خط دیپلماسی فرهنگی هنری را بر مبنای لباس ایرانی تقویت کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه ایران دارای دیرینگی تاریخی و تنوع اقلیمی است، گفت: خط دیپلماسی فرهنگی و هنری کشور را می توان بر مبنای لباس و پوشاک ایرانی تقویت کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی صبح امروز از بخش های مختلف دبیرخانه جشنواره مد و لباس فجر بازدید کرد و با تاکید بر این مطلب افزود: جشنواره مد و لباس برآیندی از فعالیت های کارگروه مد و لباس در طول سال است.

وی ادامه داد: ساختار کارگروه مد و لباس به سمت ترکیب سازی است به این معنا که از ظرفیت چند مجموعه در این زمینه می خواهد کمک بگیرد که اگر موفق باشد در وظایف خود توفیقات بیشتری به دست می آورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخش دیگر اقدامات این کارگروه ارتباط با اتحادیه ها، موسسات مرتبط، نخبگان هنری و علمی و موسسات دولتی و عمومی است. هر چه قدر از ترکیب این ۴ عنصر اصلی بهره بیشتری ببریم در انجام وظایف کارگروه هم نقش موثرتری خواهد داشت.

صالحی با اشاره به نیاز امروز جامعه به مد، تصریح کرد: مد یک نیاز انسانی است که هر چقدر تنوع داشته باشد به جذابیت زندگی کمک می کند. به این معنا که پوشاک هم با اینکه اصولی دارد ولی تنوع هم دارد که به بقای اصول آن کمک می کند.

از طریق لباس و پوشاک می توانیم سبک زندگی ایرانی خود را صیانت کنیم

وی با بیان اینکه چگونه از طریق لباس و پوشاک می توانیم سبک زندگی ایرانی خود را صیانت کنیم و در عین حال تنوع بخشی آن هم رعایت شود؛ ادامه داد: لباس هویت هر ملتی به شمار می آید که باید به آن توجه داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اقتصاد هنر و فرهنگ هم در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است. این حوزه می تواند بخش های تولید ملی را ارتقاء دهد و به قطع وابستگی های خارجی منجر شود.

صالحی به نقش حوزه مد و لباس بر عفاف و حجاب کشور اشاره کرد و افزود: وقار ایرانی همواره در پوشاک آن نمود داشته است و ما از طریق لباس خود از هویت ایرانی مان صیانت می کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حوزه مد و لباس همچنین می تواند در ارتباطات بین المللی نقش به سزایی داشته باشد و علاوه بر اینکه پارچه ها باید ایرانی باشد، طرح های ملی هر قوم نیز در آن باید مورد توجه قرار بگیرد. غذا و پوشاک سریع الانتقال است و می توان از این طریق دیپلماسی فرهنگی را رقم زد.

وی افزود: مد و لباس خط ارتباطی ما را با جهان تعریف می کند و در ایران تنوع اقوام داریم که دارای ظرفیت های هنری بسیاری دارند که قابل توجه است و باید هنر اقوام را پاسداری کرده و آن را ارتقاء دهیم. اقدام ایرانی نقطه اتصال و وحدت ایرانی به شمار می آید. در عین اینکه زبان رسمی فارسی است ولی باید نمادهای اقوام هم مورد توجه قرار بگیرد تا اقوام مختلف کشور احساس تعلق یابند و بدانند که مورد توجه هستند.

صالحی در ادامه با اشاره به اهمیت اقتصاد اقوام گفت: حوزه مورد توجه دیگر در این بخش بخش علمی پژوهشی است که باید مورد توجه فعالان مد و لباس قرار بگیرد. دانشگاه ها و مراکز علمی می توانند پژوهش هایی با توجه به دارایی های کهن و ذائقه های جدید داشته باشند.

وی توجه به ارتقای آموزشی و مهارتی را از دیگر مواردی دانست که باید مورد توجه و اهمیت قرار بگیرد و افزود: باید حلقه هایی که بین دانش و مهارت عملی ایجاد شده، پر شود و این اقدام ادامه اقدامات علمی و پژوهشی است.

کد خبر 408827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.