نقش جهان؛ الگوی میدانی ورزش چوگان

چوگان از ورزش‌های کهن ایرانی است که امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده که این ورزش در اصفهان و ایران ریشه کهن دارد. نقش جهان یکی از نمادهای الگوی چوگانی است و امسال هم با آغاز ایام دهه مبارک فجر و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۷ بهمن ماه این بازی سنتی در این میدان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چوگان از ورزش‌های کهن ایرانی است که امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده است. نام چوگان از نام چوبی که در آن استفاده می‌شود برگرفته شده‌است. این بازی در ابتدا عنوانی نظامی و جنگی داشت و سوارکاران ایرانی در آن استعداد اسب‌های جنگی خود را به نمایش می‌گذاشتند. امروزه بیش از ۷۷ کشور مسابقات و برنامه‌های ویژهٔ چوگان برگزار می‌کنند. چوگان نوعی بازی باستانی و بسیار کهن است که روی اسب انجام می‌شود. آثار به دست آمده نشان می‌دهد که ایرانیان این بازی را ابداع کرده‌اند. در واقع از حدود ۲۵۰۰ سال پیش (از سال ۵۲۵ قبل از میلاد) چوگان در ایران رواج داشته است. این بازی قسمتی از تمرینات سواره نظام ایران بوده است.

همچنین ورزش چوگان از گذشته‌های دور در میدان نقش جهان اصفهان بازی می شده است و این میدان یکی از نمادهای الگوی چوگانی است و امسال هم با آغاز ایام دهه مبارک فجر و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۷ بهمن ماه این بازی سنتی در این میدان اجرا می‌شود. در این زمینه و به منظور آشنایی بیشتر با قدمت ورزش چوگان در اصفهان گفت و گویی با حسین جعفری، رئیس هیئت چوگان استان اصفهان داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

در خصوص تاریخچه ورزش سنتی چوگان در استان اصفهان توضیح دهید؟

ورزش چوگان یکی از قدیمی ترین ورزش گروهی جهان است که زادگاه و خاستگاه آن ایران است و قبل از اینکه این میدان تبدیل به میدان نقش جهان شود، اجرای این ورزش سنتی در این میدان مرسوم بود.

چه کسانی این ورزش را می‌توانند انجام دهند؟

چوگان یک ورزش گروهی است که انسان‌ها هماهنگ می‌شوند برای یک ورزشی که همراه با چوب و گوی چوگان است و معمولاً از گذشته تا کنون افرادی زبر دست و بسیار ماهر این ورزش را انجام دادند.

از چه زمانی اجرای بازی چوگان در میدان نقش جهان صورت می‌گیرد؟

خوشبختانه بعد از سال‌ها و قرن‌ها دوباره بازی چوگان در میدان نقش جهان جایگاه خود را پیدا کرده است و سالیان متوالی است که مشغول بازی چوگان هستیم و حدود پنج سالی است که این اتفاق در میدان نقش جهان دوباره تکرار می‌شود.

چرا میدان نقش جهان برای انجام این بازی در اصفهان در نظر گرفته شده است؟

خوشبختانه میدان نقش جهان به عنوان یکی از میدان‌هایی است که در تاریخ به عنوان یک الگوی میدانی چوگان از آن یاد می‌شود. ابعاد زمین چوگان حدود ۱۶۷ در ۲۷۰ متر مربع است و دو برابر زمین استاندارد فوتبال است که سوارکاران و چوگان بازان بر روی اسب‌های خاصی که چوگانی هستند، این ورزش پر هیجان را انجام می‌دهند.

چه سالی ورزش چوگان ثبت یونسکو شد و برای آشنایی مردم اصفهان با این ورزش چه برنامه‌هایی انجام می‌شود؟

با تلاش‌هایی که مسئولین دولتی و فدراسیون چوگان جمهوری اسلامی ایران و همچنین فرهنگ دوستان شهر اصفهان انجام دادند، خوشبختانه در سال ۹۶ چوگان بنام ایران به ثبت جهانی یونسکو رسید و این اتفاق افتخاری است برای این کشور است. در اصفهان هم در طول سال در برنامه‌های مختلف این ورزش سنتی برای مردم اجرا می‌شود. ۱۷ بهمن ماه و به مناسبت ایام دهه فجر بازی نمادین چوگان در میدان نقش جهان برگزار می‌شود تا بیشتر بتوانیم مردم استان را با این ورزش سنتی و پرهیجان آشنا کنییم.

آیا چوگان بازان اصفهانی موفق به کسب رتبه‌های کشوری هم شدند؟

بازی‌هایی استانی در میدان نقش جهان و در ورزشگاه نقش جهان برگزار می‌شود. در بازی‌های کشوری امسال خانم‌های چوگان باز موفق به کسب مقام سوم در کشور و چوگان بازان آقایان در رده بندی چهارم شدند. امیدواریم این ورزش مهیج که همراه با تاریخ و فرهنگ ایران است بتواند جایگاه بیشتری را در سطح استان اصفهان داشته باشد.

پر رنگ شدن اجرای بازی چوگان در اصفهان از چه سالی است؟

تا سال ۹۳ در واقع تا یک صد سال قبل از آن هیچ سابقه‌ای از بازی چوگان در میدان نقش نیست، اما در طی این پنج سال اخیر شاید هر سال دو سه نوبتی در میدان نقش جهان به مناسبت دهه مبارک فجر، نوروزگاه و ایام دفاع مقدس بازی چوگان را برگزار می‌کنیم.

آیا علاوه بر شهر اصفهان بازی سنتی چوگان در شهرستان‌های استان هم اجرا می‌شود؟

اکنون در شهرستان‌های برخورار، شاهین شهر، مبارکه و لنجان هیئت‌های شهرستانی بازی سنتی چوگان هم فعال هستند و امیدورایم که بتواینم در مابقی شهرستان‌های استان ورزش چوگان را فعال کنیم.

از برگزار بازی سنتی چوگان چه اهدافی دنبال می‌شود؟

چوگان ورزشی است که ریشه در تاریخ دارد و معرفی تاریخ و فرهنگ کشور است و با اجرای ورزش چوگان در حقیت نسل جوان و مردم استان اصفهان و کشور از نزدیک بیشتر می‌توانند با این ورزش پرهیجان آشنایی پیدا کنند که خاستگاه اولیه آن در سرزمین ایران بوده است.

گفت و گو از: اکرم کیانی - خبرنگار ایمنا

کد خبر 408718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.