چرا جشنواره "خانه بهار" مشهد موفق شد؟

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد دلایل موفقیت جشنواره " خانه بهار" در مشهد را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احسان اصولی صبح امروز (دوشنبه) در نطق میان دستور هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر مشهد با بیان اینکه با آغاز فعالیت دوره‌ پنجم شورای شهر مشهد، یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های اعضای شورا، فضای فرهنگی و هنری حاکم بر شهر بود، اظهار کرد: شاید آن روزها، ملموس‌ترین فعالیتی که در کل شهر انجام می‌گرفت طرحی موسوم به استقبال از بهار بود که با تکامل آن ایده، امروز "خانه بهار" برای همگی ما جشنواره‌ای کاملاً شناخته‌شده است.

وی در خصوص چرایی موفقیت جشنواره "خانه بهار" تصریح کرد: استفاده از المان‌های دائمی برای شهر، استفاده از هنرمندان با سلایق مختلف، استانداردسازی آثار هنری، تبدیل مشدهد به عنوان مهم ترین کانون هنر شهری و توسعه فضای سبز شهر از جمله دلایل موفقیت این جشنواره در نوروز سال گذشته بوده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه حضور گردشگران در مشهد باعث شده که این شهر بیش از هر شهری در کشور مورد قضاوت و دیده شدن قرار گیرد، گفت: لازم است از تمام استعدادهای شهر، در جهت هویت بخشیِ چندگانه  در شهر استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه طی دو سال اخیر همه هنرمندان مشهد به این باور رسیدند که مدیریت شهری تمام قد از هنرهای شهری حمایت می‌کند، افزود: از  این رو تولید آثار فاخر در این بازه زمانی افزایش یافت و موفقیت‌های بین‌المللی نیز در این زمینه داشتیم.

اصولی مشارکت شهرداری مشهد با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری جشنواره فجر و اکران تمام فیلم‌های این جشنواره برای اولین بار در مشهد را از دیگر دستاوردهای شهرداری اصفهان اعلام کرد و گفت: امسال نیز این اتفاق در مشهد تکرار خواهد شد.

وی ادامه داد: تأسیس خانه هنرمندان مشهد، شروع عملیات احداث پردیس تئاتر مشهد، تفاهم‌نامه با دانشگاه هنر تهران برای احداث پردیس دانشگاه هنر در مشهد، تشکیل خانه‌های تخصصی هنرمندان (خانه گرافیک، خانه فیلم، خانه موسیقی، خانه ادبیات)، برگزاری نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر و شهدای مشهد، ساخت و نصب المان‌های دائم "نبرد رستم و اژدها" و "رستم و رخش" در بلوار شاهنامه، آماده‌سازی مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوسی برای نصب در کشور مکزیک، ساخت و ارسال سردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی جهت نصب در خیابان نامگذاری شده به اسم خراسان در شهر ماتار کشور ایتالیا، حمایت تبلیغاتی از تئاتر، گروه‌های نمایش و مشارکت تبلیغاتی در برخی نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری و همچنین حمایت مالی گروه‌های تئاتر و نمایش تنها بخشی از فعالیت‌های متعدد حوزه هنری سازمان فرهنگی اجتماعی در حدود دو سال و نیم گذشته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد برگزاری دومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر مشهد،  برگزاری نخستین سمپوزیوم سنگ و آهن مشهد، برگزاری نخستین جشنواره جایزه ادبی مشهد، مشارکت در برگزاری همایش بین‌المللی پژوهشی هنرهای شهری، برگزاری برنامه شب‌های هنر مشهد، جایزه ادبی مشهد (در سطح ملی) در سه بخش شعر، داستان و ناداستان، حمایت از تولید فیلم بلند سینمایی در مشهد / فیلم کوتاه و مستند با موضوع مشهد و حمایت از اعزام هنرمندان مشهدی به فستیوال‌های بین‌المللی را زا برنامه‌های در دستور کار این سازمان دانست و گفت:  مسیر فعالیت‌های هنری در مدیریت شهری، رو به رشد و قابل‌توجه است. هرچند هنوز باکمال مطلوب فاصله دارد اما تجربه دو سال و نیم گذشته باعث شده امکانات نرم‌افزاری بهتری درزمینه‌ی اجرای هنر شهری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما فضایی آرام‌تر، پرنشاط‌تر و رنگین‌تر برای شهر مشهد می‌خواهیم. قدر مسلم فعالیت هنری، بیش از هر اقدام دیگری در شهر جلوه‌گر خواهد بود و جالب آنکه بسیار کمتر از فعالیت‌های عمرانی و خدماتی هزینه‌بر است.

با توجه به حساسیت مشترکی که همه‌ ما بر شهر و برند شهری مشهد داریم، لازم است در فصل بررسی بودجه نگاه ویژه‌ای به اعتبارات هنری شهر داشته باشیم. نمی‌توان با افزایش محدود بودجه که هرساله رقم می‌خورد، انتظار مشهدی را داشته باشیم که کانون هنر شهری ایران است.

کد خبر 406614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.