نقش جنگل‌زدایی در انقراض گونه‌های حیوانی

محققان پیش‌بینی کرده‌اند که جنگل‌زدایی در آمریکای جنوبی به انقراض هشت گونه پرنده در آینده‌ای نه چندان دور منجر خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طوطی دم‌بلند آمریکایی در لیست هشت گونه پرنده‌ای قرار گرفته است که در دهه اخیر با تهدید جدی انقراض بر اثر جنگل‌زدایی در آمریکای جنوبی مواجه شده است. اگرچه بسیاری از موارد انقراض پرندگان بر اثر شکار یا در جزایر دورافتاده اتفاق می‌افتد، با این حال موارد انقراض جدید این حیوانات در آمریکای جنوبی مربوط به مسئله مهم جنگل‌زدایی در این بخش از جهان است.

دانشمندان بر این باورند که نمونه‌های انقراض در آمریکای جنوبی گواهی است بر بروز یک بحران در مکان‌هایی که در طول تاریخ با چنین پدیده‌هایی روبرو نبوده‌اند و این اتفاقات می‌تواند ناشی از تخریب زیستگاه‌های طبیعی باشد.

در زمان‌های گذشته، بیش از ۹۰ درصد از انقراض پرندگان فقط در جزایر دور افتاده رخ می‌داد اما تحقیقات اخیر حاکی است که افزایش نابودی نسل این حیوانات در قاره‌های بزرگ بر اثر از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی در نتیجه کشاورزی نامتناسب و مقطعی، دفع فاضلاب و قطع درختان اتفاق می‌افتد.

در حال حاضر، بیش از ۲۶ هزار گونه پرنده در آستانه انقراض است که البته این آمار روز به روز افزایش می‌یابد. دانشمندان اقدامات بشر را دخیل در بروز این فاجعه می‌دانند و به همگان نسبت به لزوم کاهش اقداماتی نظیر قطع درختان که بیشترین نقش را در از بین رفتن گونه‌های جانوری ایفا می‌کند، هشدار می‌دهند.

اخیراً بیش از نیمی از مارد انقراض  پرندگان مربوط به کشور برزیل بوده است که در این میان، نسل نوعی طوطی بسیار زیبا در سال ۲۰۰۰ به طور کامل محو شده است. تحقیقات نشان داده است که ساکنان برزیل این نوع طوطی را به دام می‌انداختند تا آن را به عنوان یک پرنده زینتی در قفس‌های خانگی خود نگهداری کنند. بازگرداندن بسیاری پرندگان منقرض به این جهان امری محال است، برای همین دانشمندان امیدوارند بتوانند این نوع طوطی زیبا را قبل از انقراض نسل آن به طبیعت بازگردانند.

علاوه بر هشت گونه پرنده‌ای که در دهه اخیر در آمریکای جنوبی منقرض شده است، ۵۱ گونه دیگر در معرض خطر جدی قرار دارد که دانشمندان در تلاشند اقداماتی جدی به کار گیرند تا از نابودی نسل آن‌ها پیشگیری کنند.

کد خبر 409271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.