رشد آمار ازدواج دوم/نقش پررنگ ویروس hpv در بروز سرطان‌های زنان

افزایش ازدواج دختران با مردان با سابقه تأهل، رشد آمار ازدواج دوم، اشتباهاتی که سلامتی زنان بالای ۴۰ سال را به خطر می‌اندازد، نقش پررنگ حدود ۹۹ درصدی ویروس hpv در ابتلاء به سرطان زنان، اهمیت ویتامین D در سلامتی کودکان و زنان را در بسته خبری زنان و خانواده ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، گفت: سند ارتقای زنان و خانواده برای تحقق عدالت جنسیتی در استان‌های مختلف کشور تدوین شده است و با تصویب این سند در خراسان رضوی تعداد اسناد تصویب شده ارتقای زنان و خانواده در کشور به ۲۱ سند رسید.

ابتکار در امور زنان و خانواده، افزود: یکی از مؤلفه‌های مهم در انقلاب اسلامی موضوع عدالت بوده و هست و باید نگاه جامعی به عدالت وجود داشته باشد که سعی شده در تمام برنامه‌های ملی و توسعه‌ای این رویکرد وجود داشته باشد اما در موضوع عدالت باید به برخی زوایا بیشتر پرداخته شود که عدالت جنسیتی از آن جمله است.

وی ادامه داد: دولت دوازدهم به دلیل تکالیفی که در برنامه ششم وجود داشت و با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه خانواده با تبیین شاخص‌های عدالت جنسیتی به طور خاص به این موضوع ورود کرد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، گفت: تدوین برنامه‌های بومی برای توانمندسازی زنان در استان‌ها با توجه به ظرفیت‌ها و اقتضائات محلی در دستور کار قرار گرفته است و این برنامه‌ها در محورهای تعیین شده به صورت مرتب پایش می‌شود.

ابتکار افزود: توسعه فضاهای آموزشی و فراهم ساختن زمینه ارتقای توانایی‌های زنان باید مورد توجه باشد و در موضوع حجاب هم نگاه سلبی نداریم بلکه نگاه ما ایجابی است از این رو باید در شهرها و روستاها فضاهای ورزشی مناسبی در اختیار زنان قرار گیرد تا عدالت جنسیتی محقق شود.

افزایش ازدواج دختران با مردان با سابقه تأهل

بر اساس آمارهای ثبت احوال، نسبت ازدواج دختران هرگز ازدواج نکرده با مردانی که قبلاً تجربه ازدواج داشتند از سال ۹۲ تا ۹۷، بیش از سه برابر شده است.

بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال در سال گذشته ۷۸.۴ از ازدواج‌های ثبت شده مربوط به ازدواج‌هایی بوده که مرد و زن هر دو برای اولین بار ازدواج را تجربه کردند این درصد با رشد سالانه منفی ۳ صدم درصد نسبت به شش سال قبل یعنی سال ۹۲ هشت دهم برابر شده بود آمارها نشان می‌دهد از ۹۵.۳ درصد از ازدواج‌های آن سال به ۷۸.۴ درصد در سال ۹۷ کاهش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۷ شاهد رشد سهم ازدواج‌هایی که مردان یا زنان برای چندمین بار ازدواج را تجربه می‌کردند بودیم یافته‌ها نشان می‌دهد سهم ازدواج مردان هرگز ازدواج نکرده با زنانی که قبلاً تجربه ازدواج داشتند از یک درصد در سال ۹۲ به ۴.۹ درصد در سال ۹۷ افزایش داشته است.

افزایش ۳ برابری ازدواج دختران مجرد با مردان که تجربه ازدواج را داشته‌اند

در فاصله زمانی ۹۲ تا ۹۷ نسبت ازدواج‌هایی که دختران هرگز ازدواج نکرده با مردانی که قبلاً تجربه ازدواج داشتند ازدواج کردند با تغییر از ۲.۱ درصد از کل ازدواج‌ها در سال ۹۲ نسبت به سهم ۶.۹ درصدی در سال ۹۷، ۳.۳ برابر شده است.

