استیضاح ترامپ چالشی برای انتخابات ۲۰۲۰

سناتورهای جمهوری‌ خواه و وکلای دونالد ترامپ اتهام‌های مطرح شده از سوی دموکرات‌ها را تلاشی سیاسی جهت تضعیف موقعیت رئیس جمهوری آمریکا در کارزار انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور توصیف کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جریان استیضاح ترامپ، آدام شیف عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که هدایت تیم دادستانی محاکمه دونالد ترامپ در سنا را برعهده دارد، روز یکشنبه اعلام کرد از سوی رئیس جمهوری آمریکا مورد تهدید واقع شده است. روند استیضاح دونالد ترامپ طی دو اتهام مشخص یعنی سو استفاده از قدرت با تحت فشار قرار دادن رئیس جمهوری اوکراین برای تحقیق درباره فساد مالی احتمالی فرزند جو بایدن، رقیب انتخاباتی وی و نیز مانع تراشی بر سر تحقیقات این پرنده در مجلس نمایندگان آغاز شد و اکنون مراحل بررسی این را در سنا را طی می‌کند؛ این هشدار از سوی رئیس دموکرات تیم استیضاح کننده دونالد ترامپ در حالی مطرح می‌شود که رئیس جمهوری آمریکا به تازگی با انتشار توئیتی آدام شیف را سیاستمداری فاسد و احتمالاً یک فرد مریض توصیف و اعلام کرده است که وی هنوز بهای آنچه بر سر کشور آورده را نپرداخته است.

به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، نتایج نظرسنجی شبکه "ای بی سی" نشان می‌دهد، اکثر پرسش شوندگان معتقدند ترامپ در پرونده اوکراین از قدرت خود علیه رقیب سیاسی (جو بایدن) سو استفاده کرده و حتی در روند جلسات استیضاح خود در کنگره از حضور شاهدین و ارائه اسناد خودداری کرده است.

بر اساس این گزارش، اکثر شرکت کنندگان در این نظرسنجی می‌گویند استیضاح ترامپ صحیح است اما رأی دهندگان در مورد خروج ترامپ از کاخ سفید به دو دسته تقریباً مساوی تقسیم شده‌اند. در نظرسنجی صورت گرفته شبکه "ان بی سی" ۴۶ درصد مردم آمریکا بر این باورند که ترامپ باید به دلیل تخلفات خود کاخ سفید را ترک کند و ۴۹ درصد نیز بر بقای ترامپ تاکید دارند. ۸۴ درصد از پرسش شوندگان دموکرات از عزل ترامپ از سمت خود حمایت می‌کنند، در حالی که ۹۱ درصد از جمهوری خواهان با آن مخالف هستند.

دموکرات‌ها وارد بازی و قمار خطرناکی شده‌اند

امیر علی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد طرح استیضاح ترامپ اظهار کرد: دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا به اتهام سو استفاده از قدرت و اخلال در کار کنگره و به موجب دو اتهام و اعلام جرمی که مجلس نمایندگان به ترامپ وارد کرده بود در ماه دسامبر ۲۰۱۹ به عنوان سومین رئیس جمهور تاریخ آمریکا استیضاح شد؛ اما اینکه چه تصمیمی در مورد وی گرفته می‌شود بر عهده دادگاهی است که در مجلس سنا تشکیل شده و در جریان است؛ این دادگاه دو اتهامی را که به ترامپ وارد شده بررسی و دادستان‌ها نظرشان را در این باره اعلام و وکلای متهم هم دفاعیه‌های خود را مطرح می‌کنند؛ بعد از اتمام این فرآیند تصمیم‌گیری برعهده سناتورها خواهد بود که نقش هیئت منصفه را برعهده دارند. اگر دو سوم سناتورها ترامپ را گناهکار تشخیص دهند به طور خودکار از ریاست جمهوری خلع می‌شود اما ترکیب سیاسی سنا به گونه‌ای است که بروز این اتفاق دور از انتظار است و به احتمال قریب به یقین مجلس سنا دونالد ترامپ را از اتهامات وارد شده به وی تبرئه می‌کند تا بتواند ادامه دوران ریاست جمهوری خود را طی کند.

