هم‌جواری خطرناک شهروندان اصفهانی با گردشگران چینی!

"کرونا ویروس" عبارت ترسناکی است که این روزها کابوس جهان شده، سرفه، سردرد، آبریزش، عطسه از علائم آن است و بدون هیچ درمانی این اژدهای چینی جهان را فرو می خورد. حضور گردشگران چینی در ایران نگرانی ظهور این میهمان ناخوانده را افزایش داده، اما با این حال آماری از گردشگران چینی و وضعیت آن‌ها ارائه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چین روزنه امید ایران در اقتصاد بود و گردشگران ول‌خرج چشم بادامی نقش اول این بازی اقتصادی بودند. بازاریابی و اقدامات لازم انجام و آرام آرام سیل حضور گردشگران چینی در ایران آغاز شد تا اینکه کرونا مانند بیگ بنگی که در ووهان ترکید، دنیا را لرزاند. فیلم‌هایی از مردم در ووهان که ناگهان بر زمین می‌افتند خبر از بیماری جدیدی می‌داد.

از همان روزهای اول هزاران نفر در چین و چندین نفر در دنیا مبتلا به این ویروس شدند، گستره کرونا از چین به آمریکا و اروپا رفت و حتی در خاورمیانه هم مواردی کشف شد. این خبرهای ناگوار کافی بود تا در ایران مسئولان وزارت گردشگری نیز به تکاپو بیافتند و فکری به حال گردشگران چینی کنند. در نهایت برنامه‌های تبلیغاتی لغو شد و در حدود ۴۸ ساعت گذشته معاون اول رئیس جمهور دستور توقف پروازهای رفت و برگشت به چین را صادر کرد.

با این حال امروز (۱۳ بهمن‌ماه) سه پرواز از چین در ایران نشست ضمن اینکه گردشگران چینی در جای جای شهرهای تاریخی ایران دیده می‌شوند. در یزد و اصفهان تعداد این گردشگران چشم گیر است و این تورها آزادانه به نقاط مختلف شهر می‌روند و بازدید می‌کنند. همین حضور چینی‌ها در ایران نگرانی‌هایی را به وجود آورده و باعث شده تا احتمال شیوع کرونا در ایران افزایش یابد.

چینی‌ها در اصفهان هستند

بر اساس اعلام جامعه هتلداران اصفهان تاکنون چند گروه محدود چینی در اصفهان حضور دارند که این گروه‌ها از ۱۰ الی ۲۰ روز پیش به ایران وارد شده‌اند، این گردشگران در هتل‌های بالای چهار ستاره اصفهان اقامت دارند ضمن اینکه چندین گروه دیگر در اصفهان بودند که اکنون به شهرهای دیگر ایران چون یزد و شیراز رفته‌اند.

نایب رئیس جامعه هتلداران اصفهان درباره حضور گردشگران چینی به خبرنگار ایمنا گفت: تعدادی گردشگر چینی در هتل‌های اصفهان اقامت داشتند و در حال حاضر هم برخی هتل‌های اصفهان گردشگر چینی دارند. علی‌رغم اینکه مرز بر روی چینی‌ها بسته شده، گروهی از گردشگران چینی به ایران آمدند.

علیرضا رئیسی با بیان اینکه تمام گردشگران در ورودی مرزها و فرودگاه‌ها کنترل پزشکی شدند و انشاالله مشکلی برای کسی پیش نخواهد آمد، اظهار کرد: هنوز مشکل خاصی در هتل‌های اصفهان رخ نداده و مورد مشکوکی نداشتیم. در هتل‌هایی چون هتل عباسی تعداد زیادی گردشگر چینی در روزهای اولی که کرونا مطرح شد، حضور داشتند و در دیگر هتل‌های اصفهان هم چینی‌ها در این چند روزه اقامت کردند.

وی درباره اقدام پیشگیرانه در هتل‌ها تصریح کرد: درخواستی از علوم پزشکی و وزارت بهداشت برای اقدامات پزشکی در هتل‌ها وجود نداشته، اما در رسانه‌ها عمومی بارها تاکید شده که در صورت برخورد با مورد مشکوک فوراً به وزارت بهداشت و درمان اطلاع دهید. با این حال ابلاغ مخصوص هتل‌ها تا کنون نیامده است.

