واردات کَره با وجود تولید انبوه شیر در کشور

استقرار ماهواره بر سیمرغ در سایت پرتاب ماهواره ظفر، واردات کره به رغم تولید انبوه شیردرکشور، پرواز مجدد هواپیماهای سوئد از آسمان ایران، واردات قابل توجه برنج از به کشور تا پایان دی، و صدور مجوز انتشار ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق صکوک تکمیل متروی بهارستان، عناوین مهم ترین اخبار اقتصادی در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیر و فرآورده های لبنی یکی از مهم ترین اجزای سفره خانواده های ایرانی است و وابستگی سفره بسیاری از خانواده ها در ادوار مختلف تاریخ به فرآورده های لبنی همواره موجب شده تا به رغم افزایش قیمت شیرخام و بالارفتن نرخ فرآورده های آن، این محصول پروتئینی از سفره بیشتر خانواده های ایرانی حذف نشود.

بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی کل تولید شیر کشور ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال است که با توجه به این رقم، میزان تولید روزانه شیر در کشور به بیش از ۲۶ هزار و ۳۰۰ تن می رسد و بی شک می توان گفت ایران یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان شیر در منطقه است و نیازی به واردات آن ندارد؛ اما باوجود تولید انبوه شیر در کشور، ایران وارد کننده فرآورده های لبنی است که شاید تشأت گرفته از ناتوانی صنایع تبدیلی کشور در تامین نیاز بازار داخلی دارد.

اما در همین ارتباط معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است: مصرف چربی مخصوصاً در صنایع لبنی در کشور بسیار بالا است و باعث کمبود کره در کشور می‌شود که ناچار به واردات آن هستیم و سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن کره به کشور وارد می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود چهار تا پنج درصد از شیر کشور در قالب زنجیره تولید می شود که کافی نیست و باید به بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد برسد.افزود: سرانه مصرف در سال ۵۷ کمتر از ۵۰ کیلوگرم بود در حالی که در آن زمان ۳۵ میلیون نفر جمعیت کشور را تشکیل می داد. زنجیره تولید شامل نهاده های تولید خوراک دام، شیر برای صنایع لبنی و در نهایت شبکه مویرگی توزیع در سطح شهر است که این بخش را صنایع لبنی مدیریت می‌کنند.

رضایی با بیان اینکه با این کار ۴.۵ تا ۵ درصد تولید شیر افزایش می یابد و بازارهای صادراتی بیشتری پیدا خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید شیر خام به حدود ۱۰ میلیون تن رسیده و همچنین میزان مصرف سرانه بالغ بر ۱۰۰ کیلوگرم است.

وی در رابطه با صادرات محصولات لبنی گفت: میزان صادرات در چند سال اخیر بسیار متفاوت بوده اما پیش‌بینی می‌شود که امسال بالغ بر ۸۰۰ هزار تن صادرات محصولات لبنی داشته باشیم که حدود یک میلیارد دلار برای کشور ارزآوری خواهد داشت.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با اشتغال‌زایی در صنعت لبنی کشور خاطر نشان کرد: در این صنعت بیش از ۴۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

رضایی تصریح کرد: صنعت لبنی کشور جزو صنایع پیشرو و با کیفیت بسیار بالا محسوب می‌شود و قابل رقابت با محصولات خارجی است، همچنین بازارهای صادراتی خوبی را در منطقه و در دنیا در اختیار دارد.

دیگر اخبار مهم اقتصادی هفته گذشته را در ادامه می‌خوانید:

**رئیس سازمان فضایی و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پایگاه فضایی امام خمینی (ره) در سمنان توسعه یافت و توسعه ایستگاه پرتاب‌های فضایی چابهار گام بعدی این سازمان است.

**مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مازندران از آمادگی برای افتتاح ۱۳ پروژه آبرسانی در روستاهای سطح استان خبر داد و گفت: با افتتاح این پروژه‌ها در دهه فجر امسال حدود ۲۰ هزار نفر از ساکنان روستاهای مازندران از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

مجید عبدالهی با بیان اینکه این تعداد پروژه با اعتباری افزون‌بر ۲۶۱ میلیارد و ۹۵۵ میلیون ریال در دهه فجر افتتاح و بهره‌برداری از آنها آغاز خواهد شد، اظهار کرد: ۱۱ پروژه آبرسانی تک روستایی و دو پروژه مجتمع آبرسانی روستایی در ۱۰ شهرستان گلوگاه، بهشهر، نکا، ساری، جویبار، قائمشهر، آمل، محمودآباد، نوشهر و تنکابن طی دهه مبارک فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

**رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: از اینکه رشد اقتصادی منفی ۷.۱ درصد سال ۲۰۱۹، در سال ۲۰۲۰ منفی ۲.۷ درصد و در سال ۲۰۲۱ منفی ۱.۲ درصد خواهد شد، خوشحال باشیم؟

**وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از استقرار ماهواره بر سمیرغ در سایت پرتاب ماهواره ظفر با همکاری وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خبر داد و گفت: این ماهواره بر، ۸۰ تن وزن دارد و ماهواره ظفر را تا ۵۳۰ کیلومتری زمین خواهد برد.

**یک کارشناس اقتصاد دانش بنیان و فعال استارتاپی گفت: اقتصاد دانش بنیان و فعالیت اقتصادی بر پایه پژوهش های علمی و تحقیقاتی در بستر فناوری های نوین یکی از پایه های اصلی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور و ایمن کردن نظام اقتصادی در برابر تهدیدات خارجی است.

فرحناز جوکار در گفت و گو با ایمنا با بیان اینکه اقتصاد دانش محور و متکی به ارزش های علمی یکی از ستون های اصلی رشد و توسعه اقتصاد مقاومتی در کشور است، اظهار کرد: یکی از محیط های مهم اقتصادی که این روزها بیش از پیش به ایده های علمی صنعتی و تجاری نیاز دارد، کارخانجات و صنایع کشور است که بر اساس پژوهش مجمع تشکل های دانش بنیان ایران بیش از ۷۰ درصد آنها هنوز از راهکار های تجاری اقتصاد سنتی برای تامین نیازهای علمی خود استفاده می کنند.

وی افزود: تشکل های اقتصادی فعال در بخش خصوصی همچون اتاق های بازرگانی و اتحادیه های صنفی می توانند تبادل ظرفیت علمی و اقتصادی دانش بنیان ها و صنایع قدیمی کشور را با فراهم کردن بستر های ارتباطی مناسب، آسان تر کنند و نقش پر رنگ آنها در نظام اقتصادی موجب افزایش بهره وری علمی در فعالیت های اقتصادی خواهد شد.

این کارشناس اقتصاد دانش بنیان با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های هوشمند در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و ایمن شدن نظام اقتصادی در برابر تهدیدات خارجی، خاطر نشان کرد: دانش بنیان ها می توانند با استفاده از حداقل امکانات و شبکه های زیرساخت ضعیف، اهداف اقتصادی بسیاری از صنایع بزرگ کشور در بازه های زمانی بلند مدت را به تجربه ای شیرین برای آنها تبدیل کنند.

**اداره ترابری سوئد از پرواز مجدد هواپیماهای مسافربری این کشور از آسمان ایران خبر داد.

اداره ترابری سوئد روز سه‌شنبه از رفع توقف موقت پروازهای خطوط هوایی این کشور از آسمان ایران خبر داد.

به نوشته وبگاه «رادیو دولتی سوئد» به دنبال سانحه برای یک فروند هواپیمای مسافربری اوکراینی در هفته‌های گذشته نزدیک تهران که طی آن تمامی سرنشینان و خدمه این پرواز از جمله ۱۷ سوئدی جان باختند، مقامات سوئدی از توقف پرواز خطوط هوایی این کشور از آسمان ایران خبر دادندذ.

اینک اداره ترابری سوئد از لغو تصمیم قبلی خود و آغاز پروازهای مجدد به ایران خبر داده است.

