زیبا نوشتن؛ اکتسابی است یا انتسابی؟

این روزها با وجود امکانات دیجیتال برای نوشتن کمتر به سراغ با دست‌ نوشتن می‌رویم و دیگر مثل گذشته‌ نامه‌های دست‌نویس در کار نیست و تایپ جایگزین نگارش با قلم و خودکار روی کاغذها و دفترهای یادداشت شده است. اما مگر می‌شود کسی از نوشتن با خودکار و قلم روی کاغذ لذت نبرد و حس خوبی پیدا نکند؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این روزها که عصر ارتباطات و فناوی اطلاعات است و گوشی‌مان بیش از هرچیزی و بعد لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی ما سهم بالایی را در ثبت نوشتارمان دارد و استفاده از مداد و خودکار و دفتر یادداشت چندان باب نیست اما به این معنا نیست که مردم شوق نوشتن روی کاغذ و لذت آن را به یاد نمی‌آورند.

خط، زبان دست و حافظ افکار و آثار است و شاید به همین دلیل بوده است که امروز _۲۳ ژانویه_ برابر با سوم بهمن ماه، روز جهانی دستخط است، یعنی زمانی برای توجه به تاریخچه و تاثیرات خوشنویسی. این روز که از سال ۱۹۷۷ به این نام مزین شد، هر سال در زادروز جان هانکوک پدر آمریکایی خوشنویسی که اغلب او را با امضای نمادین او در اعلامیه استقلال می‌شناسند، جشن گرفته می‌شود.

برخی معتقدند که خط خوب یکی از مهارت‌هایی است که باید از سن کم یعنی از دوره آمادگی به دانش آموزان آموخته شود در غیر این صورت بخشی از فرایند یاددهی و یادگیری دچار نقص خواهد شد.

ابوالوفا حسینی یکی از هنرمندان خوشنویسی اصفهان زیبا نوشتن را امری اکتسابی می‌داند و به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ذوقی که در خانواده‌ها وجود دارد و استفاده از ابزار خوشنویسی خود به خود باعث ایجاد رغبت در کودک می‌شود تا خوشنویسی را بیاموزد. باید گفت که خوشنویسی ارثی نیست تنها ذوق و سلیقه در ایجاد انگیزه برای یادگیری تأثیر دارد.

گانیه معتقد است برای یادگیری دو دسته شرایط درونی و بیرونی وجود دارد؛ البته در بررسی علل بدخطی و بد آموزی خطی دانش آموزان دوره‌ ابتدایی علاوه بر عوامل آموزشی و تربیتی و در حقیقت، کار معلم، که جزء شرایط بیرونی هستند باید شرایط درونی که مربوط به شرایط روانی کودکان است نیز مورد توجه قرار گیرند چه بسا بدخطی دانش آموزان به دلیل حالات عاطفی نامطلوب و نداشتن هدف و انگیزه برای زیبا نویسی و یا ضایعات استخوانی و یا نداشتن آمادگی روحی روانی و محیط نامناسب و فقر آموزش همچنین تمرینات غلط و فقدان رسیدگی باشد.

حسینی نیز در خصوص آموزش خوشنویسی می‌گوید: اگر استاد خوبی در کلاس باشد بسیار موثر است در غیر این صورت آموزش تاثیری در یادگیری خط ندارد، خوشنویسانی هستند که با پشتکار به نتیجه رسیدند ولی بیشتر خوشنویسان تحت تربیت اساتید بودند.

این هنرمند خوشنویس در پاسخ به این سؤال که آیا امکان این که کسی خط ریز خوبی نداشته باشد اما با قلم خوب بنویسد وجود دارد، می‌افزاید: ابزار خوشنویسی مرکب و حوصله‌ای است که خوشنویس برای نوشتن می‌گذارد و باعث زیبا نوشتن می‌شود اگر نه بسیاری از خوشنویسان هستند که خط خودکاری خوانایی ندارند اما با قلم بسیار زیبا می‌نویسند.

همچنین رضا زواری یکی از هنرمندان خوشنویس معتقد است که دستخط زیبا ژنتیکی نیست اما ممکن است مسئله دیگری ژنتیکی باشد و آن دلیل باعث شود که فردی خوشخط شود مانند حافظه تصویری قوی که به ژنتیک مربوط می‌شود.

این هنرمند به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قدرت حرکت اهمیت زیادی در خوشنویسی دارد چرا که فرمان مغز به عضله است و این هماهنگی عضله و عصب ژنتیکی است، البته این ژنتیک به ورزشکار و هنرمند شدن آن شخص هم کمک می‌کند.

زواری خاطر نشان می‌کند: خط ریز نوشتن و با قلم نوشتن دو مقوله جدا هستند و کسی که با قلم خوب می‌نویسد و فرم را یاد گرفته است با خودکار هم می‌تواند خوب بنویسد اما اگر کسی با خودکار خوب بنویسد دلیلی ندارد که بتواند با قلم خوب بنویسد.

کد خبر 407113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.