سکونت ۲۳ درصد جمعیت کلانشهر اراک در محلات حاشیه‌ای

مدیرکل راه وشهرسازی استان مرکزی گفت: ۲۳ درصد از جمعیت کلانهشر اراک و ۱۹ درصد از شهرستان ساوه را ساکنان سکونتگاه های غیررسمی تشکیل می دهند.

به گزارش ایمنا، احمد مرزبان در ستاد بازآفرینی شهری استان مرکزی با اشاره به عملکرد ستاد بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی استان مرکزی اظهار کرد: ستاد بازافرینی شهری استان مرکزی سه پارامتر مهم احیا و نوسازی بافت های فرسوده به جهت کنترل حاشیه نشینی، ساخت مسکن به منظور تناسب میان عرضه و تقاضا و جریان بخشیدن به احداث مسکن را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه هزار و ۲۱۸ هکتار معادل ۸.۵ درصد از وسعت کل محدوده شهرهای استان را بافت های فرسوده تشکیل داده افزود: ۲۳ درصد از جمعیت کلانهشر اراک و ۱۹ درصد از شهرستان ساوه را ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل می دهند و بواسطه همین سکونتگاه ها و بافت های فرسوده، ستاد بازافرینی استانی بازآفرینی ۱۷ محله را در ساوه و ۱۳ محله را در اراک شناسایی کرده و به تصویب رسانده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی تصریح کرد: اعتبار ابلاغی سال گذشته برای طرح های بازآفرینی شهری در استان مرکزی، حدود ۳۸ میلیارد تومان بود که هفت میلیارد آن تخصیص داشته است، همچنین ۲۲ پروژه از دستگاه های عضو ستاد بازافرینی به ستاد ارسال شد و برخی به مرحله فراخوان مناقصه و برخی به مرحله اجرا رسیده است.

مرزبان با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص بازآفرینی شهری بیان کرد: چهار پروژه مشارکتی اعم از پروژه ۳۳۶ واحدی در سکونتگاه غیررسمی، ۱۵۱ پروژه در ساوه، پروزه ۱۳ طبقه‌ای با مشارکت سازمان ملی، ۱۵ پروژه در زمینه های زیربنایی و روبنایی، چهار پروژه مطالعاتی در جهت حمایت از ساکنین بافت های فرسوده، اعطای ۳۲۰ فقره وام ۴۰۰ میلیون ریالی در قالب بازسازی و نوسازی و ۳۰ فقره وام ۱۵۰ میلیون ریالی در قالب ودیعه مسکن در محله های بافت فرسوده انجام شده است.

وی اضافه کرد: در راستای اهداف بازافرینی شهری قیر مورد نیاز شهرهای خمین، کمیجان، دلیجان، آشتیان، تفرش، شازند، محلات و خنداب به منظور شبکه معابر بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی در نظر گرفته شده بود که تامین شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی اضافه کرد: کوی سجادیه اراک بیشترین جمعیت سکونتگاه های غیررسمی را تشکیل می دهد.

مرزبان افزود: یک طرح ویژه در اراک در حال پیگیری و اجراست که در کشور هم به عنوان پایلوت مد نظر قرار گرفته مبنی بر اینکه سعی کردیم از محل احداث پروژه های سکونتگاه‌های غیررسمی منابع دولتی برای ادامه کار در دست داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در شهرک علی‌ابن‌ابی طالب(ع) اراک اقدام به سنددار کردن خانه ها شده که تاکنون از ۱۴ هزار قطعه تصرفی در قالب ۱۲ پلاک، ۷۰۰ سند تک برگی صادر و نقشه سه هزار و ۵۰۰ قطعه تهیه شده که حدود یک‌هزار و ۲۰۰ قطعه در سامانه اداره ثبت اسناد ثبت و درج شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: پروژه ۲.۷ هکتاری در بافت های فرسوده توسط شهرداری اراک در حال انجام است که ۲۵۲ واحد در قالب ۱۱ بلوک ساخته خواهد شد که یک بلوک ساخته شده و پنج بلوک هم در حال ساخت است.

مرزبان در خصوص طرح اقدام ملی مسکن اضافه کرد: در راستای طرح ملی اقدام مسکن ۲۰ هزار و ۸۹۰ واحد سهم ابلاغی استان مرکزی است که در فاز نخست آن هزار و ۹۹۱واحد ثبت نام شده است. زمین مورد نیاز برای هشت هزار و ۸۹۰ واحد بالغ بر ۲۹۰ هکتار بوده که زمین برای شش هزار و۳۳ واحد تامین شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 409363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.