راه اندازی بیمارستان کوآلاها؛ تلاش برای نجات حیوانات از آتش سوزی ها

بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا اختصاص دارد به ساخت بیمارستان کوآلاها در استرالیا، تداوم تلفات پرندگان مهاجر تالاب میانکاله و هشدار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درمورد نابودی مرجان های خلیج فارس که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، آتش‌سوزی‌های استرالیا موجب از بین رفتن حدود یک میلیارد و دویست هزار حیوان در این کشور شده است. گرچه آمار دقیقی از مرگ و میر کوالاها در دست نیست اما بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کوالاها در شهر پورت مکوایر استرالیا پر شده از کوالاهایی که دچار سوختگی شده‌اند.

این حیوانات از گونه‌های مختلف پستانداران، پرندگان و خزندگان بوده‌اند و کارشناسان معتقدند با توجه به وسعت بی سابقهٔ این آتش‌سوزی‌های فصلی در استرالیا، رقم بالا افزایش خواهد یافت.

سو اشتون، رئیس بیمارستان پورت مکوایر می‌گوید: «آتش‌سوزی‌های اخیر ضربه سنگینی به این جانوران وارد کرد، سال‌ها طول خواهد کشید تا وضعیت این گونه جانوری دوباره بهبود بیابد. ما از هیچ کمکی برای بهبود وضعیت کوالاها دریغ نخواهیم کرد»

این بیمارستان اغلب توسط نیروهای داوطلب اداره می‌شود.

کوالاها به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استرالیا کمک می‌کنند تا این کشور میلیون‌ها دلار درآمد از بخش گردشگری داشته باشد.

خانم اشتون می‌گوید قسمتی از اعتبار در این بیمارستان هزینه می‌شود و بخشی از آن نیز به خرید زمین جهت «برنامه پرورش» کوالاها اختصاص می‌یابد.

مشکل تالاب‌های قم با تعارف حل نمی‌شود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: تخصیص حقابه‌های زیست‌محیطی و جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب برای احیای تالاب‌ها و رودخانه‌های قم مشکلاتی نیست که با تعارف حل شود.

سید رضا موسوی مشکینی با اشاره به وجود شش تالاب ارزشمند از جمله حوض سلطان، مره، بهشت معصومه، کوه نمک و دریاچه نمک در قم، این خطه را یکی از استان‌های تالابی کشور دانست و گفت: حدود ۱۰ درصد از وسعت استان را تالاب‌ها تشکیل می‌دهند، اما با وجود بارندگی‌های ۲ سال گذشته، این تالاب‌ها همچنان در معرض خشک‌سالی قرار دارند.

وی با اشاره به میزبانی تالاب‌های استان از هزاران قطعه پرنده مهاجر درسال، گفت: تالاب‌های قم به ویژه تالاب مره و دریاچه نمک، نقش بسیار مهمی در مساله گرد و غبار در مرکز کشور داشته و اگر بر اثر غفلت و بی‌توجهی به طور کامل خشک شوند، ۲۵ درصد از جمعیت کشور با بحران جدی مواجه خواهند شد.

مرگ ۱۲ هزار پرنده در تالاب میانکاله تأیید شد

مدیر کل دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تلف شدن ۱۲ هزار پرنده در تالاب میانکاله مازندران را تأیید کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان حفاظت محیط زیست شائبه‌هایی را که در مورد مرگ پرندگان میانکاله از جمله ورود سم به آب یا استفاده از طعمه‌های آلوده توسط شکارچیان مطرح شده، مورد بررسی قرار داده است یا خیر؟ توضیح داد: باید بپذیریم که اگر سموم کشاورزی، صنعتی و … به‌طور مستقیم به آب وارد شده بود، سایر آبزیان از جمله ماهیان نیز باید تلف می‌شدند درحالی‌که جمعیت زیاد تلف شدگان در میانکاله پرندگان کنار آبزی هستند.

مدیرکل دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تعداد زیادی پرنده مهاجر کنار آبزی در نقاط کم عمقی تلف شده‌اند که احتمال کاهش اکسیژن در آن مناطق وجود دارد بنابراین حتی می‌توان گفت که وارد نشدن آب به بالادست تالاب می‌تواند شرایط بی هوازی را ایجاد و سبب تولید بوتولیسم شود.

دستگیری عوامل آتش سوزی در جنگل‌های ارسباران

آتش سوزی در طوعلی ارسباران توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کلیبر و نیروهای امدادی مهار شد. سه نفراز عوامل آتش سوزی نیز در این موضوع دستگیر شدند.

شبیخون شکارچیان به پارک ملی کرخه

لاشه ۱۸۴ قطعه پرنده سار در پارک ملی کرخه در شوش کشف و ضبط شد.

یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی کرخه در پی گزارش‌هایی مبنی بر شکار غیرمجاز پرنده سار در ساعات شب با روش‌های غیر معمول و نامتعارف در نیزارها و زهکش‌های غرب کرخه، خودروی متهمان را مشاهده کردند.

۲ نفر از این شکارچیان پس از تعقیب و گریز از خودرو پیاده شدند و به همراه چند رشته تور و کیسه حاوی لاشه پرندگان با استفاده از تاریکی شب و رفتن بینگ چادرهای عشایری دامداران قصد متواری شدن داشتند که یکی از آنان دستگیر و با دستور قضائی تحویل پاسگاه انتظامی محل شد.

اول بهمن ماه جاری نیز سه نفر متخلف شکار غیرمجاز ۶۷۲ قطعه پرنده سار در پارک ملی کرخه دستگیر شدند.

ورود سازمان حفاظت محیط زیست کشور به قضیه باغ وحش ارومیه

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص وضعیت باغ وحش ارومیه گفت: تا بهبود کامل وضعیت کنونی باغ وحش، سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری‌های لازم را از طرف مدیریت این مجموعه انجام خواهد داد.

پس از انتشار گزارش‌هایی در خصوص وضعیت اسفناک باغ وحش ارومیه، مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور بازدید کرد.

شهاب الدین منتظمی با اشاره به مشکلات باغ وحش ارومیه افزود: «عمده مشکلات موجود در این مجموعه وسعت بالای آن، عدم تمرکز قفس‌ها و محل‌های نگهداری در یک محدوده مشخص و عدم فضاسازی مناسب باغ وحش است».

وضعیت این باغ وحش و شرایط نگهداری حیوانات در آن، طی سال‌های اخیر مورد اعتراض فعالان حقوق حیوانات بوده و اخیراً هم دوستداران و حامیان حقوق حیوانات نسبت به انتشار فیلمی از این باغ وحش که حیوانات در شرایط نابهنجاری نگهداری می‌شدند اعتراض کرده بودند.

نابودی مرجان‌های دریای خلیج فارس تا ۱۰ سال آینده در صورت تداوم آلایندگی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در صورتی‌که تداوم آلایندگی در دریای خلیج فارس ادامه یابد تا ۱۰ تا ۱۵ سال آینده هیچ مرجانی در این دریا زنده نخواهد ماند.

عیسی کلانتری با اشاره به اینکه در حال حاضر دریای خلیج فارس یکی از آلاینده‌ترین دریاهای دنیا شناخته شده بود، اظهارکرد: هم اکنون هم درجه حرارت این دریا در حال بالا رفتن است و هم اینکه آب در حال اسیدی شدن است و مرجان‌ها دارند، ریشه کن می‌شوند.

وی با تصریح بر اینکه به نظرم دریای خلیج فارس، قربانی مسائل سیاسی شده است، افزود: تعدادی از کشورهای اطراف این دریا، مشکلات سیاسی دارند و این مشکلات موجب شده تا آلایندگی در آن روز به روز گسترش یابد

کلانتری ادامه داد: معاهده"راپمی" (حفاظت از محیط زیست خلیج فارس) نیز حدود دو سالی است راکد بوده و این امر خطرناک است.

وی با بیان اینکه محیط زیست مرز نمی‌شناسد و محیط زیست تمامی کشورها به یکدیگر وابسته‌اند، توضیح داد: امروز وقتی گرد و غبار از شمال سوریه، غرب عراق و یا در اردن ایجاد می‌شود، بلافاصله کمتر از ۱۲ ساعت در سرتاسر مرزهای غربی ایران دیده می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکیدکرد: باید برای حفظ محیط زیست کشور خود و کشورهای همسایه کمک کنیم که حداقل آسیب هم به ما و هم به کشورهای همسایه وارد نشود

وی تصریح کرد: لایحه زیست محیطی دریای خزر در دولت تصویب و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد

کلانتری گفت: اصولاً با کشورهای همسایه تعاملات خوبی وجود داریم اما باید در حوزه‌های گرد و غبار، آب‌های مرزی قوی‌تر شود و امیدوار هستیم که کشورهای همسایه نیز ضوابط و ارزیابی‌های زیست محیطی خود را انجام دهند

گرد و غبار با منشأ داخلی مهار شده است

وی در ارتباط با کانون‌های بحرانی تولید گرد و غبار نیز اظهارکرد: سالیانه بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای مهار و کنترل این کانون‌ها در نظر گرفته‌ایم اما با توجه به بارندگی‌های خوب طی امسال و سال گذشته تقریباً منشأ گرد و غبار در درون کشور به صورت جدی نداشته‌ایم.

کد خبر 409376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.