کهن‌ترین زبان‌هایی که همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد

با گذر زمان، بسیاری از زبان‌ها و گویش‌ها تغییر یافته است و بعضی از آن‌ها به طور کامل از میان برداشته شده است. بااین وجود، بعضی از زبان‌ها همچنان بدون تغییر باقی مانده است و در میان مردم مورد تکلم قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زبان‌ها سیستم‌های ارتباطی ساختار یافته‌ای است که توسط بشر برای بیان تجربیات، اطلاعات، ایده‌ها و احساسات مورد استفاده قرار می‌گیرد. زبان‌شناسان در حال حاضر از وجود پنج تا هفت هزار زبان در سراسر جهان خبر داده‌اند که تاریخچه ظهور قدیمی‌ترین آن‌ها به ۶۰ تا ۱۰۰ هزار سال قبل بازمی‌گردد. بااین وجود، از آن‌جا که زبان گفتاری بسیار قبل از زبان نوشتاری شکل گرفت، به همین دلیل تعیین تاریخ دقیق پیدایش زبان امری بسیار محال است. با تکامل بشر، زبان نیز با دگرگونی‌های بسیاری مواجه شده است؛ ساختار بعضی از زبان‌ها تغییر یافته است و بعضی از زبان‌ها نیز به طور کامل ناپدید شده است. بااین وجود، هنوز در سراسر کره خاکی، مردم به بعضی از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا تکلم می‌کنند که در ادامه به بعضی از این زبان‌ها پرداخته می‌شود.

زبان عبری

عبری یکی از زبان‌های زنده کنعانی است که همچنان در میان مردم جهان محبوبیت خود را حفظ کرده است به طوری که در حال حاضر بیش از ۹ میلیون نفر از جمعیت دنیا به این زبان صحبت می‌کنند. در تاریخ ثبت شده است که مردم اسرائیل اولین کسانی بودند که به زبان عبری صحبت می‌کردند و ساکنان این کشور زبان عبری را زبان ملی خود می‌دانند. کهن‌ترین فرم الفبای نیاعبری نوشته شده به تاریخ حدود قرن دهم پیش از دوران مسیحیت بازمی‌گردد اما این زبان در سال‌های بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلادی محبوبیت خود را در میان مردم از دست داد و کسی به این زبان سخن نمی‌گفت. در دوران قرون وسطی، یک بار دیگر عبری در زبان شعر، تجارت بین یهودیان، ادبیات خاخام‌ها و متون تورات یک بار دیگر ظهور پیدا کرد و از محبوبیت بالایی در میان نویسندگان و شاعران برخوردار شد. قرن نوزدهم به عنوان عصر پیدایش دوباره زبان عبری در تاریخ زبان‌شناسان ثبت شده است و در حال حاضر این زبان به عنوان زبان رسمی کشور اسرائیل به رسمیت شناخته شده است.

زبان تامیل

دراویدی یک خانواده زبانی شامل حدود ۷۳ زبان از جمله چهار زبان نوشتاری تامیلی، تلوگو، کانارا و مالایالم است که اعضای قوم دراویدی به آن سخن می‌گویند. زبان‌های دراویدی به لحاظ واژه‌هایی که در آن برای نهادهای اجتماعی و خویشاوندی وجود دارد، یک زبان بسیار غنی به‌شمار می‌روند. تامیل در دسته زبان‌های دراویدی محسوب می‌شود و در حال حاضر توسط برخی از اقوام هندی و سری لانکایی تکلم می‌شود. تامیل یکی از زبان‌های بسیار قدیمی است که همچنان در میان مردمی از سری لانکا، سنگاپور و تامیل به عنوان زبان رسمی شناخته می‌شود. این زبان بیش از دو هزار سال قدمت دارد و بیش از ۸۰ میلیون نفر از مردم در سراسر دنیا به این زبان صحبت می‌کنند.

زبان سانسکریت

سانسکریتت یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های هندی است که برای اولین بر دو هزار سال قبل از میلاد مسیح پا به عرصه وجود نهاد. بسیاری از مردم هند براین باورند که زبان سانسکریت زبان خدایان بزرگ است و به همین دلیل به آن به عنوان یک زبان مقدس نگاه می‌کنند. این زبان در هزاره اول میلادی از کشور هند به آسیای مرکزی، آسیای شرقی و جنوب شرق آسیا منتقل شد و به عنوان زبان رسمی اشراف‌زادگان این مناطق مورد استفاده قرار می‌گرفت. سانسکریت زبان مقدس هندوئیسم به شمار می‌رود و یکی از زبان‌های رسمی کشور هندوستان است. این زبان، برخلاف زبان تامیل که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به طور کامل ناپدید شد اما پس از مدتی دوباره در میان مرد محبوبیت یافت بایان وجود، در حال حاضر تنها حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم به این زبان تکلم می‌کنند.

زبان فارسی

زبان فارسی که به زبان دری نیز شهرت دارد یک زبان چند محوری است که همچنان در میان مردم کشورهای تاجیکستان، افغانستان و ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان دنباله زبان پارسیک، زبان رسمی و مذهبی شاهنشاهی ساسانی، است که پیدایش آن به ۵۵۰ تا ۳۳۰ سال قبل از ظهور مسیح بر می‌گردد. زبان فارسی برای اولین بار در جنوب غربی ایران به وجود آمد و دستور زبان آن بسیار مشابه با دستور زبان بعضی از زبان‌های اروپایی است. تاریخ حاکی از آن است که زبان فارسی یک زبان بسیار معتبر در میان بسیاری از امپراطوری‌ها نظیر آسیای جنوبی، آسیای مرکزی و آسیای غربی به شمار می‌رود. فارسی در کشور تاجیکستان به زبان تاجیک و در کشور افغانستان به زبان دری معروف است و همچنان در میان مردم این کشورها به بقای خود ادامه می‌دهد.

زبان لیتوانی

لیتوانی یک زبان بالتیک است که به طور گسترده در کشورهای حوزه دریای بالتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان یکی از گویش‌های هندی-اروپایی به شمار می‌رود که در بعضی از زبان‌های مدرن نظیر انگلیسی، ایتالیایی و آلمانی رد پاهایی از خود به جای گذاشته است. لیتوانی با زبان‌های یونان باستان، لاتین و سانسکریت ارتباط بسیار نزدیکی دارد و زبان اقلیت مردم لهستان، اتحادیه اروپا و کشور لیتوانی به شمار می‌رود. بیش از سه میلیون نفر از مردم لیتوانی و حدود ۲۰۰ هزار از مردم در کشورهای خارجی به این زبان سخن می‌گویند.

کد خبر 408386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.