ساخت اماکن تفریحی راهکاری برای توسعه اقتصاد شهرهای جدید است

یک کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: توسعه زیرساخت‌های گردشگری با تکیه بر گسترش اماکن تفریحی همچون شهربازی‌ها و پارک‌های آبی، روشی نوین برای توسعه درآمد پایدار مدیریت شهری و ایمن کردن نظام مدیریت مالی در شهرهای تازه تأسیس بوده که به کمک شهرداری‌ها آمده است.

عباس ثابتی راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر نقش گردشگری در توسعه اقتصادی شهری و تحقق درآمد پایدار برای سیستم‌های مدیریت کلان در شهر، اظهار کرد: پژوهش مالی از کارکرد شهرداری‌های موفق در جهان نشان می‌دهد گردشگری یکی از مهم‌ترین عناصر تأثیرگذار بر روند توسعه پایدار شهری است و این صنعت تحرک اقتصادی قابل توجهی برای سیستم‌های مدیریت شهری به همراه می‌آورد.

وی افزود: تمرکز بر فرایندهای توسعه گردشگری شهری در صورتی که با برنامه‌ریزی در سطوح عالی حکمرانی یک شهر همراه باشد، به رشد و توسعه پایدار شهر در ابعاد ملی و بین‌المللی خواهد انجامید و در صورتی که پشت فعالیت‌های توسعه‌ای در این حوزه، برنامه‌ریزی بلند مدتی برای رشد اقتصادی انجام نگیرد، تنها درآمد غیر پایدار برای برخی از ارکان سیستم مدیریت شهر به وجود خواهد آورد.

این کارشناس جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با اشاره به نقش مدیریت محلی در توسعه اقتصادی شهر، تصریح کرد: حذف مدیران محلی که تجربه و سابقه مدیریت و ارتباط فرهنگی با گردشگران را دارند، نوعی ریزش فرهنگی-اقتصادی و آسیب به ظرفیت‌های گردشگری و کسب و کارهای در ارتباط با آن، محسوب می‌شود زیرا جذابیت حکومت‌های محلی و شیوه‌های خاص اداره شهر برای گردشگران خارجی بیش از جذابیت‌های برخی میراث فرهنگی بی روح است.

ثابتی راد اضافه کرد: تاکید صنعت گردشگری بر تفریح و آشنایی با فرهنگ بومی مناطق مختلف باعث می‌شود تا رونق این صنعت تنها برای صاحبان اماکن تفریحی، منفعت نداشته باشد و بازدید از اماکن فرهنگی- مذهبی و درآمد آنها نیز با افزایش قابل توجهی روبرو شود؛ در حقیقت گردشگری تنها بخشی از اقتصاد است که در زمان رکود همه بخش‌ها، بازهم در رونق به سر می‌برد و سیستم‌های مدیریت شهری باید با سرمایه گذاری در این بخش، درآمد خود را به صورت ایمن، پایدار کنند.

گردشگری رکن اصلی تحقق توسعه پایدار شهر

وی ادامه داد: مطالعات جهانی نشان می‌دهد کم‌ترین تأثیرپذیری از بحران‌های اقتصادی در کشورهای مختلف مربوط به صنعت گردشگری است و بی‌شک این صنعت باید به عنوان رکن اصلی تحقق توسعه پایدار شهر مورد توجه مدیران شهری قرار بگیرد.

این کارشناس جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطر نشان کرد: سازمان‌های بین‌المللی پیش بینی کرده‌اند که تعداد گردشگران جهانی تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی به بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر برسد و از این رو به جرأت می‌توان این صنعت را به عنوان نخستین بخش اقتصادهای توسعه یافته و مولد در جهان معرفی کرد زیرا هیچیک از بخش‌های اقتصاد جهانی، این حجم از مشارکت کننده را به خود ندیده است.

ثابتی راد افزود: نقش اماکن تفریحی و به روز سیاحتی در توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه اقتصاد شهری، غیرقابل انکار است و تجربه موفق بسیاری از سیستم‌های مدیریت شهری نشان می‌دهد توسعه زیرساخت‌های تفریحی در بستر شهر همچون شهربازی‌ها، پارک‌های آبی و اماکن ورزشی، جذابیت‌های گردشگری فراوانی برای شهر به وجود می‌آورد.

وی یادآور شد: در حقیقت توسعه زیرساخت‌های تفریحی در بستر شهر روشی است که شهرهای تازه تأسیس برای رونق گردشگری خود از آن استفاده کرده‌اند و علت استفاده از این روش هم، وجود نداشتن اماکن فرهنگی و باستانی در آن شهرها بوده است.

کد خبر 409451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.