توضیحات سازمان ثبت اسناد درباره سوءبرداشت از محدودیت ثبت طلاق

توضیحات پیرامون سوءبرداشت از محدودیت ثبت طلاق، فرسودگی ۹۷ درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور، پرداخت حق پرستاری به ۱۰ هزار مددجوی بهزیستی، لزوم تعیین راهکار برای افزایش ازدواج به جای تعیین سقف طلاق، استخدام معلمان حق‌التدریس با رعایت دو شرط را در بسته خبری جامعه ایمنا بخوانید:

ذبیح‌الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد با اشاره به آغاز اجرای طرح تعیین سقف برای ثبت طلاق، گفت: بر این اساس با توجه به میانگین درآمدی دفاتر طلاق هر شهرستان، سقف درآمدی و سندی تعیین و بر اساس این سقف، هر دفتری نسبت به ثبت طلاق اقدام می‌کند.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح تعیین سقف برای ثبت طلاق، درباره فلسفه اجرای این طرح، اظهار کرد: برخی از دفاتر طلاق با استفاده از یکسری روابط، درآمدهای بسیار کلانی دارند و به دلیل حجم بالای ارباب رجوع، موجب اطاله در امور مردم می‌شوند. از سوی دیگر دفاتری هم هستند که به دلیل تعداد پایین مراجعه کننده، می‌توانند کار را سریع‌تر انجام دهند ولی معطل می‌مانند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، افزود: در راستای تسریع و تسهیل کار مردم و جلوگیری از هرگونه رانت در این صنف، سامانه‌ای به منظور تعیین سقف برای ثبت طلاق طراحی شده که این سامانه در سطح کشور اجرایی می‌شود و در چند استان نیز پایلوت شده است.

خداییان گفت: بر این اساس با توجه به میانگین درآمدی دفاتر طلاق هر شهرستان، سقف درآمدی و سندی تعیین و بر اساس این سقف، هر دفتری نسبت به ثبت طلاق اقدام می‌کند.

لزوم تعیین راهکار برای افزایش ازدواج به جای تعیین سقف طلاق

بهزاد وحیدنیا در پاسخ به اینکه سهمیه‌بندی میزان ثبت طلاق در دفاتر ثبت اسناد چه تاثیری در کاهش میزان طلاق می‌تواند داشته باشد، افزود: محدود کردن ثبت رسیدگی به تقاضا و درخواست‌های مردم از قوه قضائییه علمی نیست زیرا افرادی که برای رفع مشکلات جایگاهی جز قضا ندیده اند، نیازمند رسیدگی به مشکلات خود هستند و بخشی از این مشکلات ممکن است آسیب‌زا باشند.

وی اضافه کرد: برای کاهش طلاق، نیازمند تحکیم بنیان خانواده و ارتقای کیفیت زندگی هستیم که این اقدامات خود در گروی ارتقای عملکرد رفتاری، حمایت از بنیان خانواده، تامین زیرساخت های توسعه اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی و ارتقای رفاه اجتماعی است.

مدیرکل مشاوره و امورروانشناختی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: برای کاهش میزان طلاق در خانواده ها باید به ورودی های حوزه ازدواج توجه کرد.

وحیدنیا افزود: باید مسائل درون خانواده را مورد توجه قرار دهیم. به طور مثال نیازهای رشدی فرزندان و نیازهای عاطفی و اجتماعی زوجین باید مورد توجه قرار گیرد.

۷۹ درصد ناوگان حمل ونقل عمومی کشور فرسوده است

 رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: ۷۹ درصد ناوگان حمل ونقل عمومی کشور پیر و فرسوده شده و نیاز به جوانسازی دارد بنابراین خرید اتوبوس شهری مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

 مهدی جمالی نژاد از اختصاص پنج هزار میلیارد تومان برای خرید و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی در بودجه ۹۸ خبر داد و اظهار کرد:‌ در مجموع پنج هزار میلیارد تومان شامل سه هزار میلیارد تومان برای خرید و ۲ هزار میلیارد تومان برای بازسازی ناوگان اتوبوسرانی کشور در بودجه سال ۱۳۹۸ دیده شده است.

