۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۴
گدایی زیر چتر مافیا

دستانش را به تمنای ترحم دراز کرده تا شاید از اندوخته مهر رهگذران قوتی برای معاش بیابد. شهروندان که هر روز اینگونه مناظر را می‌بینند، گاه پاسخ نیاز را می‌دهند و گاه بی‌تفاوت می‌گذرند. این اما سکه‌ای دو روست که شاید روی دیگرش دردناک‌تر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آستارا شهری است در مرز شمالی ایران با آب و هوایی به غایت نیکو و محیطی سرسبز و زیبا؛ اما زیر این تن‌پوش زیبا، زخم‌هایی وجود دارد با دردهایی جانکاه که روح را می‌آزارد.

متکدیان در گوشه و کنار شهر دیده می‌شوند. گاه بر چند تکه پارچه یا کارتن‌ها و گونی‌های پاره خفته‌اند و گاه با لباس‌هایی مندرس و کثیف میهمان پیاده‌روها و کوچه‌ها هستند. برخی نیز تلاش می‌کنند با استفاده از کودکان، احساسات رهگذران را تحریک و از آنان پول بگیرند. اما آیا یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران، باید موطن گدایان و افراد بی‌خانمان باشد؟

نارضایتی کسبه و شهرندان

میثم قانع از کسبه بازار بزرگ ساحلی آستارا می‌گوید: متکدیان غیر بومی روزانه به طور مداوم و طبق عادت در این بازار حضور می‌یابند و کمک تعدادی از کسبه به این افراد باعث شده تا تعدادشان افزایش یابد.

وی می‌افزاید: حضور متکدیان وجهه بازار را مخدوش کرده و علی‌رغم اعتراض و درخواست بازاریان از هیئت امنای بازار نسبت به جمع‌آوری این افراد، تاکنون هیچ اقدامی مؤثری از سوی مسئولان در این رابطه انجام نشده است.

شاهین قهرمانی از شهروندان آستارا می‌گوید: متکدیانی که وارد این شهر می‌شوند هویتشان مشخص نیست که آیا این افراد واقعاً نیازمندند و یا به دنبال سودجویی هستند؟

وی اضافه می‌کند: بسیاری از متکدیان که وارد آستارا می‌شوند، ناقل بیماری و اشاعه دهنده فرهنگ غلط به شهروندان بوده‌اند و کودکان با مشاهده آن‌ها، ناخواسته تحت تأثیر رفتار غلط و مخرب این افراد قرار می‌گیرند.

این شهروند آستارایی می‌افزاید: دستگاه‌های مرتبط باید با جمع‌آوری، شناسایی و پالایش متکدیان از آسیب‌های اجتماعی بسیار زیاد آن‌ها جلوگیری کنند.

گداها سازماندهی شده هستند

اما گلایه‌های شهروندان در حالی است که جواد معیتی، شهردار آستارا می‌گوید: مساحت و جمعیت کم شهر، شناخت شهروندان از یکدیگر و حمایت خوب خیران از افراد نیازمند، عواملی هستند که خوشبختانه باعث شده تا شاهد حضور متکدیان بومی در سطح شهر آستارا نباشیم.

وی می‌افزاید: اغلب متکدیان آستارا غیر بومی و از سایر مناطق کشور و افرادی سودجو هستند، که به صورت سازمان یافته با استفاده از کودکان، در فصل‌های بهار و تابستان با حضور در اماکن پرترددی مثل بازار بزرگ ساحلی، پاساژها، ساحل دریا و خیابان حکیم نظامی این شهر، با تحریک عواطف شهروندان تلاش می‌کنند تا به اهداف شومشان برسند.

شهردار آستارا با بیان اینکه در یک سال گذشته ۱۴ متکدی غیر بومی در این شهر توسط شهرداری جمع‌آوری و به شهرهای مبدا بازگردانده شده‌اند، تاکید می‌کند: شهروندان تحت تأثیر این افراد سودجو قرار نگیرند و کمک‌های خود را به کمیته امداد و مراکز خیریه معتبر بدهند تا دیگر شاهد ورود متکدیان غیر بومی به شهر آستارا نباشیم.

معیتی ادامه می‌دهد: در زمینه جمع‌آوری متکدیان تاکنون همکاری و تعامل خوبی بین شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط بوده است و شهرداری در این خصوص جدولی تهیه کرده که طبق آن افراد زیر ۱۸ سال با کمک اورژانس اجتماعی و افراد بالای ۱۸ سال توسط نیروی انتظامی جمع‌آوری و در خصوص آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

یارگیری شبکه‌های تکدیگری در شهر

عادل نیرودل، رئیس کمیسیون حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر آستارا نیز می‌گوید: بیشتر متکدیان این شهر غیر بومی هستند و توسط شبکه‌های سازمان یافته‌ای استخدام و به کار گرفته می‌شوند.

وی می‌افزاید: این شبکه‌ها افراد ساده‌لوح و نیازمند و به ویژه کودکان را مورد سو استفاده قرار می‌دهند و در ازای پرداخت مبلغی بسیار کم، آن‌ها را برای مقاصد خود در امکان پرتردد شهری به کار می‌گیرند.

این عضو شورای اسلامی شهر آستارا تاکید می‌کند: متکدیان چهره بسیار زشتی به شهر گردش‌پذیر و مرزی آستارا داده و رأفت و مهربانی شهروند آستارا باعث افزایش شمار آن‌ها در این شهر شده است.

نیرودل خاطرنشان می‌کند: دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید متکدیان را جمع‌آوری و ساماندهی کنند و این تهدید و ناهنجاری اجتماعی توسط کارشناسان آسیب‌شناسی شود.

شهرداری به وظیفه خود عمل کند

اما فریبرز خورشیدی، رئیس اداره بهزیستی آستارا با بیان اینکه جمع‌آوری متکدیان بالای ۱۸ سال از وظایف شهرداری‌ها است، می‌گوید: اگر کودکان زیر ۱۸ سال به عنوان متکدی و کودک کار در سطح شهر مشاهده شوند، اورژانس اجتماعی به والدین آن‌ها هشدار می‌دهد و در صورت بی‌توجهی، جمع‌آوری و به مراکز وابسته به بهزیستی در استان گیلان فرستاده می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: افراد متکدی در صورت معلولیت توسط بهزیستی و در صورت از کار افتادگی توسط کمیته امداد جمع‌آوری و ساماندهی می‌شوند.

رئیس اداره بهزیستی آستارا اضافه می‌کند: متکدیان بالای ۱۸ سال و غیر بومی نیز باید توسط شهرداری و نیروی انتظامی شناسایی و به شهرستان مبدا انتقال داده شوند تا توسط نهادهای حمایتی شهر خودشان مورد حمایت قرار گیرند.

خورشیدی تاکید می‌کند: خوشبختانه اورژانس اجتماعی آستارا، از ابتدای سال جاری تاکنون با متکدی کودک در این شهر مواجه نبوده است.

کد خبر 408555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.