**سخنگوی گمرک از واردات یک میلیون و ۲۹۸ هزار و ۶۴۶ تن برنج از ابتدای امسال تا پایان دی به گمرک‌های کشور خبر داد.

**رئیس کل بانک مرکزی گفت: طرح تامین مالی تولید با ظرفیت اولیه ۵۰ هزار میلیارد تومان تأمین اعتبار، از طریق تعدادی از بانک‌های دولتی و خصوصی برای حمایت از واحدهای تولیدی فعال کشور اجرایی می‌شود.

**در پی صدور بیانیه اخیر آژانس امنیت پرواز اتحادیه اروپا مبنی بر لغو کردن وضعیت هشدار موقت عدم پرواز از آسمان ایران، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام کرد: پروازهای عبوری از آسمان ایران به حالت سابق بر می‌گردد؛ زیرا همه کشورها می‌دانند، ایران بهترین و به صرفه‌ترین فضای لازم برای پرواز را دارد.

 در پی بالا رفتن تنش‌ها و سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران، برخی از کشورهای اروپایی اعلام کردند که پروازشان از آسمان ایران را موقتاً لغو می‌کنند و آژانس امنیت پرواز اتحادیه اروپا نیز در این باره هشدار موقتی را در قالب بیانیه صادر کرده بود؛ اما روز چهارشنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه آژانس امنیت پرواز اتحادیه اروپا وضعیت هشدار موقت عدم پرواز از آسمان ایران را لغو کرده است.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این باره گفت: مشخص بود که وضعیت پروازهای عبوری از حالت هشدارهای داده شده خارج خواهد شد و همانگونه که دیدید آژانس امنیت پرواز اتحادیه اروپا بیانیه اخیر خود که درباره هشدار پرواز از آسمان ایران و عراق داده بود را پس گرفت.

**وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نیازمند نظام مالیاتی عادلانه‌ و مشوق تولید هستیم و اصلاح فضای کسب و کار مستلزم مشارکت همه دستگاه‌ها است.

**رئیس سازمان فضایی ایران گفت: پس از دو سال مطالعات مکان‌یابی و بررسی‌ های فنی، مناطق سلماس و چناران برای احداث ایستگاه کنترل و دریافت داده‌های ماهواره ای نهایی شده است.

**مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان گفت: شورای اقتصاد مجوز انتشار ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق صکوک را برای تکمیل متروی بهارستان به وزارت راه و شهرسازی داده است.

محمدرضا احمدی، با اشاره به این‌که در هفته‌های گذشته دو اتفاق خوب در خصوص پروژه مترو این شهر جدید افتاده است، اظهار کرد: شورای اقتصاد، مجوز انتشار ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق صکوک را به منظور تکمیل متروی بهارستان به وزارت راه و شهرسازی داد و مجوز پس از ابلاغ به شرکت عمران بهارستان، به بانک عامل ابلاغ خواهد شد و بعد از انتشار صکوک، مردم می‌توانند اسناد مشارکت را بخرند و پول آن برای تکمیل خط متروی بهارستان-اصفهان به شرکت عمران داده می‌شود تا پروژه را تکمیل کند.

وی افزود: همچنین اجازه گرفتن شریک برای تکمیل پروژه مترو را کسب و برای جذب شریک، فراخوانی منتشر و به‌زودی از میان متقاضیان، یکی انتخاب خواهد شد. به این منظور شریک شرکت عمران، باید منابعی در حدود ۲۷۰ میلیارد تومان برای تکمیل مترو در اختیارمان بگذارد تا باقی‌مانده پروژه را به‌صورت مشارکتی تمام کنیم.

احمدی خاطرنشان کرد: این دو اتفاق در راستای تاکیدات وزیر راه و شهرسازی، مبنی بر تکمیل مترو بهارستان تا سال ۱۴۰۰ انجام شد.

**مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: ۹۰ درصد بذرهای مینی تیوبر مورد استفاده در کشور در کارگاه‌های استان اصفهان تولید می‌شود و این استان با تولید ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی در سال زراعی ۹۷-۹۸ سومین تولید کننده این محصول کشاورزی در کشور بوده است.

