انقراض ۵۰ درصدی گونه‌های حیوانی درهائیتی بر اثر جنگل‌زدایی

بر اساس تحقیقاتی که اخیرا پژوهشگران اهل جمهوری هائیتی انجام داده‌اند، جنگل‌زدایی زندگی بیش از ۵۰ درصد از گونه‌های حیوانی این کشور را با تهدید مواجه می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از پژوهشگران مشهور اهل جمهوری هائیتی، واقع در جزیره هیسپانیولا در دریای کارائیب، از نتایج مطالعات اخیر خود حیرت‌زده شدند؛ به زودی این کشور تنوع زیستی غنی خود را از دست خواهد داد چرا که بیش از نیمی از گونه‌های زنده این کشور بر اثر پدیده جنگل‌زدایی در معرض انقراض هستند. تحقیقات این پژوهشگران نشان داد که بخش اعظمی از جنگل‌های بارانی این کشور در چند سال گذشته پوشش سبز خود را بر اثر جنگل‌زدایی از دست داده است و تقریباً عاری از وجود هر گونه درخت است. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده توسط این دانشمندان، که بیش از ۱۰ سال از زندگی خود را در جنگل‌های بارانی هائیتی سپری کرده‌اند، همین امر منجر به انقراض ۵۰ درصدی موجودات زنده تا سال ۲۰۳۵ خواهد شد.

پژوهشگران به مردم هائیتی در خصوص قطع درختان هشدار می‌دهند چرا که بسیاری از مردم در یک دهه اخیر به سمت جنگل‌زدایی برای مصارف شخصی خود روی آورده‌اند. مردم از زمین‌های حاصل از قطع درختان برای کشاورزی و تولید زغال مورد نیاز برای پخت و پز و گرم کردن خانه‌های خود بهره می‌برند و روزانه بر تعداد افرادی که به سمت این کار گرایش پیدا می‌کنند، افزوده می‌شود. البته قطع درختان توسط مردم تنها یکی از عواملی است که باعث از بین رفتن جنگل‌های سبز هائیتی شده است؛ تغییرات آب‌وهوایی، وجود گونه‌های مهاجم و سایر فعالیت‌های انسانی نیز در نابودی پوشش سبز جنگل‌های بارانی این کشور نقش اساسی ایفا می‌کند.

نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده توسط گروه پژوهشگران اهل هائیتی آن‌ها را شگفت‌زده کرد چرا که انقراض موجودات زنده در این کشور با سرعتی باور نکردنی، یعنی ۱۰۰ تا هزار برابر سرعت معمولی، در حال اتفاق است. بنابراین، این دانشمندان مردم کشور را به همکاری بیش از پیش در جلوگیری از وقوع چنین حادثه ناگواری، که منجر به نابودی نیمی از موجودات زنده کشور خواهد شد، دعوت می‌کنند.

کد خبر 409475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.