مونسان راضی از چهارباغ/ راه‌های بازدید از گنبد مسجد شیخ لطف الله باز است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر یک روزه به اصفهان اعلام کرد که امکان بازدید برای منتقدان مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله باز است؛ او همچنین تنها با بازدید از چهارباغ عباسی رضایت خود را از این پروژه اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صبح روز گذشته _۱۳ بهمن ماه_ وارد اصفهان شد. او در این سفر یک روزه به شهر اصفهان در اولین مقصد خود "بوتیک هتل سهروردی" را افتتاح کرد. این بوتیک هتل با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسیده است. بوتیک هتل‌ها نوعی اقامتگاه سنتی مورد پسند گردشگران خارجی هستند که زرق و برق بیشتری نسبت به بومگردی های ساده دارند و با قیمت‌های بالاتر خدمات با کیفیت تری در اختیار میهمانان قرار می‌دهند.

وزیر میراث فرهنگی در دومین مقصد خود به محله جلفا رفت و "خانه کشیش" را در محله ارمنی نشین اصفهان افتتاح کرد. او همچنین از اقامتگاهی دیگر در این محله بازدید و سپس به کلیسای وانک رفت و با اسقف اعظم دیدار کرد. در گفت و گوی کوتاه بین مونسان و اسقف اعظم بر لزوم رونق گردشگری ادیان تاکید شد. همچنین در مورد نقش اصفهان به عنوان چهارراه ادیان ایران و شهر دوستی بین دین‌های مختلف و یکی از پایلوت‌های گردشگری ادیان صحبت شد.

سپس مونسان به جاذبه و مرکز گردشگری مدرن اصفهان یعنی سیتی سنتر یا همان قلب شهر رفت و با حضور سرمایه گذار این پروژه از مرکز خرید و هتل‌های در حال احداث پرستیژلند بازدید کرد. در این بازدید وزیر میراث فرهنگی ساخت جاذبه‌های پیرامونی و مراکز خرید که مکمل جاذبه‌های فرهنگی گردشگری هستند را یکی از نیازهای توسعه گردشگری دانست.

جلسه‌ای پشت درهای بسته

پس از بازدید از سیتی سنتر وزیر میراث فرهنگی با همراهی استاندار به استانداری رفتند و جلسه‌ای پشت درهای بسته با حضور معاونان شان و ناهید تاج الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. بر اساس برخی گمانه زنی‌ها یکی از موضوعات مورد مناقشه در این جلسه انتقادات مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله بود.

پس از این جلسه مونسان به خیابان سپه رفت و اولین هایپر صنایع دستی کشور را افتتاح کرد. او به خبرنگاران درباره اهمیت ایجاد این هایپرها در استقبال مردم از صنایع دستی و گسترش بازار گفت. به عقیده وزیر میراث فرهنگی در تولید صنایع دستی مشکلی وجود ندارد و در فروش است که باید بازارهای خود را پیدا کند.

منتقدان مرمت از گنبد مسجد شیخ لطف الله بازدید کنند

پس از بازدید از این هایپر صنایع دستی مونسان با سوالی درباره گنبد مسجد شیخ لطف الله و نحوه مرمت آن رو به رو شد این که آیا وی از گنبد جنجالی بازدید خواهد کرد با توجه به این که پیش تر اداره کل میراث فرهنگی اصفهان اعلام کرده هیچ گاه بازدید انجام نخواهد شد؛ علاوه بر این تاریکی هوا نیز اجازه نخواهد داد که در صورت بازدید آقای وزیر بتواند آنچه را که انجام شده به وضوح ببیند.

در طی همین صحبت‌ها از مونسان خواسته شد که به متخصصین منتقد مرمت نیز اجازه دهند تا از گنبد بازدید کنند. او نیز اعلام کرد که مانعی بر سر راه آن‌ها نخواهد بود.

رضایت وزیر میراث فرهنگی از پروژه چهارباغ عباسی

مقصد بعدی وزیر میراث فرهنگی چهارباغ بود تا از پروژه جدید محور میانی چهارباغ عباسی و پیاده راه سازی آن بازدید کند. مونسان از دروازه دولت وارد چهارباغ شد و رضایت خود را از این پروژه ابراز کرد. او به آنچه ایرادهای جزئی این پروژه خواند نیز اشاره و از مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان خواست تا به درختان چهارباغ آسیبی نرسد.

وزیر میراث فرهنگی پیشنهاد کرد تا ورودی دروازه نقش جهان که در گذشته محفظه شیشه‌ای دور آن کشیده شده بود، درون یک محفظه شیشه‌ای قرار گیرد تا مردم بتوانند روی آن قدم گذاشته و از آن بازدید کنند. بازدید به جلوتر و پس از خیابان آمادگاه جایی که باستان شناسان میراث فرهنگی آثاری از سنگ‌فرش دوره صفوی را کشف کردند نرسید و در همان ابتدای چهارباغ وزیر به سمت دروازه دولت بازگشت.

در طی این بازدید الهیاری گفت تلاش می‌کنیم عید نوروز محور میانی چهارباغ به بهره‌برداری برسد. برخی کاسبان چهارباغ از وزیر میراث فرهنگی درخواست کردند تا هماهنگی بیشتری بین شهرداری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی استان در اجرای پروژه چهارباغ عباسی باشد.

مونسان در پایان به دیدار یک هنرمند صنایع دستی رفت و با توجه به فشردگی برنامه سفر او بعید به نظر می‌رسد که بازدید از گنبد مسجد شیخ لطف الله عملی شود. وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی امروز به نمایندگی از هیئت دولت به کاشان خواهد رفت تا برخی پروژه‌های عمرانی این شهر را افتتاح کند.

کد خبر 408849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.