹ سال است، به طورکلی کارشناسان بر این باورند که نرهای پیر باید از گله حذف شوند چراکه از یک‌سو مشکل بیماری برای گله ایجاد می‌کنند و از سوی دیگر در تکثیر و تولید مثل سبب مشکلاتی می‌شوند همچنین در فصل‌های خشک نرهای پیر اجازه تغذیه آب را به ماده‌ها نمی‌دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه نرهای پیر به دلیل شاخ‌های بزرگ انگیزه زیادی برای شکارچیان ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: کنار هر شکارچی دو محیط‌بان حضور دارد که با اجازه آن‌ها شکار انجام می‌شود. با توجه به اینکه منابع دولتی برای احیای زیستگاه‌ها کافی نیست ما به سراغ سرمایه‌گذاری می‌رویم.

معاون رئیس جمهوری افزود: معمولاً مجوز شکار برای حدود ۳۰ تا ۵۰ رأس داده می‌شود و هر مجوز نیز ۳۰ هزار دلار به فروش می‌رسد که از این مبلغ یک سوم صرف جوامع محلی و مابقی آن برای احیای زیستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلانتری با بیان اینکه این حیوانات عمری حدود ۱۰ تا ۱۲ سال دارند و سالانه نیز حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار رأس از آن‌ها از بین می‌رود، گفت: این گونه شکار نه تنها تهدیدی برای این گونه‌های جانوری نیست بلکه برای بقای نسل آن‌ها نیز مؤثر است، قرق‌های خصوصی نیز با کمک بخش خصوصی مجوزهای محدود شکار را با نظارت سازمان محیط زیست صادر می‌کند.

وی در ادامه درباره سایت پرورش میگو در نزدیکی گنبدهای نمکی در جزیره قشم گفت: ما در مناطقی همچون قشم با مدیریت دوگانه مواجه هستیم. در این مورد منطقه آزاد قشم محدوده‌ای را که برای راه‌اندازی کارگاه پرورش میگو در نظر گرفته شده بود را حریم گنبدهای نمکی تشخیص نداده و مجوز صادر کرده است، منابع طبیعی نیز اعلام کرده است که فاصله این سایت پرورش میگو تا گنبدها ۱.۵ کیلومتر است در حال حاضر احداث این مرکز با دستور مستقیم رئیس جمهوری متوقف شده است و شیلات باید برای راه‌اندازی آن حریم بیشتری را رعایت کند.

کد خبر 409560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.