کاهش ضایعات کشاورزی یکی از مباحث مهم اقتصادی جهان است

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در حال حاضر هشت هزار و ۴۵۱ نفر در صنایع تبدیلی و غذایی استان مشغول به کار هستند و بر اساس مجوزهای صادر شده برای پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۸۰ درصد، پیش بینی می‌شود ۱۰ هزار نفر به ظرفیت اشتغالزایی صنایع غذایی و تبدیلی استان اصفهان اضافه شود.

منصور قماشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نقش صنایع تبدیلی و غذایی کشاورزی در بخش مدیریت ضایعات محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: ضایعات، مقادیری از کالای خاص یا کالای مشتق شده‌ای است که وارد چرخه مصرف عمومی نمی‌شود، بر اساس نوع محصولات غذایی تولید شده در بخش کشاورزی استان نیز ضایعات مختلفی وجود دارد.

وی افزود: نوع محصول کشاورزی تعیین می‌کند که چه میزان از محصول تولید شده، ضایعات باشد و حجم ضایعات محصولات کشاورزی از پنج تا ۳۰ درصد وزن کل محصول متغیر است؛ در صورتی که ضایعات در برخی از محصولات وجود نداشته باشد یا کاهش یابد، به خودکفایی می‌رسیم و می‌توانیم صادرات آن محصول را توسعه دهیم.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، تصریح کرد: کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از گذشته تاکنون یکی از مباحث مهم و شاخص نظریه‌های اقتصادی در جهان است، ضایعات تنها مربوط به سفره خانواده‌ها نیست و در همه مراحل تولید، برداشت، توزیع و مصرف مشاهده می‌شود، به عنوان مثال در صورتی که در روند تولید و کاشت، بذر مصرفی با استفاده از دستگاه‌ها و ماشین آلات پیشرفته در زمان جایگذاری نشود، نوعی ضایعات بذر به وجود می‌آید.

قماشی اضافه کرد: استفاده نکردن از تجهیزات و تکنولوژی‌های به روز یا تنظیم نبودن آنها برای موقعیت‌های مختلف در روند کاشت و برداشت، ضایعات به وجود می‌آورد و بخشی از سرمایه کشاورز را وارد چرخه مصرف نمی‌کند. حمل و نقل نیز یکی دیگر از بخش‌های مهم در توزیع محصولات کشاورزی است که اگر به وسیله خودروهای آب بندی نشده انجام بگیرد، ضایعات را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: اهمیت ضایعات محصولات کشاورزی در تلاش نیروی انسانی، نهاده‌های اولیه، سرمایه و انرژی که برای تولید محصولات صرف شده است و با تبدیل شدن محصولات کشاورزی به ضایعات این هزینه‌ها عملاً بی استفاده می‌شود. یکی دیگر از اهمیت‌های استفاده از ضایعات در روند مصرف محصولات کشاورزی، برنامه‌ریزی بر تولید محصولات در اراضی است و زمانی که محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود مجبور به واردات آنها یا کاهش توزیع و مصرف هستیم.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر نقش صنایع تبدیلی در کاهش هزینه‌های کشاورزی و صرفه‌جویی، خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین روش‌های به صرفه اقتصادی برای جلوگیری از افزایش میزان ضایعات در محصولات کشاورزی ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی است؛ اغلب محصولات کشاورزی در دوره زمانی مشخصی تولید می‌شوند و تنها در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت قابل مصرف است، صنایع تبدیلی می‌کوشد تا قابلیت مصرف در طول سال را برای محصولات کشاورزی و دامی ایجاد کند.

قماشی افزود: تبدیل شیر به شیرخشک یکی از فرآوری‌های مهم در صنایع تبدیلی است و تولید انواع کنسروها نیز یک روش اقتصادی کاربردی برای کاهش ضایعات و استفاده حداکثری از آنهاست.

وی یادآور شد: صنایع تبدیلی استان اصفهان از نظر جذب ماده خام رتبه سوم را در کشور دارد و ۴۰۲ واحد صنایع تبدیلی استان اصفهان با ظرفیت جذب چهار میلیون و ۳۱۲ هزار تن ماده خام، می‌تواند سه میلیون تن محصولات غذایی و فرآوری شده را در سال تولید کنند.

کد خبر 409450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.