کارنامه علی دایی در سرمربی گری؛ پرفروغ در باشگاهی و ناموفق در ملی

علی دایی یکی از گزینه های هدایت تیم ملی فوتبال ایران است و در کارنامه او نکات مثبت و منفی فراوانی به چشم می خورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی دایی یکی از جدی ترین گزینه ها برای سرمربی گری تیم ملی است. دایی که یک تجربه ناموفق در تیم ملی را نیز در کارنامه اش به ثبت رسانده، حالا در آستانه هدایت مجدد یوزهای ایرانی قرار گرفته است.

سایپا؛ شروع استثنایی دایی در سرمربی گری
علی دایی دوران مربی گری خود را با سایپا استارت زد. او سال ۸۵ به عنوان بازیکن راهی نارنجی پوشان شد و شاگرد لورانت آلمانی شد. لورانت پس از پنج هفته و درحالی که با ۱۱ امتیاز سایپا را در صدر جدول لیگ قرارداده بود اردو این این تیم را ترک و راهی لیگ ترکیه شد.
با رفتن لورانت، این علی دایی بود که فرصت نشستن بر روی نیمکت سایپا را به عنوان مربی-بازیکن به دست آورد. آن سال با وجود آنکه سازمان لیگ اعلام کرده بود کارت سرمربی فقط برای دارندگان مدرک مربی گری A آسیا را صادر خواهد کرد، کارت علی دایی را صادر کرد تا فرصت شروع مربی گری را از علی دایی نگرفته باشد. پایان فصل و درحالی که تا یک هفته مانده به پایان، نارنجی پوشان در رده دوم و پایین تر از استقلال اهواز بودند از آن ها پیشی گرفته و قهرمان لیگ شدند. دایی بعد از بالابردن جام در کسوت سرمربی بازیکن برای همیشه از مستطیل سبز خداحافظی کرد.

تیم ملی؛ نقطه سیاه کارنامه مربی گری شهریار
سال ۸۶ و تنها یک سال پس از خداحافظی علی دایی بابازی های ملی، او به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. او در مسیر انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ نتایج ضعیفی را کسب کرد. تیم ملی در مرحله گروهی پایانی با کره ی جنوبی، عربستان، کره ی شمالی و امارات همگروه بود. ایران با هدایت علی دایی از پنج مسابقه تنها به شش امتیاز دست یافت و شکست مقابل عربستان در ورزشگاه آزادی‌درحضور پرشور هواداران و محمود احمدی نژاد  رئیس جمهور وقت باعث برکناری او از تیم ملی شد.

پرسپولیس؛ دوران پر افت و خیر
دایی تقریبا ۱۱ ماه پس از برکناری از تیم ملی، سرمربی پرسپولیس شد. او ‌که هدایت سرخ پوشان را هفته بیست و یکم فصل ۸۸-۸۹ از زلاتکو کرانچار در حالی که این تیم را به رده سوم جدول رسانده بود به دست گرفت موفق شد با این تیم فاتح جام حذفی شود. فصل بعد دایی یکبار دیگر پرسپولیس را قهرمان جام حذفی کرد اما در لیگ و آسیا نتایج ضعیفی کسب کرد. او در دربی رفت و برگشت به استقلال باخت و در لیگ قهرمانان آسیا این تیم تهرانی را در آخر جدول گروهی جای داد. علی دایی با پایان قراردادش با پرسپولیس و به دلیل مشکلاتی که با حبیب کاشانی مدیرعامل وقت داشت از این تیم جدا شد.
دایی پس از جداشدن از پرسپولیس یک دوره حضور در راه آهن را تجربه کرد اما خیلی زود و در خردادماه ۹۲ و این بار باقراردادی سه ساله به پرسپولیس بازگشت. دایی همان فصل با سرخ پوشان نایب قهرمان لیگ شد اما فصل بعدی خبری از ادامه موفقیت هایش نبود و درهفته هفتم درحالی که پرسپولیس درجایگاه نهم جدول قرار داشت از هدایت این تیم برکنار شد.


راه آهن، صبای قم، نفت تهران، سایپا؛ سرمربی گری در حوالی تهران
علی دایی در بسیاری از سال های سرمربی گری خود در تیم های کم هوادار اطراف سپری کرده است. او که در این سال ها پیشنهادهای فراوانی از سوی تیم های خوب کشور داشته است، همه را به دلیل دوری از تهران رد کرده است. علی دایی علت این انتخاب جغرافیایی خود را خانوادگی بیان کرده البته حضور او در کنار فعالیت های تجاری از دیگر دلایلی است که آقای گل فوتبال جهان را در پایتخت نگه داشته است.
دایی در این تیم ها عملکرد متوسطی داشت و از مهم ترین افتخار او با نفت تهران رفم خورد. او در فینال جام حذفی ۹۵-۹۶ از سد تراکتور امیرقلعه نوعی گذشت و برای سومین بار در طول دوران سرمربی گری اش فاتح جام حذفی شد.
به گزارش ایمنا، همانطور که مشخص است علی دایی یکی از موفق ترین سرمربی های جوان فوتبال ایران است. او که تنها ۴۹ سال سن دارد، یک بار قهرمانی در لیگ و سه بار در جام حذفی را باکسوت مربی تجربه کرده است. شهریار فوتبال ایران اما درعرصه ملی کم فروغ بود و شاید انگیزه پاک کردن خاطرات هدایت اش تیم ملی او را بار دیگر به ساختمان پک بکشاند.

کد خبر 407329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.