وی افزود: برای اولین بار در تاریخ آمریکا است که یک رئیس جمهور در اولین دوره ریاست جمهوری خود استیضاح می‌شود. دموکرات‌ها وارد یک بازی و قمار خطرناک شده‌اند؛ زیرا نمی‌توانند رئیس جمهور را برکنار کنند که این باعث نارضایتی مردم شده و باعث می‌شود در انتخابات آینده تعداد کرسی‌های جمهوری خواهان بیشتر شود. در سال ۱۹۹۹ جمهوری خواهانی که بیل کلینتون از حزب دموکرات را استیضاح کردند، تعداد زیادی از کرسی‌های کنگره را از دست دادند.

این تحلیلگر مسائل آمریکا افزود: ابعاد تخلفات و قانون‌شکنی‌های ترامپ برای همه مشخص شده و وی را در معرض نقد افکار عمومی قرار داده است. فارغ از اینکه مجلس سنا ترامپ را تبرئه کند یا خیر، جامعه آمریکا می‌داند با رئیس جمهوری قانون شکن مواجه است و همین دلیل رأی حامیان مردد خود را از دست داده است. این رأی دهندگان تعصبی بر روی اسامی نامزدها ندارند اما عملکرد شخصیت‌ها برایشان مهم بوده و به عملکردها رأی می‌دهند؛ به همین دلیل ممکن است ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ شکست بخورد.

سیاست خارجه برای مردم آمریکا اهمیت چندانی ندارد

ابوالفتح در مورد اینکه برخی رسانه‌ها و تحلیلگران ایرانی می‌گویند ترامپ با ترور یک شخصیت عالی رتبه نظامی (شهید سلیمانی) می‌خواسته خود را از شر استیضاح رها کند، گفت: شاید از دید تحلیلگران ایرانی این ترور این گونه تحلیل شود اما این احتمالات به آن اندازه که فکر می‌کنیم درست نیست؛ زیرا استیضاح ترامپ پیش از ترور سردار سلیمانی هم وجود داشت و این فرض زمانی می‌تواند قوت پیدا کند که احتمال برکناری رئیس جمهور با تصمیم سنا قریب‌الوقوع بوده و وی برای اینکه اذهان عمومی را منحرف کند دست به چنین اقدامی بزند، اما پیش از اینکه فرایند استیضاح در مجلس نمایندگان شروع شود برای همگان و حتی آمریکایی‌ها روشن بود، اگر این پرونده به مجلس سنا برود امکان برکناری رئیس جمهور وجود نخواهد داشت؛ زیرا باید ۲۰ سناتور جمهوری خواه علیه ترامپ رأی بدهند و به این دلیل که رئیس جمهور خود از حزب جمهوری خواه است، احتمال به برکناری وی وجود ندارد.

وی ادامه داد: عوامل بسیار مهمتری برای تصمیم‌گیری در ترور سردار سلیمانی دخیل بوده که استیضاح می‌تواند یکی از این عوامل باشد اما در رده‌های پایین‌تر نسبت به عوامل اصلی؛ شهادت سردار سلیمانی به عنوان یک پارامتر منفی برای لطمه زدن به دونالد ترامپ به حساب نمی‌آید. دموکرات‌ها انتقادات بسیار تندی به تصمیمات نخبگان سیاسی آمریکا که اکنون در رأس قدرت هستند دارند و این نارضایتی را در رسانه‌ها و کنگره بارها و بارها تکرار کرده‌اند اما تأثیری روی جهت‌گیری انتخابات در آینده سیاسی این کشور ندارد؛ زیرا در انتخابات ریاست جمهوری مسائل و دغدغه‌های سیاست خارجه برای مردم آمریکا اهمیت چندانی ندارد. ایران، سپاه پاسداران و شهید سلیمانی دغدغه عمومی مردم این کشور نیست و نمی‌خواهند جان سربازان آمریکایی به خطر بیفتد اما یکی از عوامل بسیار مهم برای تصمیم‌گیری مردم در بحث سیاست خارجه این است که آمریکا وارد جنگ با کشور دیگری نشود تا جان سربازان آمریکایی به خطر نیفتد و تلفاتی برای آمریکا نداشته باشد؛ جنازه سربازان و جوانان آمریکایی یکی از عوامل بسیار مخرب برای جایگاه ریاست جمهوری آمریکا به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح است. وقتی که معیشت مردم تحت تأثیر سیاست خارجه قرار بگیرد، یعنی با جنگ، رونق اقتصادی این کشور به خطر بیفتد و فرصت شکوفایی از دست برود و تورم افزایش یابد، مردم به سیاست خارجه توجه خواهند کرد.