محمودرضا افلاکی در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: جهاد کشاورزی وظیفه دارد هرسال در زمان کاشت، منابع بذری مناسب را در اختیار کشاورزان قرار دهد که در شرایط کنونی یکی از منابع مهم تامین بذر، واردات از کشورهای خارجی همچون هلند است و کانون ۱۰۰ نفره سیب‌زمینی کاران ایران به عنوان متولی اصلی واردات بذر سیب زمینی، هر چهار سال یکبار اقدام به وارد کردن بذر های مناسب برای کاشت سیب زمینی می کند.

وی افزود: کشورهای خارجی که کانون سیب زمینی کاران ایران از آنها بذر وارد می کند، همواره برای تولید بذرهای جدید در حوزه‌های مختلف پژوهش و فعالیت می‌کنند و از این رو شاهد واردات انواع جدید بذر محصولات کشاورزی به کشور در سال های گذشته بوده ایم.

**براساس گزارش متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری در دی ماه سالجاری اقلام گوجه فرنگی (٢٣,١ درصد)، خیار (١٠.٠ درصد)، پرتقال محصول داخل (٦.٩ درصد)‌ و گوشت گوسفند، گاو، و گوساله نیز (۲.۳ درصد) نسبت به ماه گذشته، کاهش قیمت داشته است.

نتایج به دست آمده از متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری دی ماه ١٣٩٨نشان می‌دهد که اقلام پیاز (٢٤,٤ درصد)، موز (٩.٤ درصد) و عدس (٣.٤ درصد) نسبت به ماه قبل افزایش قیمت داشته است.

در این ماه اقلام گوجه فرنگی (٢٣.١ درصد)، خیار (١٠.٠ درصد) و پرتقال محصول داخل (٦.٩ درصد)‌ نسبت به ماه گذشته، کاهش قیمت داشته است. همچنین گوشت گوسفند، گاو، و گوساله نیز ۲.۳ درصد، مرغ ماشینی، پنیر پاستوریزه و روغن مایع نیز کاهش قیمت را تجربه کرده است.

**بانک مرکزی در نظر دارد روز چهارشنبه مورخ ۱۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، مجدداً عملیات بازار باز را اجرا کند.

پیرو اطلاعیه هفته گذشته بانک مرکزی مبنی بر اجرای عملیات بازار باز با سازوکار حراج، یک بانک و یک موسسه اعتباری سفارش‌های فروش قطعی اوراق بدهی دولتی خود را در روز دوشنبه مورخ هفتم بهمن‌ماه ۱۳۹۸ از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند. متعاقب این امر، معاملات مربوط به حراج در روز سه‌شنبه مورخ هشتم بهمن‌ماه ۱۳۹۸ انجام گرفت و به تبع آن، تسویه ریالی معاملات نیز قبل از پایان ساعت‌ کار بازار بین‌بانکی ریالی صورت خواهد گرفت.

**نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به هشدار پلیس فتا برای مراقبت از کلاهبرداری در مورد رمز پویا، گفت: امنیت نظام پرداخت نیازمند یک استراتژی و رویکرد مدیریتی جامع نگر است.

**معاون بهره برداری فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: همه مسافران و کادر پروازی که از مبدا چین و کشورهای شرق آسیا وارد کشور می‌شوند، به صورت یک به یک کنترل شده و در صورت مشاهده علائم بیماری ویروس کرونا در آن‌ها به صورت قرنطینه به مراکز درمانی منتقل می‌شوند.

حسن خوشخو از آمادگی فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان مهمترین درگاه ورودی کشور برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر از فرودگاه امام خمینی (ره) به چهار مقصد در چین مسیر پروازی برقرار است.

وی افزود: از نخستین روزهای شیوع این ویروس در چین تمهیدات لازم برای مقابله با ویروس کرونا در فرودگاه امام با همکاری پایگاه بهداشت مرزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اندیشیده شد و اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود مبتلایان به این بیماری به کشور در حال انجام است.

**رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: مشکلات در بخش قوانین صادرات فرش دغدغه امروز صادرکنندگان است و با کمک اتحادیه و مرکز ملی قوانین باید به روز و چالش‌ها رفع شود.

