۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۵
گاوازنگ قربانی بی‌تدبیری

منطقه‌ای که می‌توانست محل تحقق اشتغال جوانان، منبعی برای درآمد شهرداری‌ها و مقصدی برای گردشگران باشد، حالا به چالشی سرگردان بین سازمان‌ها و دستگاه‌ها تبدیل شده و هر کس تلاش می‌کند درمانی برای دردهای آن بیابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منطقه گردشگری گاوازنگ مجموعه‌ای مستعد برای رونق اقتصاد شهری است. این منطقه کوهستانی می‌تواند به مقصد مهمی در جذب گردشگر و ایجاد اشتغال پایدار تبدیل شود، اما در دو دهه گذشته به بستری برای بروز چالش‌ها، مشکلات و سوءمدیریت‌ها تبدیل شده است؛ بدتر این که بعضی سودجویان نیز اراضی این منطقه را تصرف کرده‌اند و اینگونه بر مشکلات منطقه افزوده شده است.

پای درد و دل شهروندان

فرزاد رجایی از شهروندان منطقه گاوازنگ می گوید: معلوم نیست دستگاه‌های نظارتی زمانی‌که در این منطقه تخلف می‌شد کجا بودند؟! من عقیده دارم که سازمان همیاری شهرداری‌ها حق ما را پایمال کرده است. در گذشته بسیاری زمین‌ها بدون در نظر گرفتن مسائل حقوقی به برخی افراد واگذار شده است.

مجید اکبری، دیگر شهروند ساکن در منطقه گاوازنگ به کلنگ‌زنی چند سال قبل در این منطقه که قرار بود پردیس سینمایی در آن ساخته شود اشاره می‌کند و می‌گوید: این طرح که قرار بود درجهت رفاه بیشتر همشهریان و جذب گردشگر باشد، بی‌نتیجه ماند.

وی با بیان اینکه اجرای تله‌کابین در منطقه گردشگری گاوازنگ نیز مانند دیگر پروژه‌های منطقه ناتمام مانده است، اظهار می‌کند: ساخت و سازهای غیر مجاز و کوه‌خواری در این منطقه به مشکلی اساسی تبدیل شده، اما تاکنون مسکوت مانده است.

۱۴ طرح نیمه‌تمام

انتقادات شهروندان از معضلات منطقه گاوازنگ در حالی مطرح می‌شود که سعید امیدی، مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری‌های زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان این که طرح گردشگری گاوازنگ از اوایل دهه ۷۰ توسط استانداری آغاز و درسال‌های بعد این پروژه به سازمان همیاری شهرداری‌های استان زنجان واگذار شد، افزود: واگذاری اراضی یک صد هکتاری در قالب موجر – مستاجر و انتقال سند زمین پس از اجرای کامل طرح به این سازمان از سوی اداره کل منابع طبیعی تصمیم دیگری بود که در مورد این پروژه گرفته شد و در سال‌های بعد و با کسر حریم‌های راه، مسیل و تاسیسات زیربنایی برق و گاز مساحت عرصه به ۷۵ هکتار در قالب قطعات چهارده‌گانه کاهش یافت.

وی ادامه می‌دهد: روند پیشرفت و تکمیل قطعات چهارده‌گانه پروژه گاوازنگ به دلایلی چون نبود تعریف روشن و دقیق از منابع مالی طرح و تخصیص نیافتن بودجه دولتی و برخی مسائل حقوقی، کند بوده است.

مشکلات سرمایه‌گذاری

وی با بیان این که این منطقه گردشگری و تفریحی فاقد زیرساخت تامین آب شرب و گاز است، می‌افزاید: راه‌های مواصلاتی نیازمند اجرای عملیات تعریض و ایجاد مسیرهای جدید دسترسی برای کنترل ترافیک بویژه در زمان‌های خاص مانند ایام بهار و تابستان و زمان برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای ملی و استانی است.

مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری‌های زنجان تخصیص نیافتن ردیف‌های اعتباری و نبود روش‌های قانونی برای تامین مالی را از مشکلات مهم پروژه‌های این منطقه می‌داند و تاکید می‌کند: این امر عملاً جذب سرمایه گذار و شرکای اقتصادی را با چالش مواجه کرده است.

امیدی تنها نسخه شفابخش رونق پروژه گاوازنگ را استفاده از روش‌های متناسب سرمایه‌گذاری در قالب جذب سرمایه‌گذار با تعریف مشوق‌ها و بسته‌های حمایتی می‌داند و می‌افزاید: بسته‌های سرمایه‌گذاری و پروژه‌های اولویت‌دار سرمایه‌گذاری برای منطقه از جمله ایجاد رستوان، هتل، شهربازی و سایر طرح‌های گردشگری و تفریحی، مطالعه و تعریف شده است.

وی به ابهامات موجود در خصوص محل قانونی خط حریم شهری در شمال شهر زنجان منتهی به منطقه گردشگری گاوازنگ اشاره می کند و می‌گوید: در جلسات مکرری که با معاون عمرانی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری برگزار شد، ابهامات موجود رفع شده است.

مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری‌های زنجان تاکید می‌کند: رفع ابهامات و اشکالات حقوقی، تعیین تکلیف تعهدات سنواتی، بازتعریف کاربری‌ها، تامین منابع مالی، تکمیل زیرساخت‌ها، تامین آب شهری و گاز در منطقه و ایجاد جذابیت‌های مناسب برای مشارکت بخش خصوصی در شتاب بخشیدن به اجرای پروژه ضروری است.

امیدی با بیان این که پروژه گاوازنگ طرح استانی است که قابلیت تبدیل به پروژه ملی را دارد، اظهار می‌کند: این طرح دارای کارکردهای گردشگری، اقتصادی و اشتغالزایی است.

فروش غیر قانونی زمین‌ها

اما مهرداد سلطانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان نیز از مکاتبه با سازمان همیاری شهرداری‌های این استان برای آغاز واگذاری پروژه گاوازنگ به شهرداری خبر می‌دهد و می‌گوید: شهرداری نیز باید لایحه مربوط به این موضوع را به شورای اسلامی شهر ارسال کند و  جزییات و نحوه واگذاری باید در کمیته‌های کارشناسی بررسی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با بیان این که چالش ایجاد شده در شهرداری نباید روند واگذاری را با مشکل مواجه کند، می‌افزاید: واگذاری گاوازنگ یک مساله حقوقی است و این که شهرداری در حال حاضر به وسیله سرپرست اداره می‌شود نباید تاثیری در فرایند آن داشته باشد.

سلطانی گفت: با واگذاری گاوازنگ به شهرداری امکان اداره بهتر این منطقه بیشتر فراهم می‌شود، ادامه می‌دهد و این کار جزء وظایف قانونی شهرداری است.

وی یادآور می‌شود: ابزارهای لازم برای اداره بهتر گاوازنگ در شهرداری وجود دارد و با این واگذاری، شهرداری جلو تخلفات را می‌گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با بیان این که شهرداری در اداره منطقه گاوازنگ بر سازمان همیاری شهرداری‌ها ارجحیت دارد، اظهار می‌کند: شهرداری واحد اجرائیات دارد و امکان سرمایه‌ڱذاری در این منطقه برای این دستگاه خدماتی امکان‌پذیر است.

سلطانی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در منطقه گاوازنگ خاطرنشان می‌کند: در گذشته سازمان همیاری شهرداری‌ها به دلیل این که منابع مالی نداشت، زمین‌های این منطقه را به صورت غیر قانونی فروخته و تخلف کرده و طرح را به اتمام نرسانده است.

وی با بیان این که اکثریت اعضای شورای شهر زنجان بر واڱذاری گاوازنگ به شهرداری توافق دارند، می‌گوید: فرایند اجرایی و واگذاری پروژه با تصوب شورا در سال آینده انجام خواهد شد.

کد خبر 409111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.