در تمام این سال‌ها نسبت باز ازدواج زنان با مردان هرگز ازدواج نکرده، زنان با تجربه ازدواج قبلی با مردان در اولین تجربه ازدواج شأن بیشتر از سهم بازازدواج مردان با زنان هرگز ازدواج نکرده بوده است رشد الگوی ازدواج بازازدواج مردان با زنان هرگز ازدواج نکرده بیشتر از الگوی ازدواج بازازدواج زنان با مردان هرگز ازدواج نکرده بوده است.

فاصله بین بازازدواج مردان با زنان هرگز ازدواج نکرده و نسبت بازازدواج زنان با مردان هرگز ازدواج نکرده در سال ۹۲ به ۱.۹ درصد به سال ۹۷ رسیده است.

سهم باز ازدواج‌های مردان با زنان هرگز ازدواج نکرده با رشد دوره‌ای شش ساله ۱.۲ درصدی از ۲.۱ درصد در سال ۹۲ به ۶.۹ درصد در سال ۹۷ رسیده است.

نقش پررنگ حدود ۹۹ درصدی ویروس hpv در ابتلاء به سرطان زنان

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نقش ۹۹ درصدی ویروس hpv در ابتلاء به سرطان دهانه‌رحم اشاره کرد و گفت: این سرطان به طور نسبتاً کامل با آموزش و تزریق واکسن قابل پیشگیری است.

فرح فرزانه با بیان اینکه این کنگره ۱۶ تا ۱۸ بهمن ماه سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود، اظهار کرد: پس از سرطان پستان، سرطان‌های تخمدان، رحم و دهانه رحم از جمله سرطان‌های شایع میان زنان به شمار می‌رود که هر ساله زنان زیادی را گرفتار می‌کنند البته سرطان تخمدان در میان این سرطان‌ها مرگ‌بارتر بوده و در بهترین جوامع دنیا هم قابل پیشگیری نیست، ولی در مورد سرطان دهانه رحم وضعیت کاملاً متفاوت است و می‌توان به صورت نسبتاً کامل با آموزش و تزریق واکسن نسبت به پیشگیری از این سرطان اقدام کرد.

دکتر فرزانه با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به سرطان دهانه رحم کاملاً مشخص نیست، تصریح کرد: آمار دقیقی در این زمینه در سال‌های اخیر در کشور وجود ندارد، ولی آمار شیوع ابتلاء به hpv در کشور حدوداً مشابه کشورهای اروپایی است.

وی اظهار کرد: ۹۹ درصد ابتلاء به سرطان دهانه رحم از طریق ابتلاء به ویروس hpv انجام می‌گیرد و بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع در سومین کنگره‌های بالینی در بیماری‌های زنان زایمان و نازایی این مساله مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

وی در پایان گفت: سیگار و قلیان و ازدواج در سنین کمتر از ۱۸ سال و فرزند آوری زیاد از عوامل سرطان دهانه رحم هست که قابل پیشگیری است و لازمه آن آموزش در سطح رسانه‌ای است.

کمبود ویتامین D سلامتی کودکان و زنان را نشانه گرفته است

امیرعلی امیدی فوق تخصص غدد، اظهار کرد: کمبود دریافت ویتامین D در دوران بلوغ باعث توقف رشد و افزایش بروز چاقی در دوران بلوغ بویژه در دختران می‌شود.

وی افزود: کمبود ویتامین D سبب ایجاد توده بدنی بالا و کوتاهی قد دختران در اوج دوران رشد آنها می‌شود و از طرف دیگر در معرض آفتاب بودن به تنهایی بویژه بدلیل عدم دریافت مستقیم نور خورشید در خیلی از موارد، تضمین‌کننده دریافت کافی این ویتامین است.

امیدی تصریح کرد: با توجه به اهمیت کمبود ویتامین در بروز چاقی و نیز کوتاهی قد در دوران بلوغ که خود باعث شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی در سال‌های آتی عمر می‌شود، اندازه‌گیری ساده این ویتامین در خون برای افراد در معرض خطر می‌تواند مفید باشد و دریافت کافی لبنیات بویژه از نوع کم چرب آن از دوران کودکی تأثیر قابل توجهی در جلوگیری از بروز کمبود این ویتامین ضروری خواهد داشت.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: داروهای ضد تشنج می‌توانند از طریق کاهش واکنش نسبت به ویتامین D برجذب کلسیم تأثیر بگذارند، افرادی که از آنتی اسیدهای حاوی منیزیم استفاده می‌کنند، باید از دریافت دوزهای بالای ویتامین D پرهیز کنند، زیرا با خطر افزایش کلسیم و منیزیم خون مواجه هستند.