حواشی این استیضاح بسیار مهم‌تر از طرح آن در مجلس است

مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد استیضاح ترامپ و ویژگی‌هایی نامتعارف شخصیتی وی در اخذ تصمیمات عجولانه مانند ترور شهید سلیمانی اظهار کرد: پس از ماه‌ها بحث و بررسی فعالیت کمیته‌های اطلاعاتی و قضائی مجلس نمایندگان آمریکا، سه شنبه گذشته اولین جلسه استیضاح آقای ترامپ به دلیل سو استفاده از قدرت و مانع تراشی در مسیر پرونده در کنگره بررسی شد. ترامپ سومین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا است که در مجلس سنای این کشور استیضاح و محاکمه می‌شود. در ذات دیوان عالی این کشور، قاضی‌های دادگاه و سناتورهای مجلس به عنوان هیئت منصفه انجام وظیفه خواهند کرد و در نهایت پس از طرح اتهامات علیه ترامپ، وکلا از وی دفاع و در نهایت رأی‌گیری درباره استیضاح ترامپ انجام می‌شود که با توجه به اکثریت کرسی‌های مجلس سنای آمریکا که در دست جمهوری خواهان است، احتمال رأی آوردن استیضاح بسیار کم خواهد بود؛ زیرا باید دو سوم سناتورها به استیضاح ترامپ رأی دهند تا او از قدرت برکنار شود که با توجه به اینکه جمهوری خواهان ۵۳ کرسی و دموکرات‌ها ۴۷ کرسی مجلس را در اختیار دارند، شانس کمی برای استیضاح ترامپ وجود خواهد داشت، اما حواشی این استیضاح بسیار مهم‌تر از طرح آن در مجلس است.

وی افزود: در سه سال گذشته بارها گفته شد ترامپ از نظر ویژگی‌های شخصیتی، نامتعارف‌ترین و دروغگو ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا است. وی دارای ویژگی‌هایی چون خودشیفتگی و دروغگویی بوده که با گرفتن تصمیمات هیجانی و بدون مشاوره، خبرسازترین چهره سیاسی آمریکا و جهان است. استیضاح ترامپ در مبارزات انتخاباتی سوم نوامبر سال ۲۰۲۰ دارای اثرات زیادی است؛ با توجه به اینکه دموکرات‌ها طرح استیضاح و احتمال رأی آوردن آن در سنا را بسیار کم می‌دانند، اما از این ابزار برای شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ استفاده می‌کنند تا در ماه‌های آینده بتوانند حداکثر بهره برداری سیاسی و تبلیغاتی را داشته باشند.

این کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: رقابت در ساختار سیاسی آمریکا نهادینه شده و دو حزب فعال جمهوری خواه و دموکرات در عرصه سیاسی این کشور هر دو سال یک بار انتخابات کنگره و هر چهار سال یک بار انتخابات ریاست جمهوری را پیش می‌برند. فعالیت و تلاش این دو حزب در عرصه سیاسی آمریکا باعث بهره برداری از موضوعاتی است که علیه یکدیگر به دست می‌آورند. اینکه ترامپ به عنوان سومین رئیس جمهور در میان چهل و پنج رئیس جمهور گذشته آمریکا استیضاح می‌شود، رویدادی مهم در حیات سیاسی این کشور است که در تاریخ ۲۰۰ ساله و از زمان انقلاب در این کشور بی سابقه است. طرح این استیضاح نشان دهنده شکنندگی و آسیب پذیری جایگاه و پایگاه رئیس جمهوری در ایالات متحده است؛ بیان دیدگاه‌ها و نظرات تندی که در دوره سه ساله ترامپ علیه وی مطرح شد، در دوران رؤسای جمهور آمریکا بی سابقه بوده است. ترامپ از نظر جنبه‌های شخصیتی و تصمیم گیری های عجولانه در کاخ سفید بسیار مورد انتقاد قرار گرفته و حتماً در چارچوب رقابت‌های بین حزبی جمهوری خواه این رفتارهای ترامپ مد نظر قرار خواهد گرفت.

مردم آمریکا از ترور شهید سلیمانی حمایت نمی‌کنند

مکی با اشاره به تأثیر ترور شهید سلیمانی بر روند استیضاح ترامپ، تصریح کرد: با توجه به اینکه رویدادها اثرات زیادی بر فرآیندها دارد، نمی‌توان تأثیر این ترور در جامعه آمریکا را نادیده گرفت. بر اساس نظرسنجی‌هایی که مؤسسات معتبر آمریکا انجام داده‌اند، اکثریت مردم آمریکا از این ترور حمایت نمی‌کنند. اکثریت جامعه آمریکا مخالفت خود با این عمل ترامپ را نشان داده‌اند، بنابراین ترامپ نتوانست از این اقدام جنایت کارانه بهره برداری لازم را داشته باشد. اینکه ترور شهید سردار سلیمانی تا چه اندازه توانسته ترامپ را در جایگاه تهاجمی قرار دهد باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد اما وی بسیار امیدوار بود بتواند از این ترور حداکثر بهره برداری تبلیغاتی را انجام داده و شهید سلیمانی را در کنار ابوبکر البغدادی و اسامه بن لادن بگذارد؛ اما واکنش مردم ایران، جهان و به خصوص آمریکا به این ترور، اثرات آن را برخلاف آنچه ترامپ اندیشیده بود، کمرنگ نشان داد.

وی افزود: فرآیند استیضاح به مجلس سنا مربوط می‌شود و اگر ترامپ بتواند ورق را برگرداند و از آن علیه دموکرات‌ها استفاده کند، شاید بتواند تبعات این استیضاح را به نفع خود تغییر دهد. اگر ترامپ بتواند پرونده جو بایدن، نامزد پیشتاز دموکرات‌ها و فعالیت‌های اقتصادی پسرش در اوکراین را روی میز بیاورد، عملاً استیضاح را به کارت برنده خود تبدیل کرده است. شاید این مهم برای ترامپ امتیاز مثبتی باشد اما مجموعه این فعالیت‌ها و استیضاح می‌تواند بر موقعیت و جایگاه وی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ اثرات زیادی بگذارد.

این کارشناس مسائل اروپا خاطرنشان کرد: هرچند کارنامه اقتصادی ترامپ در کوتاه مدت موفق بوده و توانسته از نظر اقتصادی بیکاری را در پایین‌ترین سطح در ۵۰ سال گذشته برساند، اما تصمیمات عجولانه وی آسیب‌های زیادی به سیاست خارجی آمریکا وارد کرده است. رئیس جمهور آمریکا تفکری دوقطبی و دیدگاهی نژادپرستانه و ملی‌گرایانه دارد که به انسجام و حاکمیت آمریکا آسیب جدی وارد کرده است. بیان این نوع دیدگاه‌ها از لحاظ اجتماعی و فرهنگی در داخل و نوع سیاست خارجی‌اش، پاشنه آشیل این استیضاح است که می‌تواند مکملی بر نقاط ضعفش بوده و شانس پیروزی وی در انتخابات ۲۰۲۰ را کاهش دهد.

گزارش از: آناهید بیدکانی -خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 408709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.