وی افزود: هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه مترو و حمل ونقل عمومی در نظر گرفته شده که موجب تسهیل‌ و تسریع در این امور خواهد شد و برای تقویت ناوگان تاکسیرانی نیز یک تحول ایجاد شده است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: باید بستر مناسبی برای استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی و افزایش زمینه فعالیت آنها فراهم کنیم متاسفانه در حال حاضر ۹۷ درصد سیستم حمل ونقل عمومی کشور پیر و فرسوده شده و نیاز به جوانسازی دارد بنابراین خرید اتوبوس‌های جدید در شهرها مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

پرداخت هزینه پرستاری به ۱۰ هزار مددجوی بهزیستی در کشور

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه با اجرای بخشنامه تعارض منافع تعدادی از مدیران از سمت خود استعفا داده‌اند، گفت: از هفته آینده به ۱۰ هزار خانواده دارای معلول هزینه پرستاری پرداخت می‌شود.

وحید قبادی دانا در خصوص بخشنامه تعارض منافع مدیران سازمان بهزیستی اظهار کرد: این بخشنامه سه ماه ونیم قبل صادر شد به طوری که بر اساس آن اگر مدیران بهزیستی، مرکز خصوصی و دولتی را اداره می‌کردند باید استعفا می‌دادند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۳۰۰ مرکز روزانه تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، گفت: این بخشنامه ۴۰ هزار مؤسسه دولتی از جمله مهدکودک، مراکز نگهداری سالمندان، معلولان، بیماران روانی مزمن، مراکز مشاوره را شامل می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: این بخشنامه برای آن دسته از مدیران بازنشسته و یا کارشناسانی که در یکی از این مراکز مشغول بودند صادر شد که آنها بین کار اجرایی و اداره مرکز یکی را انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه از این پس هیچ مجوزی برای مدیران فعلی و همچنین بستگان آنها صادر نخواهد شد، گفت: طی این مدت ۲۷۲ نفر از مدیران و کارشناسانی که اداره مرکزی را به عهده داشتند، از سمت خود استعفا دادند.

قبادی دانا تصریح کرد: طی این مدت ۲۷۲ نفر از مدیران و کارشناسانی که اداره مرکز غیردولتی را به عهده داشتند از سمت خود انصراف دادند.

به گفته وی، سه نفر از مدیران کل استان، ۶ نفر از معاونان، ۳۱ رئیس اداره استان، ۲۶ کارشناس مسئول و ۱۰۵ نفر کارشناس از مدیریت مراکز سازمان استعفا دادند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه همچنین ۱۰۰ نفر از سمت مدیریت سازمانی خود نیز استعفا داده‌اند، گفت: میان این افراد دو مدیر کل، هشت معاون، ۱۲ رئیس اداره، ۱۹ کارشناس و ۵۹ نفر کارشناس ناظر بودند.

قبادی دانا تأکید کرد: این بخشنامه در جهت شفافیت در مدیریت سازمان بهزیستی تدوین شده است تا رقابت خوبی میان مؤسسات دولتی و غیردولتی ایجاد شود تا به جامعه هدف آسیب نرسد.

رئیس سازمان بهزیستی در خصوص مسکن مددجویان نیز گفت: در بخش مسکن تفاهم نامه‌ای منعقد می‌شود که در دهه فجر اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ماهانه یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان به مراکز نگهداری افراد مجهول الهویه پرداخت می‌شود، گفت: برای نگهداری ۲۷ هزار معلول ضایعه نخاعی ماهانه ۵۵۴ هزار تومان حق پرستاری پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه طی هفته آینده ۱۰ هزار خانواده دارای معلول شدید و خیلی شدید هزینه کمک پرستاری دریافت می‌کنند، گفت: این افراد ماهانه ۲۵۰ هزار تومان کمک هزینه پرستاری دریافت می‌کنند که در گذشته نیز ۲۷ هزار خانوار حق پرستاری می‌گرفتند.