امیدی افزود: کمبود این ویتامین در کودکان ممکن است، بی‌قراری، تحریک پذیری، بی‌اشتهایی و تعریق زیاد بروز کند و موجب بروز راشیتیسم در کودکان و نرمی استخوان در بزرگسالان شود در این موارد، با از دست دادن مواد معدنی از استخوان‌ها و در نتیجه تغییر شکل استخوان‌ها، پاهای کودک کمانی شکل می‌شود و کمبود ویتامین D در بروز پوکی استخوان که معمولاً در سنین سالمندی بروز می‌کند نیز مؤثر است.

وی تصریح کرد: کمبود خفیف این ویتامین ممکن است به افزایش شکنندگی استخوان‌ها در بزرگسالی منجر شود، زنان در دوران یائسگی در معرض خطر پوکی استخوان قرار می‌گیرند به این دلیل، مصرف روزانه مکمل کلسیم و همراه با ویتامین D توصیه شده است.

اختصاص بودجه ۵۰۰ میلیاردی برای بیمه زنان سرپرست خانوار

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از تخصیص مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان برای بیمه زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست در بودجه سال آینده خبر داد.

سیده فاطمه ذوالقدر با اشاره به چندین مصوبه فراکسیون زنان در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹، بیان کرد: یکی از مصوبات خوب کمیسیون تلفیق در بودجه سال ۹۹ افزایش وام ازدواج به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای زوجین با یک ضامن و بازپرداخت هفت ساله است.

وی در ادامه اظهار کرد: از دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای بیماران سرطانی، صعب الاعلاج و زوجین نابارور که به صورت قرض‌الحسنه از آن بهره مند می‌شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان برای بیمه زنان سرپرست خانوار در کمیسیون تلفیق سال بودجه ۹۹ تخصیص داده شده است. برای زندانیان معسر با اولویت زنان زندانی مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان در بودجه سال آینده پیش بینی شده است.

اشتباهاتی که سلامتی زنان بالای ۴۰ سال را به خطر می‌اندازد

همه زنان و مردان پس از عبور از مرز ۴۰ سالگی باید بیش از گذشته مراقب سلامتی خود باشند اما این موضوع از سوی بسیاری از زنان نادیده گرفته می‌شود و باعث بروز مشکلاتی در سلامتی آنان می‌شود.

گاهی برخی اشتباهات بسیار ساده سلامتی افراد را به خطر می‌اندازند. اشتباهاتی که می‌توانند به راحتی پیشگیری شوند:

عدم انجام ورزش و کمبود فعالیت‌های بدنی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که باعث می‌شود بدن زنان تحلیل رفته و دچار مشکلاتی شود فعالیت بدنی باعث ایجاد تراکم استخوان، افزایش متابولیسم، ایجاد قدرت، بهبود وضعیت تعادل بدن، خطر آسیب دیدگی عضلات اسکلتی و بهزیستی عاطفی می‌شود یک رژیم کامل ورزشی، از جمله حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش محرک قلب و تنفس در هفته می‌تواند در سلامتی زنان بسیار مؤثر باشد.

آزمون پاپ اسمیر دهانه رحم تنها راه تشخیص سرطان دهانه رحم ناشی از HPV در زنان است برای اطمینان از سلامت زنان بالای ۳۰ سال، فقط لازم است به طور متوسط هر سه تا پنج سال پاپ اسمیر انجام شود.

ویتامین‌هایی که در سال‌های جوانی مصرف کرده‌اید ممکن است در ورود به دهه بعدی زندگی به شما کمک نکند زنان بالای ۴۰ سال نیاز به ویتامین‌های خاصی دارند که ممکن است توسط ویتامین‌های ناشی از مصرف میوه‌ها تأمین نشود به عنوان مثال، آنها ممکن است از ویتامین D، منیزیم، آهن و سایر مواد مغذی بی‌بهره باشند که باید ضمن مراجعه به پزشک تجویز شوند.

کد خبر 408649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.