تاثیر معماری شهری بر تعامل مردم و دولت در بورکینافاسو

شاهکار معماری ساختمان مجلس ملی در جمهوری بورکینافاسو،  مجموعه‌ای از فضاهای عمومی را در بر گرفته که برای گرد هم آوردن مردم منطقه و یادآوری سنت همنشینی در زیر درختان به منظور بحث در مورد مسائل اجتماعی طراحی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از معماران اهل بوریکنافاسو، کشوری محصور در خشکی در غرب آفریقا، در طراحی خود برای ساختمان مجلس ملی این کشور تلاش کرده‌اند نیازهای مردم را نیز در نظر گیرند و سازه‌ای منحصر به‌فرد احداث کنند. ساختمان سابق مجلس به علت تظاهرات‌هایی که توسط مردم در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد، به طور کامل تخریب شد و پس از آن مقامات رسمی را به احداث سازه‌ای جدید و مطابق میل مردم برانگیخت. ساختمان جدید مجلس و فضای عمومی اطراف آن فصلی جدید در معماری ساختمان های دولتی بورکینافاسو به وجود آورده است.

ساختمان جدید مجلس ملی بورکینافاسو سازه‌ای ۶ طبقه به شکل یک هرم است که بر چشم‌انداز زیبای شهر آواگادوگو، پایتخت این کشور، اشراف کامل دارد. علاوه براین، منطقه جدید به عنوان مرکزی برای گرد هم آمدن مردم شهر عمل می‌کند و در آن فضاهای عمومی متعددی تعبیه شده است که سنت‌های فرهنگی و نیازهای مردم شهر را، متفاوت با طراحی فضاهای غربی‌ها، به تصویر می‌کشد.

به عنوان مثال، در کشور بورکینافاسو، بزرگسالان به پیروی از سنن اجدادی خود در زیر درختان گرد هم می‌آیند و در آنجا به بحث و گفتگو در مورد مسائل مختلف اجتماعی می‌پردازند. به همین مظور، معماران بالکن‌هایی فراخ و مملو از درختان سبز احداث کرده‌اند تا هر چه بیشتر مردم را دور هم جمع کنند.

علاوه‌براین، بالکن‌های سبز به عنوان مراکزی آموزشی عمل می‌کند که در آن متخصصان اصول کشاورزی و درختکاری را به عموم مردم آموزش می‌دهند. نمای ساختمان مجلس همچون سایبانی در مقابل تابش خورشید عمل می‌کند و طراحی منحصربه‌فرد آن باعث جریان آزاد هوا در سراسر سازه می‌شود. در واقع طراحی جالب این نما، اجازه ورود غیر مستقیم نور به داخل ساختمان را می‌دهد و همین امر باعث کاهش انرژی مصرفی در روشن نگه داشتن داخل ساختمان می‌شود.

باغی سبز دورتا دور ساختمان را احاطه کرده است و سازه‌ای هرمی‌شکل در مسیر کشتزاری خود، مردم را به سمت بالا و تماشای چشم‌انداز زیبای آواگادوگو هدایت می‌کند. مرکز سازه نیز میزبان درختان زیادی است که به مکان مذاکره معروف است و زیر سایه این درختان مردم به بحث و گفتگو در مورد مسائل مختلف می‌پردازند. معماران به منظور بزرگداشت حوادث تاریخی اخیر بورکینافاسو، بعضی از فضاهای تخریب شده را دست‌نخورده باقی گذاشته‌اند و آن‌ها را به مکان‌هایی تاریخی تبدیل کرده‌اند.

کد خبر 407801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.