معلمان حق‌التدریس با رعایت این "۲ شرط" استخدام می‌شوند

یارمحمد حسین‌بُر، درباره استخدام معلمان حق‌التدریس و نیروهای نهضت‌ سوادآموزی با توجه به استفساریه اخیر مجلس، اظهار کرد: اگر این استفساریه به آموزش‌وپرورش ابلاغ شود، افراد مشمول بیشتر خواهند شد و سازوکاری طراحی خواهیم کرد که مشخص شود هر فرد در کدام واحد آموزشی و با چه سنوات خدمتی مشغول به کار بوده است.

مدیرکل امور اداری وزارت آموزش‌وپرورش افزود: خرید خدماتی‌های قبل از سال ۹۱ قبلاً مشمول قانون حق‌التدریس‌ها بودند اما در قانون "الحاق یک ماده به تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس" از این گروه یاد نشده بود بسیاری از آنها هم‌اکنون به عنوان حق‌التدریس مشمول هستند البته تعداد این گروه زیاد نیست و کمتر از ۱۰ هزار نفر هستند.

حسین‌بر تصریح کرد: هرآنچه قانونگذار بگوید و به ما ابلاغ شود، مطابق آن عمل می‌کنیم در متن قانون استخدام حق‌التدریس‌ها دو مطلب آمده است؛ نخست آنکه استخدام‌ها در سقف سهمیه سازمان اداری و استخدامی باشد و دوم، بودجه‌ ابلاغی سازمان برنامه و بودجه خواهد بود، بنابراین این دو شرط باید برای استخدام رعایت شود.

وی در خصوص برگزاری آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی مطرح‌ کرد:‌ برای فرآیند استخدام هیچ مشکلی نداریم به محض اینکه سهمیه توسط سازمان اداری و استخدامی به ما ابلاغ شود، فرآیند برگزاری آزمون را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

مدیرکل امور اداری وزارت آموزش‌وپرورش متذکر شد: هم‌اکنون این افراد به عنوان حق‌التدریس مشغول به کار هستند اما تبدیل وضعیت آنها به پیمانی در سقف سهمیه تخصیصی از سوی سازمان اداری و استخدامی است. جلسه مشترکی را با این سازمان برگزار کردیم که در نهایت نامه‌ای را به ما دادند و گفتند که سازوکارها را مشخص کنید و ما نیز سازوکارها را اعلام کرده‌ایم و به محض اینکه سهمیه را اعلام کنند مطابق با آن در سایت آموزش و پرورش نحوه برگزاری آزمون را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

لزوم ایجاد شرایط شغلی مناسب برای اتباع خارجی در کشور

مهدی محمودی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، اظهار کرد: تلاش کردیم شرایطی را فراهم کنیم تا اتباع خارجی که به صورت قانونی در ایران هستند در رسته و رشته شغلی که مهارت دارند پس از دریافت کارت کار، فعالیت خود را ادامه دهند.

دبیر کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی، افزود: در آمایش ۱۴ طبق تفاهم نامه‌ای که با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر کدام از اتباع در هر رشته‌ای کار می‌کند چه به صورت خوداظهاری و چه به صورت راستی آزمایی مشاغل، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

محمودی افزود: به این ترتیب هر کدام از اتباع با همان رشته شغلی که دارند می‌توانند کار داشته باشند به طور مثال فردی که مشغول انجام کارهای ساختمانی است رسته شغلی این فرد می‌شود ساختمانی و رشته شغلی این فرد می‌شود گچ کاری یا سیمان کاری.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با بیان اینکه ورود غیرمجاز به ایران عواقبی برای این اتباع غیرمجاز دارد، افزود: افرادی که به دنبال کار هستند باید مراقب باشند در دام فریب باندهای قاچاق انسان نیفتند این شبکه‌های قاچاق انسان، افراد را به بهانه تامین موقعیت شغلی وارد کشور می‌کنند اما به هیچ کدام از وعده‌های خود عمل نمی‌کنند.

دبیر کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی، افزود: اتباع می‌توانند طبق قوانین با داشتن پاسپورت وارد ایران شوند و افرادی که به صورت غیرقانونی وارد ایران شده‌ و مشغول کار هستند بدانند که پس از دستگیری، برچسب متجاوز مرزی به آنها زده می‌شود و عواقب بعدی برای آنها گران تمام خواهد شد.

کد خبر 407581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.