فیروزجا می خواست برای ایران بازی کند، شورای برون مرزی نگذاشت!/ بودجه ما ۱۰۰ هزار یورو است

شطرنج یکی از آن دسته ورزش‌هایی است فراز و نشیب‌های بسیاری را در چند سال اخیر به خود دیده است، اما در یکسال اخیر بیشتر شاهد فرازها بوده تا فرود. با این‌حال تقریبا دو ماهی است این رشته ورزشی برخلاف روند صعودی و رو به رشد خود در سال‌های اخیر، دچار تزلزل شده و از اوج خود فاصله گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ یکی از شوک‌های شطرنج ایران در سال جاری، خروج «علیرضا فیروزجا» اولین سوپر استاد بزرگ ایران از تیم ملی شطرنج کشور و مهاجرت او به فرانسه و تغییر پرچم از ایران به فیده بود که موجب تنزل رتبه شطرنج ایران در بین سایر فدراسیون‌های جهانی شد. پس از فیروزجا خروج «میترا حجازیان» شطرنج بازی ایرانی و «سارا سادات خادم الشریعه» استاد بزرگ شطرنج ایران به ترتیب شوک‌های دیگری به شطرنج کشور وارد کرد. در همین خصوص به گفت‌گو با مهرداد پهلوان زاده، رئیس فدراسیون شطرنج کشور پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانیم:

در سال جاری با انتشار خبر کناره‌گیری علیرضا فیروزجا، نابغه شطرنج ایران، از تیم ملی و سپس مهاجرت او از کشور، شوک بزرگی به جامعه شطرنجی کشور وارد شد و رتبه ایران در بین سایر فدراسیون‌ها از ۲۰ به ۲۸ تنزل پیدا کرد. به نظر شما علت این مسئله چه بوده است؟

علیرضا فیروزجا همراه با با خانواده خود مهاجرت کرده است. او که در حال حاضر در فرانسه زندگی می‌کند. فیروزجا قصد داشت در ابتدا برای ایران بازی کند، اما شورای برون مرزی تشخیص داد که وی نمی‌تواند با پرچم ایران بازی کند و بنابراین فیروزجا مجبور به تغییر پرچم خود شد. با این حال باید گفت وی هر زمان که بخواهد می‌تواند به ایران بازگردد و با تغییر پرچم خود به ایران، برای این کشور بازی کند.

همانطور که می‌دانید در بخش بانوان نیز دو تن از شطرنج‌بازان به نام این بخش یعنی سارا سادات خادم الشریعه و میترا حجازی پور نیز از تیم ملی شطرنج کنار رفته اند. علت این مسئله چه بوده است؟

تقریباً دو سالی است که خانم حجازی پور اصلاً بازی نکرده و در ایران نیز حضور نداشته است؛ مهاجرت زیادی در شطرنج نبوده است. خانم خادم‌الشریعه نیز مطلبی را در اینستاگرام خود نوشته است؛ هر زمان ایشان برای مسابقات به تیم ملی دعوت شد، اما بازی نکرد می‌توان گفت ایشان از تیم ملی انصراف داده است.

علاوه بر این، هر مکانی برای کاری استفاده می‌شود. اینستاگرام نیز تنها برای انتشار عکس است. همچنین باید گفت بر اساس برنامه مسابقات تیم ملی بانوان، تقریباً تا تیرماه سال آینده مسابقات بین‌المللی برای تیم ملی برگزار نمی‌شود.

باتوجه به اینکه بسیاری از شطرنج بازان و فعالان این حوزه نسبت به عملکرد فدراسیون معترض هستند، چه دفاعی برای این مسئله وجود دارد؟

در این باره باید گفت شرایط فدراسیون کاملاً تابع شرایط کل کشور است. از نظر شرایط اقتصادی، بودجه فدراسیون در ۱۰ سال گذشته تقریباً دو میلیون یورو بوده در حالی که اکنون ۱۰۰ هزار یورو است. از نظر شرایط اقتصادی، بودجه فدراسیون در ۱۰ سال گذشته تقریباً دو میلیون یورو بوده در حالی که اکنون ۱۰۰ هزار یورو است. پیشرفت‌هایی نیز که در چهار سال اخیر با وجود این بودجه اندک حاصل شده قابل توجه بوده است. اعتراض برخی شطرنج بازان درست است، اما باید بودجه مناسب برای فدراسیون به منظور حمایت از شطرنج بازان وجود داشته باشد.

