۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
نواحی نوآوری در سراسر دنیا

فضاهای بسیاری در سراسر دنیا وجود دارد که با استفاده از نوآوری اقدام به بهبود شرایط عمومی خود کرده‌اند که با جذب مردم و گردهم‌آیی‌های عمومی همراه بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بازسازی فضاهای شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است و اگر با استفاده از عنصر نوآوری و خلاقیت ایجاد و گسترش یابد بیشترین تأثیر را در بهسازی شهری و بهبود وضعیت جامعه خواهد داشت چرا که با ایجاد مکان‌هایی چند کاربردی الهام گرفته از پتانسیل‌های موجود و مشارکت‌های عمومی، باعث می‌شود که تعداد بیشتری از مردم جذب آن‌ها شود.

فضاهایی که با استفاده از ویژگی‌های خاص منطقه ایجاد شده به نواحی نوآوری مشهور است که پدیده‌ای نوظهور در سراسر دنیا بحساب می‌آید. در این مناطق با برقراری تعامل بین ایده و فضا می‌توان مکان‌هایی با بیشترین پتانسیل کارآفرینی ایجاد کرد. در ادامه با چند نمونه از نواحی نوآوری آشنا می‌شویم:

فیلادلفیا

دانشگاه درکسل در حال توسعه ناحیه جدید نوآوری در "مرکز دانشگاهی علوم شهر" (University City Science Center) است که در سال ۱۹۶۳ به عنوان اولین پارک تحقیقاتی شهری این کشور تأسیس شد. این دانشگاه علاوه بر درکسل و مرکز دانشگاهی علوم شهر شامل مؤسسات اصلی دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه علوم، بیمارستان کودکان فیلادلفیا و مجموعه‌ای از شرکت‌هایی است که در زمینه‌های علوم زندگی، فن‌آوری‌های نانو و اطلاعات فعالیت می‌کنند. ناحیه نوآوری مذکور در نزدیکی این مرکز و در کنار دانشگاه درکسل منطقه‌ای به بزرگی ۱۰ هکتار بافت شهری را تحت پوشش قرار می‌دهد و هدف آن تبدیل شدن به محور نوآوری، فن‌آوری، جهانی سازی و توسعه اقتصادی در منطقه است.

دیترویت

پارک "مارتوس" نمونه‌ای از یک مکان پر آرامش، ارزان‌قیمت و سرزنده در شهر دیترویت است. از آنجایی که این پارک در مرکز تجاری دیترویت قرار گرفته است گزینه مناسبی برای بهسازی بحساب می‌آمد. با همکاری میان PPS، سازمان خدمات توسعه تجارت در دیترویت، شرکت هلدینگ Rock Ventures و مؤسسه رشد اقتصادی دیترویت، در سال ۲۰۱۳ این پارک به مکان تعامل ساکنان شهر تبدیل شد.

در این مکان چمن‌های پارک جای خود را به ماسه‌های ساحلی، صندلی‌های رنگارنگ، چتر و یک محل غذاخوری با تم ساحل داد و مارتوس با کاربری‌های جدید شامل مجموعه‌ ورزشی، فضای ساخت قلعه‌های شنی و تالار اجرای موسیقی زنده مورد استفاده قرار گرفت. با الهام از موفقیت این تغییر، سایر فضاهای عمومی هم‌چون میدان کادیلاک، پارک کاپیتول، پارک بزرگ سیرکوس و دره بهشت به برگزاری برنامه‌های سرگرم‌کننده اقدام کرده‌اند. ساکنان شهر در گذشته از فضایی برای ملاقات و تعامل بهره می‌گرفتند که چندان امن نبود  اما این ساختمان تجاری متروکه واقع در جنوب غربی دیترویت و پمپ‌بنزین مجاور آن به یک مرکز اجتماعات جدید تبدیل شد که محل برگزاری برنامه‌های هنری و ایده‌پردازی است. از سوی دیگر مکان‌سازی آسان، سریع و ارزان‌قیمت منجر شده است که ساکنان و سازمان‌های دیترویت بتوانند فعالانه در توسعه مجدد شهر خود شرکت داشته باشند.

بارسلونا

منطقه شهری ۲۲ بارسلونا که به‌عنوان ناحیه نوآوری نیز شناخته می‌شود، در حدود ۱۵ سال پیش با پیاده‌سازی یک پروژه نوسازی شهری از یک محله صنعتی فراموش‌ شده و متروکه به نام "پابلنو" به منطقه‌ای پر رونق، فنی و خلاق تبدیل شد. ابتکار عمل دولت در تغییر این منطقه بر پنج خوشه دانش متمرکز شده است که عبارت است از فن‌آوری کامپیوتر و اطلاعات، زیست‌پزشکی، طراحی، انرژی و رسانه. خوشه دانش یک سیستم نوآوری محلی است که در دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و بنگاه‌هایی که دارای موفقیت در تولید صنایع جدید و ایجاد نوآوری هستند، برنامه‌ریزی و سازماندهی می‌شود.

پس از این اقدامات، بیش از هفت‌هزار شرکت، مغازه و شغل جدید در این مکان ایجاد شد و آمار سکونت در آن تا ۲۳ درصد افزایش یافت. در حال حاضر نیز این مجموعه دارای چندین دانشگاه، مراکز آموزشی و تحقیقاتی، شرکت‌های نوپا، فن‌آوری‌های پیشرفته و الگویی برای سایر مناطق نوآوری است.

آیندهوون

در شهر صنعتی زیبا و مدرن آیندهوون در هلند، یک ناحیه نوآوری با نام "پردیس تکنولوژی‌محور آیندهوون" ایجاد شده که دارای بیش از ۱۳۵ شرکت و مؤسسه دارای ۱۰ هزار محقق، توسعه‌دهنده و کارآفرین است. این ناحیه نوآوری شرایط دسترسی آسان به امکانات پیشرفته و شبکه‌های بین‌المللی را برای شرکت‌های موجود از جمله فیلیپس، NXP ، IBM و اینتل فراهم کرده است. ۴۰ درصد از کل اختراعات ثبت‌ شده هلند توسط شرکت‌های این منطقه است. این پردیس شامل تجهیزات تحقیق و توسعه، فضاهای مشترک، یک مرکز همایش، سالن اجتماعات، کافه، چندین رستوران، فضاهای کرایه‌ای، مرکز سلامتی پردیس، فروشگاه‌ها و خدمات گوناگونی برای استفاده کارمندان است. علاوه بر این مغازه‌ها و مسابقات ورزشی برگزار شده در این مرکز نیز منجر به گردهم‌آیی‌های عمومی گوناگون می‌شود.

کد خبر 408947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.