دفع پساب کارخانه کاغذ اترک باید استاندارد شود

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: کارخانه خمیر کاغذ اترک مکلف است سیستم دفع پساب خود را در سه ماهه نخست سال ۹۹ استاندارد کند.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره وضعیت آلودگی های زیست محیطی کارخانه خمیر کاغذ اترک، اظهار کرد: پساب این کارخانه وارد محیط زیست می شود و تصفیه ناقص فاضلاب سبب انتشار آلودگی شده است.
وی افزود: در پی مکاتبه  شرکت آب منطقه ای اصفهان مبنی بر آلایندگی زیست محیطی کارخانه اترک، به اداره کل محیط زیست و مرکز بهداشت استان اعلام کردیم وضعیت را بررسی و پیگیری کنند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان مشکلات زیست محیطی کارخانه اترک در کمیته صیانت از آب استان نیز مطرح و با پیگیری  اداره کل محیط زیست، پرونده قضایی در شعبه لنجان برای این کارخانه تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه اترک برای ایجاد زیرساخت‌های رفع آلایندگیش با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با  دانشگاهها قرارداد بسته است تا به کمک آن  راهکارهای دفع پساب و استاندارد سازی سیستم دفع پساب را به روش علمی اجرایی کند.

شیشه فروش افزود: طی مکاتبه ای با سازمان صمت اعلام کردیم که اترک باید با شرکت آب منطقه ای، مرکز بهداشت و اداره کل حفاظت محیط زیست استان همکاری کند تا وضعیت دفع پساب تولید شده و میزان آب مصرفی بر اساس استانداردها شود.

وی تصریح کرد: با پیگیری های قضایی این شرکت مکلف شده است که سیستم دفع پساب را استاندارد کند؛ شرکت آب منطقه ای و مرکز بهداشت استان نیز این وضعیت را پیگیری می کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: مطالعات راهکارهای استاندارد سازی دفع پساب با همکاری دانشگاههای طرف قرار داد باید تا پایان سال انجام شود و اترک در سه ماهه نخست سال ۹۹ خروجی پساب را استاندارد کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ کارخانه خمیر و کاغذ اصفهان از اواخر سال ۱۳۸۸ با سرمایه گذاری شرکت نورکم آلمان در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار در شهرک صنعتی فولاد زرین شهر بهره‌برداری شد. این کارخانه نخستین تولید کننده مقوای پشت خاکستری در خاورمیانه و تنها تولید کننده داخلی این محصول بشمار می‌رود با وجود این پس از گذشت ۱۰ سال به دلیل نداشتن سیستم دفع فاضلاب کارآمد، رهاسازی و تخلیه پساب در محیط زیست و آلوده کردن منابع آب و خاک در لیست صنایع آلاینده سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

علی مریدی مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست شهریور ماه امسال در سفر به اصفهان و دیدار با مدیران این کارخانه، از استقبال مدیران این واحد صنعتی از اجرای طرح "مپسا" برای کاهش آلایندگی خبرداد.

گفتنی است هدف طرح مپسا ( مدیریت و پایش سیستمی آلاینده‌ها) کاهش آمار صنایع آلاینده و تبدیل آنها به صنایع سبز است. مشکل صنایع آلاینده در قالب طرح "مپسا" به معاونت علمی و فناوری و دانشگاه‌های معتبر کشور  اعلام می شود و در صورت لزوم سازمان حفاظت محیط زیست نیز به مدیریت این صنایع برای انتخاب مجموعه علمی و توانمند مشاوره می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

بر این اساس واحد علمی و فناوری برگزیده،  یک برنامه مدیریت زیست محیطی و اجرایی به نام( EMP) برای واحد آلاینده صنعتی تهیه می‌کند که در قالب اجرای آن به مرور واحد صنعتی آلاینده به صنعت سبز تبدیل می شود.

کد خبر 407735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.