ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟/ آخرین آمار مبتلایان به ویروس

ویروس کرونا سیستم تنفسی را هدف قرار می‌دهد و آن را به تدریج از کار می‌اندازد؛ به نظر می‌رسد که منشا شیوع این بیماری، حیوانات باشند، زیرا بیماران اولیه در بازار حیوانات زنده به ویروس کرونای جدید مبتلا شدند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آخرین آمار حاکی از آن است که تا به حال بیش از دو هزار نفر به ویروس کرونای جدید مبتلا شده و این ویروس ۵۶ شهروند چینی را به کام مرگ کشانده است. این بیماری از شهر ووهان چین و در بازار فروش حیوانات زنده شروع شد و در حال حاضر در ژاپن، کره جنوبی، تایلند، سنگاپور، تایوان، ویتنام و آمریکا نیز دیده شده است. در ادامه شما را با علت شیوع ویروس کرونا، نحوه انتقال ویروس، علائم و راه‌های پیشگیری از آن آشنا می‌کنیم:

ویروس کرونا و علائم آن

کرونا، نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یاقسمت فوقانی گلو می‌شود؛ دلیل نامگذاری "کرونا" این است که هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی شبیه به یک تاج خورشیدی است. انواع ویروس کرونا که می‌تواند انسان را آلوده کند شامل ۲۲۹E (آلفا کروناویروس)، NL۶۳ (آلفا کروناویروس)، OC۴۳ (بتا کروناویروس) و HKU۱( بتا کروناویروس) می‌شود. نادرترین و خطرناک‌ترین نوع این ویروس "MERS-CoV" نام دارد که باعث سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم تنفسی حاد شدید (SARS-CoV) می‌شود. علائم عفونت ویروس کرونا شامل عطسه، آبریزش بینی، خستگی، سرفه، تب، گلو درد و تشدید آسم است.

علت شیوع ویروس کرونا چیست؟

به نظر می‌رسد که منشأ شیوع این بیماری، حیوانات باشند، زیرا بیماران اولیه در بازار حیوانات زنده به ویروس کرونای جدید مبتلا شدند. البته هنوز به طور کامل و قطعی مشخص نیست که این ویروس جدید از کدام حیوان به انسان منتقل شده است؛ ویروس کرونای دیگری که باعث به وجود آمدن سندرم تنفسی خاورمیانه یا مرس (MERS) می‌شود نیز از طریق شترها به انسان منتقل شده است.

ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

هنوز به طور قطع مشخص نشده است که این بیماری چگونه منتشر می‌شود، اما دانشمندان با توجه به مواردی که مشاهده کردند، دریافتند که این نوع ویروس همانند آنفلوآنزا و دیگر ویروس‌های تنفسی می‌تواند از طریق سرفه، عطسه و تماس نزدیک فردی مانند لمس کردن و دست‌دادن از فردی به فرد دیگر منتقل شود. همچنین این ویروس ممکن است از طریق لمس اشیا یا سطوح آلوده و سپس تماس با دهان، بینی یا چشم نیز انتقال یابد. انتقال ویروس کرونا بین انسان‌ها نسبت به حالتی که ویروس تنها از حیوانات به انسان منتقل می‌شود، وضعیت را بدتر و شدیدتر می‌کند و احتمال ابتلاء به این بیماری در تمام طول سال وجود دارد.

پیشگیری و درمان ویروس کرونا

برای کرونا ویروس، هیچ نوع واکسنی وجود ندارد. به منظور پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا افراد باید دستان خود را با آب گرم و صابون یا با یک ضدعفونی کننده حاوی الکل بشویند و دست و انگشتان را از چشم، بینی و دهان خود دور نگه دارند. آن‌ها باید از تماس نزدیک با افراد آلوده خودداری کنند و برای درمان این بیماری استراحت کافی داشته و مایعات فراوان، به ویژه آب مصرف کنند. دوش بخار نیز می‌تواند به بهبود گلو درد و خارش ناشی از بیماری کمک کند. توصیه می‌شود افراد در صورت مبتلا بودن به عفونت تنفسی، به منظور پیشگیری از بیمار شدن دیگران و کاهش خطر انتشار عفونت، از ماسک استفاده کرده و هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان خود را بگیرند.

آخرین آمار مبتلایان ویروس کرونا

طبق آخرین آمار تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به بیش از دو هزار نفر و تعداد قربانیان آن در کشور چین به ۵۶ نفر رسیده است؛ بیشتر افراد آلوده به این ویروس در ووهان چین زندگی می‌کردند یا به تازگی به آنجا مسافرت کرده بودند. تعداد زیادی از کسانی که به دلیل ابتلاء به این ویروس جان خود را از دست دادند، افراد سالخورده‌ای بودند که از قبل نیز به مشکلات مزمن مانند دیابت یا فشار خون بالا مبتلا بودند؛ بنابراین این اختلالات باعث شده بود که آن‌ها نسبت به عوارض بیماری کرونای جدید آسیب‌پذیرتر شوند. میانگین سنی مبتلایان به این بیماری ۴۰ سال به بالا گزارش شده است.

کد خبر 407421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.