فرحناز رافع در دیدار با رئیس و اعضای هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، اظهار کرد: برنامه مفصلی تدوین کردم اما به خودم اجازه ندادم آن را بدون مشورت و نظر بخش خصوصی و اتحادیه بیان کنم چون مرکز ملی فرش ایران عصاره و چکیده تمام اتحادیه ها، قالی بافان، صنایع وابسته به فرش و کارشناسان است.

وی گفت: مشکل اصلی فرش دستباف ایرانی بازار فروش و در این بازار موضوع بازاریابی و مارکتینک است و مرکز و دولت در این بخش فقط نقش سیاستگذاری و تسهیلگری دارد اما برای ادامه راه بخش خصوصی و به ویژه اتحادیه باید همراه باشد.

**وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شش ماهواره آماده ارسال به مدار داریم، گفت: سرعت ساخت بالا رفته و باید سرعت ارسال به مدار رو نیز بالا برد.

**رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از نهایی شدن انتصاب اکبر افتخاری به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور خبر داد.

**دبیر انجمن اقتصاددانان ایران گفت: ارزش اوراق بین المللی به ۵۷،۶ تریلیون دلار رسید، بازاری که شرکت های ایرانی برای تامین مالی سالهاست بدان دسترسی ندارند.

**عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بازخوانی و بررسی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی توسط ایران و در داخل کشور خبر داد.

فرج‌الله رجبی در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی، اظهار کرد:‌ وزارت راه و شهرسازی در صدد آن است که جعبه سیاه را در ایران بخواند.

وی تأکید کرد:‌ سیاست این است که جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در ایران بماند و در همین جا بازخوانی شود.

**مرکز آمار کشور اعلام کرد که در پاییز امسال ۸۱ هزار و ۴۰۰ تن گوشت قرمز تولید شده که ۵۳.۱ درصد از آن (معادل ۴۳ هزار و ۲۰۰ تن) مربوط به گوشت گاو و گوساله است.

مرکز آمار گزارشی از کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در پاییز را منتشر کرد؛ براساس این آمار ۲۹ هزار و ۴۰۰ تن گوشت گوسفند و بره و شش هزار و ۶۰۰ تن گوشت بز و بزغاله در کشور تولید شده است.

مقایسه کشتار پاییز امسال با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که تولید گوشت قرمز در این دوره سه درصد کاهش یافته است، در پاییز امسال تولید گوشت بز و بزغاله ۱۳ درصد، گاو و گوساله هفت درصد، گاومیش و بچه‌گاومیش ٢٦ درصد نسبت به پاییز ۹۷ کاهش یافته است.

البته در این دوره تولید گوشت گوسفند و بره چهار درصد و شتر و بچه شتر ۶۳ درصد رشد داشت.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تولید گوشت قرمز کشتارگاه‌ها در پاییز نسبت به تابستان امسال بیش از ۵.۷ درصد افزایش داشته است.

**وزیر راه و شهرسازی گفت: فرودین امسال ۲۲ هزار و ۳۰۵ واحد مسکونی در سیل گلستان آسیب دید که هفت هزار و ۷۰۷ واحد آن در بخش شهری و روستایی نیازمند احداث مجدد بود و تاکنون مالکان ۲۸ هزار و ۹۴۹ واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند.

**رئیس کار گروه شیر اتاق بازرگانی اصفهان گفت: جو روانی منفی علیه مصرف شیر در کشور در روزهای اخیر با افت شدید تقاضا برای خرید محصولات لبنی همراه بود اما پس از اظهار نظر مسئولان و کارشناسان، اطمینان خاطر مردم از سلامت ‌شیر تامین شد و روند تقاضا برای خرید لبنیات به روال قبل بازگشت.

