۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۳
چشمان هوشمند شهر

توسعه شهرها و افزایش روز افزون جمعیت آن‌ها، ضرورت ایجاد سامانه‌های نظارتی را ایجاب می‌کند؛ مدیران شهری می‌کوشند با بهره‌گیری از دانش نوین و ابزارهای نظارت هوشمند، امنیت شهروندان را تامین و مشکلات و آسیب‌های شهرنشینی نظیر ترافیک و ساخت و سازهای غیر مجاز را کنترل کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از دهاقان، نادیده گرفتن فن‌آوری نوین در اداره شهرها تبعات ناگواری همچون بی‌نظمی، افزایش ناامنی و نبود مستندات لازم در مواقع نیاز به رفع معضلات شهری را به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین ابزارهای کنترل و نظارت، دوریبن‌ها و سامانه‌های نظارتی هوشمند است که نصب آن‌ها در اماکن عمومی از بسیاری معضلات شهری کاسته و سبب بهبود وضعیت تردد و زندگی شهروندان می‌شود.

دهاقان و گلشن از شهرهای جنوبی استان اصفهان، در زمینه بهره‌گیری از فن‌آوری‌های هوشمند در مدیریت شهری دستاوردهای قابل توجهی داشته‌اند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اجرا و تکمیل سیستم‌های پایش تصویری است.

چشمان بیدار حامی امنیت شهروندان

مجید احمدیان از شهروندان دهاقانی ایجاد سامانه‌های پایش تصویری در بلوار انقلاب را از اقدامات در خور توجه شهرداری این شهر می‌داند و می‌گوید: رانندگان به محض اطلاع از وجود دوربین‌های کنترل سرعت، اصول ایمنی را بیشتر رعایت می‌کنند و از سرعت خود می‌کاهند که این اقدام باعث کمتر شدن تصاوفات و رانندگی بهتر می‌شود.

رؤیا نهانی دیگر شهروند دهاقانی، اظهار می‌کند: وجود دوربین در میادین و بسیاری از اماکن خیلی به نفع شهروندان است وموجب رعایت بیشتر قوانین و حفظ امنیت شهروندان به‌ویژه بانوان و کودکان می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در چند ماه گذشته مدارک خودروی من در یکی از جایگاه‌های سوخت جاماند وخوشبختانه موقعی آن‌ها را یافتم که تصمیم کرفته بودم گزارش مفقودی را در روزنامه چاپ کنم و تنها عاملی که باعث شد مدارک پیدا شود دوربین‌های هوشمند بود.

این شهروند دهاقانی خاطرنشان می‌کند: کسانی را می‌شناسم که با کمک این دوربین‌ها موفق به دستگیری سارقان منازل و خودروهای خود شده‌اند یا توانسته‌اند مقصران فراری حوادث رانندگی را شناسایی و دستگیر کنند.

توسعه نظارت‌های هوشمند

علی‌اصغر قاسمیان، فرماندار شهرستان دهاقان نیز از تکمیل طرح پایش تصویری این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: این سامانه برای مقابله با جرایم در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ضرورت زیادی دارد.

وی با اشاره به تجهیز ۱۲ روستای دهاقان به سامانه‌های هوشمند تصویری از بودجه ۱۰ میلیارد ریالی اختصاص یافته به این طرح خبر می‌دهد و می‌افزاید: سامانه پایش تصویری به‌منظور بررسی وضعیت حمل و نقل شهری و روستایی، ترافیک و امنیت ایجاد و طراحی شده است.

فرماندار دهاقان، ادامه می‌دهد: این شهرستان پیشگام اجرا و تکمیل طرح سامانه پایش تصویری در استان اصفهان بوده است.

قاسمیان خاطرنشان می‌کند: دوربین‌های مداربسته و پلاک‌خوان انتظامی، امنیتی و شهری باعث کاهش جرایم و تصادفات و به عنوان یک شاهد عینی و چشم بیدار مسئولان شهرمحسوب می‌شود.

توسعه تجهیزات نظارتی

نادر بدریان، شهردار دهاقان با بیان اینکه سامانه پایش تصویری در میادین ورودی شهر ایجاد شده است و به زودی تکمیل می‌شود، اظهار می‌کند: با توجه به اجرای طرح پایش تصویری در سه نقطه شهر به زودی میدان طبیعت که درسمت شمال شهرقرار دارد نیزدارای این سامانه می‌شود و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دوربین‌های پلاک خوان، کنترل سرعت با قابیلت دید درشب از شاخصه‌های این طرح است و تقریباً رو به اتمام است، می‌گوید: برای نصب و راه‌اندازی این دوربین‌ها که جزو مصوبه‌های شورای ترافیک شهرستان بوده، هزینه‌های فراوانی شده است.

شهردار دهاقان با اشاره به اصلاح سه تقاطع هم‌سطح در انتهای بلوار گلستان، خیابان شهید فرهمندیان و ولیعصر (عج)، خاطرنشان می‌کند: هزینه اصلاح تقاطع‌ها تاکنون یک‌میلیارد و۲۰۰ میلیون ریال بوده و نصب سرعتکاه نیز در کوی نیله و خیابان شهید عبدالله حجازی در دست اجرا است و به زودی عملیات باقی‌مانده به پایان می‌رسد.

بدریان با بیان اینکه هزینه‌های اجرای طرح‌های ترافیکی شهر به صورت امانی بوده است، ادامه می‌دهد: اصلاح تقاطع هم‌سطح خیابان امین به سمت بلوار انقلاب، ولیعصر (عج)، صدرالعلما و نهضت‌آباد نیز در انتظار مصوبه شورای ترافیک است که عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود.

شهر دیگر شهرستان دهاقان، گلشن است که حسنعلی رضایی، شهردار آن با اشاره به طرح پایش تصویری این شهر می‌گوید: فاز نخست این طرح ۸۰۰ میلیون ریال هزینه دربرداشته است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح پایش تصویری دسترسی به تصاویر ترافیکی در نقاط مهم شهر میسرشده است، ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌شود برای اجرای این طرح در نقاط ضروری شهر دو میلیارد ریال نیاز باشد.

شهردار گلشن با اشاره به طرح زیرگذرورودی شهر گلشن، خاطرنشان می‌کند: در روستاهای دولت‌آباد و مهدی‌آباد دو پیچ خطرناک که باعث بروز تصادفات بود اصلاح شد و تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

رضایی با بیان اینکه برای اجرای این طرح‌ها ۴۰ میلیارد ریال از اسناد خزانه اختصاص داده شده است، می‌افزاید: زیرسازی این طرح از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ میلیارد ریال هزینه دربرداشته است.

کد خبر 408691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.