لغو تمام برنامه‌های تبلیغات گردشگری در بازار چین

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان درباره اقدامات پیشگیرانه از گردشگران چینی به خبرنگار ایمنا گفت: درباره گردشگری چینی اقدامات لازم جهت ایمنی و سلامت این افراد طی شده و سپس به خاک کشور وارد شدند. تمام مسائل مربوط به بهداشت و معاینات پزشکی این افراد انجام شده است.

سید علی صالح درخشان با اشاره به برنامه‌های معاونت گردشگری در حوزه تبلیغات برای سال نو چینی، تاکید کرد: درباره مسائل گردشگری برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور برای جذب گردشگران چینی همچون ویژه برنامه‌های سال نو چینی به طور کامل لغو شد. تا زمان بازگشت سلامت به جامعه چین بنا شد تا تمام برنامه‌های سال نو چینی لغو شود. پس از کنترل ویروس موضوعات گردشگری را با چین ادامه خواهیم داد.

وی درباره چرایی عدم اطلاع رسانی به متخصصان گردشگری که از اولین گروه‌های در معرض آسیب هستند، توضیح داد: اطلاع رسانی‌ها به اندازه کافی از طریق رسانه، سایت‌ها و فضای مجازی به عموم مردم شده است. هیچ رکنی در جامعه گردشگری وجود ندارد که اسم ویروس کرونا را نشنیده باشد و مورد مشکوکی تاکنون در اصفهان گزارش نشده است.

هم‌جواری خطرناک شهروندان با گردشگران چینی

مساله مهم دیگری که وجود دارد، حضور چینی‌ها در خیابان و مراوده مردم با آن‌ها است که در این رابطه محمدرضا رضایی، راهنمای تور چینی زبان به خبرنگار ایمنا گفت: در مراکز فرهنگی و گردشگری بسیاری از مدارس دانش آموزان خود را برای بازدید آورده بودند و این دانش آموزان با گردشگران چینی عکس‌های زیادی گرفتند. این نزدیکی ممکن است بسیار برای کودکان و نوجوانان خطرآفرین است و باید پیشگیری‌های لازم صورت گیرد.

رضایی به کمبود ماسک در داروخانه‌های ایران هم اشاره و اظهار کرد: یک تور هفت نفره‌ای از گردشگران چینی داشتم که در روز آخر می‌خواستند ماسک بخرند و به کشور خود بازگردند. داروخانه‌های ما به تعداد کافی ماسک ندارند و در شهری مانند اصفهان هر داروخانه چهار یا پنج بسته ماسک بیشتر نداشت. اگر روزی این بیماری وارد ایران شود اولین مشکل تأمین ماسک خواهد بود.

در شرایطی که گمانه زنی‌هایی از ابتلاء چند تن ایرانی به ویروس کرونا خصوصاً در اصفهان به گوش می‌رسد حضور گردشگران چینی بسیار خطرآفرین به نظر می‌رسد. با توجه به تحت نظر قرار گرفتن چند مورد مشکوک گردشگر در یزد و تبریز و همچنین موارد مشکوکی از اتباع ایرانی، باید اقدامات جدی‌تر در حوزه گردشگری انجام شود.

کرونا، نوعی از ویروس‌ها هستند که به طور معمول بر دستگاه تنفس پستانداران، از جمله انسان، تأثیر می‌گذارند. آنها با سرماخوردگی، پنومونی و سندرم حاد تنفسی شدید همراه هستند و همچنین می‌توانند روی روده تأثیر بگذارند.

ویروس کرونا، در سال ۱۹۳۷ از ویروس برونشیت عفونی در پرندگان کشف شد. این ویروس‌ها، مسئول ۱۵ تا ۳۰ درصد از سرده های رایج هستند و در طول ۷۰ سال گذشته، دانشمندان دریافته‌اند که ویروس کرونا می‌تواند موش‌ها، سگ‌ها، گربه‌ها، بوقلمون‌ها، اسب‌ها، خوک‌ها و گاو را آلوده کند. مقاله MNT بر روی انواع مختلف ویروس کرونا انسانی، علائم آنها، نحوه انتقال آنها و دو بیماری خطرناک مشتق از آن یعنی SARS و MERS تحقیق کرده است.

ویروس کرونا به عنوان عامل این بیماری به سیستم تنفسی حمله می‌کند و به تدریج این سیستم را از کار می‌اندازد و از علائم این بیماری می‌توان به سرفه، تب شدید که به التهاب ریه و نارسایی کلیه منجر می‌شود، اشاره کرد.

کد خبر 408631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.