عباس زال بیک در گفت و گو با ایمنا با اشاره به انتشار اخباری پیرامون ناسالم بودن شیر مصرفی مردم، اظهار کرد: بر اساس آمار و استاندارد های جهانی، میزان آفلاتوکسین مجاز در ایالات متحده، ۵۰۰ppt (بخش در تریلیون)، در اروپا، ۵۰ppt و در ایران ۱۰۰ppt است و میزان آفلاتوکسین در واحدهای صنعتی پرورش گاو شیری به ۵۰ppt می‌رسد.

وی افزود: آفلاتوکسین نوعی مایکوتوکسین یا سم قارچی است که به طور عمده از قارچ آسپرژیلوس تولید می شود و این قارچ که به کپک انباری نیز معروف است، در محیط های انباری و در شرایط مناسب همچون وجود دما و رطوبت و دانه های شکسته، در مواد خوراکی دامی مستعد همچون ذرت، تخم پنبه، پودر ماهی و ... رشد می کند.

رئیس کمیته دام و طیور اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان خاطر نشان کرد: آفلاتوکسین نام سمومی است که قارچ آسپرژیلوس را در شرایط مذکور تولید می کند و عمده مایکوتوکسین تولیدی در مواد خوراکی قابل تغذیه به دام از نوع B۱ بوده و این سم به محض ورود به بدن با غده کبد به عنوان مهمترین عامل پاکسازی آن مواجه می شود.

**سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هیچ کدام از مسافران پرواز کاسپین آسیب ندیده و همگی در سلامت از هواپیما خارج و به سالن ترانزیت فرودگاه منتقل شده اند.

رضا جعفرزاده اظهار کرد: پرواز شماره ۶۹۳۶ شرکت هواپیمایی کاسپین که صبح امروز از باند فرودگاه ماهشهر خارج شد، ۱۳۵ مسافر داشت و خوشبختانه هیچیک از مسافران کاسپین آسیب ندیده و همگی در سلامت از هواپیما خارج شدند.

وی افزود: هواپیمای بوئینگ MD شرکت هواپیمایی کاسپین از مبدا تهران در ساعت ۷:۵۰ صبح امروز پس از فرود در باند فرودگاه ماهشهر از باند خارج شد که علت آن در دست بررسی است.

جعفرزاده اضافه کرد: تیم کارشناسی سازمان هواپیمایی کشوری به سرعت به همراه گروه فنی شرکت هواپیمایی کاسپین برای بررسی علت خروج هواپیما از باند به ماهشهر اعزام شد.

**رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در بخشنامه‌ای به مدیران و مدیران کل فرودگاه های بین المللی و مرز هوایی خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با ویروس کرونا با همکاری ادارات کل بهداشت و درمان استان ها شد.

در این بخشنامه آمده است: « نظر به شیوع ویروس کرونا در منطقه آسیای شرقی و مشاهده نمونه هایی از ابتلا به این نوع ویروس در کشورهای اروپایی و آسیایی و لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه مقتضی است با توجه به سرعت شیوع ویروس مذکور ضمن هوشیاری کامل نسبت به آمادگی و اتخاذ تدابیر لازم با همکاری ادارات کل بهداشت و درمان استان ها معمول و نتیجه اقدامات در قالب گزارش ارسال شود.»

در این راستا، عباس وفائی مدیرکل تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی نیز عنوان کرد: ماموران بهداشت مرز هوایی به طور دائم در فرودگاه های دارای پرواز خارجی استقرار دارند و بر اساس دستورالعمل معاونت پیشگیری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کنترل لازم تهدیدهای بیرونی می پردازند.

**وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خرید تضمینی گوشت قرمز و مرغ با قیمت توافق شده با وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌ها به گونه ای که تولیدکننده نیز متضرر نشود، برای کنترل بازار در ایام پایانی سال انجام شود.

رضا رحمانی در ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: حفظ روند تأمین و تولید گوشت قرمز و مرغ برای ما مهم است بنابراین تصمیمات گرفته شده در این خصوص با لحاظ کردن این اولویت باشد.

وی همچنین اضافه کرد: به مرور زمان قیمت تمام شده گوشت قرمز و مرغ نیز باید کنترل شود و پایین بیاید که این روند با در نظر گرفته شدن شرایط و وضعیت دامداران و مرغداران کشور باید مدنظر واقع شود.

**مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان اصفهان از تشدید نظارت بر ناوگان مسافربری استان اصفهان با اجرای طرح های جدید خبر داد و گفت: نباید اجازه بدهیم رفتار غیرمسئولانه برخی از افراد به اعتماد مردم به ناوگان حمل ونقل عمومی ضربه بزند.

مهدی خضری در جلسه ارتقای ایمنی حمل ونقل ناوگان مسافری استان اصفهان اظهار کرد:  بخشنامه ها و دستورالعمل‌های جدید ارسال شده از سوی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای  بر تشدید نظارت ها در بخش مسافری تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌های صنفی باید از طریق سیستم خودنظارتی، خطاها و بی احتیاطی‌ها را به حداقل برساند، افزود: در واقع انتظار ما از شرکت های مسافربری، مراکز معاینه فنی، رانندگان و تمام دست اندرکاران صنعت حمل ونقل مسافر رفتار مسئولانه تر در قبال مردم است.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان اصفهان با بیان اینکه نباید اجازه بدهیم رفتار غیرمسئولانه برخی از افراد به اعتماد مردم به ناوگان حمل ونقل عمومی ضربه بزند، گفت: ناوگان حمل ونقل مسافربری استان اصفهان یکی از به روزترین و بهترین ناوگان حمل ونقل مسافر در کشور به شمار می آید.

** صبح دوشنبه _ هفتم بهمن_ افرادی به منظور پر کردن کپسول‌های گاز خود در خیابان کمال اصفهان جمع شدند و کپسول‌های خود را به صورت خطی قرار دادند که عکس‌های آن در فضای مجازی منتشر شد.

در همین ارتباط بهمن علیپور، مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان، در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گاز مایع را به صورت فله‌ای در اختیار شرکت‌های سیلندر پرکن قرار می‌دهد و این شرکت‌ها اقدام به توزیع آن می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: با این حال قرار است در آینده راهکارهایی برای اینگونه مسائل پیدا شود.

علیپور افزود: پس از گران شدن بنزین، خودروهایی که به آن‌ها کارت سوخت تعلق نمی‌گرفت، به استفاده از گاز مایع یا LPG روی آوردند به طوری که در حال حاضر توزیع گاز مایع تقریبا دو برابر شده است.

**رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در یک سال گذشته حدود ۳۱۳ میلیارد تومان سرمایه به بازار اکوسیستم نوآوری جذب شده است و پیش بینی می‌کنیم در آینده نزدیک ابزارهای سرمایه‎گذاری در صندوق، جایگزین ابزار وام و تسهیلات شود.

**بانک مرکزی اعلام کرد: انتقال وجه بیش از ۱۰ میلیارد ریال به شیوه درون بانکی و بین بانکی (ساتنا) باید همراه با درج بابت و ارائه اسناد مثبته به شعب بانک‌ها باشد.

در اجرای الزامات قانون مبارزه با پولشویی و ضوابط اجرایی آن و همچنین شفافیت بیشتر نقل و انتقالات بانکی، رییس‌کل بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به همه بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی تاکید کرد: در همه انتقالات وجوه بالاتر از ۱۰ میلیارد ریال درون بانکی و بین بانکی (ساتنا) روسای شعب موظفند انتقال وجه را منوط به ارائه اسناد مثبته مبنی بر هرگونه معامله، قرارداد یا علت انتقال پول کنند و یک کپی از اسناد مثبته مربوط به انتقال وجه را در پرونده تراکنش یادشده نگهداری کنند.

براساس این بخشنامه،  بازرسان مدیریت‌کل نظارت و اداره مبارزه با پولشویی به شکل نمونه‌ای و موردی نسبت به بررسی چگونگی رعایت این بخشنامه در شعب بانک‌ها اقدام خواهند کرد و مسئولیت رعایت نکردن بخشنامه با رییس شعبه و هیئت‌مدیره بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی و سایر مدیران ذی‌ربط است.

**مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سرمایه گذاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی قراردادی و توسعه نظام ارتباطی بخش خصوصی با کشاورزان موجب افزایش میزان منفعت هر دو طرف خواهد شد و دولت به عنوان نهاد ناظر، سیاست های کشاورزی قراردادی را تبیین کرده و اجرای آن را بر عهده بخش خصوصی گذاشته است.

محمد خالدی در گفت و گو با ایمنا با تاکید بر نقش توسعه کشاورزی قراردادی در ایمن شدن کشاورزان نسبت به نوسانات اقتصادی، اظهار کرد: کشاورزی قرار دادی به عنوان یک رویکرد اصلی و بسیار حائز اهمیت در چارچوب تغییر رویکرد وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزی سنتی قرار گرفته و بر اساس آن مقرر شده تا راه تبدیل کشاورزی های مبتنی بر تولید به کسب و کارهای کشاورزی تسهیل شود.

وی افزود: انجام اصول کشاورزی بر اساس نیازهای موجود در بازار محصولات کشاورزی هدف اصلی اجرای کشاورزی قراردادی در کشور است و این تغییر رویکرد در نحوه فعالیت و توسعه کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از سال های اخیر آغاز شده و در اسناد بالادستی نیز تاکید ویژه ای بر اجرای اصول آن در سطوح مختلف شده است.

**رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: از تاریخ ۱۵ بهمن ماه ۹۸ قانون ممنوعیت حمل دام‌های فاقد پلاک بین استان‌ها اجرا می‌شود و در صورت مشاهده تخلف برخورد قضایی خواهد شد.

پیرو قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و و مصوبات ابلاغی در مورخ پنجم بهمن ماه جاری در خصوص ممنوعیت بارگیری، حمل و تردد و کشتار دام‌های فاقد پلاک بین استان‌ها؛ علیرضا رفیعی‌پور خطاب به مدیران کل استان‌ها ابلاغ کرد: از تاریخ ۱۵ بهمن ۹۸ خورشیدی تمام بهره‌برداران (دامداران، دامپروران، چوبداران و صاحبان کشتارگاه‌های دام) باید از حملِ هرگونه دام‌های فاقد پلاک بین استان‌ها پرهیز کنند.

**یک فعال صنعت لبنیات گفت: اگر کوچک‌ترین مسئله‌ای در کیفیت شیر، خارج از حد استاندارد باشد، حتماً برای صادرات ایران مشکل به‌وجود می‌آید، اما از این جهت هرگز به مشکل برنخورده‌ایم.

**وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جلب حداکثری اعتماد مردم، توجه به ظرفیت ها و توان بالقوه بخش خصوصی و تشکل‌ها، یکی از مولفه های اساسی و مورد توجه در عملکرد وزارت صمت در سالجاری بوده است، زیرا راه نجات از تحریم ها، اعتماد به مردم و بخش خصوصی است.

رضا رحمانی در جلسه شورای معاونان این وزارتخانه، اظهار کرد: باید دیوارها را برداریم؛ تشکل ها نماینده واقعی مردم هستند و بنای حضورشان در جلسات مشترک، مستلزم توجه نظر و اتخاذ تصمیمات بر پایه آرا و نظرات کارشناسی ایشان است.

وی اضافه کرد: در یک سال گذشته عملکرد قابل تقدیر تشکل های بخش خصوصی و اتاق اصناف در حفظ آرامش بازار و روند تولیدی کشور کاملا موثر بوده است و مطمئناً با تداوم این همراهی ها از شرایط خاص امروز نیز به راحتی عبور خواهیم کرد.

**دبیر انجمن اقتصاددانان ایران از عملکرد مسئولان اقتصادی دولت و رئیس بانک مرکزی در مورد آگاهی بخشی پیرامون آثار و تبعات منفی ورود دوباره ایران به لیست سیاه ‎FATF انتقاد کرد.

**رئیس سازمان فضایی و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دو شرکت خصوصی با تیم‌های متخصص و دارای تجربه طراحی و ساخت ماهواره، وارد حوزه منظومه های ماهواره ای سنجش از دور و اینترنت اشیا شده اند.

کد خبر 408188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.