وضعیت فدراسیون شطرنج را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چهار سال پیش چنین سرمایه‌هایی در کشور و در چنین سطوحی حتی با وجود حمایت خانواده‌ها، وجود نداشت. در این چهار سال رتبه شطرنج ایران از ۵۱ به ۲۰ افزایش پیدا کرده است و از نظر تعداد بازیکنان هم در رتبه ششم جهان قرار گرفته‌ایم. همچنین باید گفت ما خودمان برای چنین بازیکنانی ارزش قائل هستیم اگرچه ممکن است به دلایلی مانند مسائل اقتصادی مشکلاتی وجود داشته باشد. با این حال به طور پیوسته در حال ایجاد شرایط مناسب برای تربیت بازیکنان با سطوح بالا هستیم.

در حال حاضر روال خوبی در پیش گرفته‌ایم. ما روال خود را می‌دانیم؛ اگر غیر از این بود پیشرفت نمی‌کردیم. باید خاطرنشان کرد که کادر فدراسیون شطرنج باز هستند و بنابراین از کلیه موارد و نیازهای شطرنج بازان آگاه هستند. البته باید دانست که این موارد بستگی به میزان بودجه نیز دارد.

افرادی نظیر آقایان فیروزجا، طباطبایی، مقصودلو یا خانم خادم‌الشریعه از شطرنج بین ۲۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان سود خالص کسب می‌کنند که رشد چشمگیری داشته است.

افرادی نظیر آقایان فیرزوجا، طباطبایی، مقصودلو یا خانم خادم‌الشریعه از شطرنج بین ۲۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان سود خالص کسب می‌کنند که رشد چشمگیری داشته است. اکنون در چه رشته ورزشی به غیر از فوتبال، والیبال و بسکتبال می‌توان چنین درآمدی کسب کرد؟ در اینجا باید اشاره کرد که احسان قائم مقامی تاکنون جایزه ۲۰۰ میلیون تومانی نبرده است، اما خانم خادم الشریعه هم جایزه ۷۰۰ میلیون تومانی برده است و هم از طرف وزیر ورزش و جوانان پنج سکه به عنوان پاداش دریافت کرده است. بنابراین به شطرنج بازان کم رسیدگی نشده است.

برخی بازیکنان مدعی هستند با وجود آمادگی برای پرداخت کلیه هزینه‌های مسابقات اعم از هزینه رفت و برگشت، اقامت و هزینه ثبت نام و شرکت در مسابقات به صورت شخصی، بازهم فدراسیون مانع از حضور آن‌ها در مسابقات می‌شود. علت این ممانعت چیست؟

هر دیدار بین المللی که در ورزش کشور رخ می‌دهد توسط شورای برون مرزی بررسی شده و توسط آن‌ها تصمیم گیری می‌شود. شورای برون مرزی بر اساس شرایط کشور برای مسابقات تصمیم می‌گیرد. با این حال مسابقات آزاد مستثنی شده‌اند. این مسئله نیز به فعالیت این شورا باز می‌گردد.

در حال حاضر فدراسیون چه امکاناتی برای بازیکنان تیم ملی محیا کرده و چه خدماتی به آن‌ها ارائه می‌کند؟

باید گفت اعضای تیم ملی در محل فدراسیون حاضر شده و به تمرین می‌پردازند، در زمان شرکت در مسابقات تیمی نیز با مربی تمرین می‌کنند. در زمان‌های دیگر نیز از تمرینات خوبی برخوردار هستند. با این حال تلاش بسیاری برای استفاده از امکانات بخش خصوصی در این رشته ورزشی انجام شده است، اما متأسفانه در شرایط فعلی حتی کمک‌ها از قبل هم کمتر شده است.

پهلوان زاده در آخر نیز از برگزاری چندین مسابقه بین المللی از ۱۴ بهمن تا ۲۴ اسفند در کشور خبر داد.

گفت و گو از: محمد رضایی فرد - خبرنگار ایمنا

کد خبر 407859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.