ادبیات مسئولان و موضع گیری هنرمندان هر دو باید صحیح باشد

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: صدا و سیما و وزارت ارشاد باید هنرمندان را جمع و این مشکل را حل کنند زیرا همه ما در یک کشتی هستیم. هنرمندان ما خدمات زیادی به انقلاب کرده اند. 

اصغر مسعودی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد انصراف هنرمندان از شرکت در جشنواره فیلم فجر در اعتراض به سقوط هواپیمای اوکراینی، اظهار کرد: بعد از اینکه سردار سلیمانی به شهادت رسید سیلی از همیاری و همدلی از تمام اقشار جامعه برای حمایت از چهره ای نظامی که فراتر از جناح ها بود و برای امنیت مردم و کشور تلاش کرد جاری شد.

وی افزود: در پاسخ به ترور شهید سلیمانی سپاه دست به موشک باران پایگاه آمریکایی عین الاسد زد که متاسفانه پیرو آن، حادثه ناگوار هواپیمای اوکراینی بر اثر خطای انسانی رخ داد که آن همدلی ایجاد شده را تحت الشعاع قرار داد. بر اثر این اتفاق بخشی از هنرمندان که در جشنواره فجر حضور داشتند از شرکت در این جشنواره انصراف دادند؛ البته همه این افراد دغدغه میهن دارند، از شهادت سردار سلیمانی متاثر شدند و از اقدام سپاه برای متلاشی کردن پایگاه آمریکایی خوشحال شدند اما از حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی که باعث به شهادت رسیدن بسیاری از نخبگان ما شد متاثر شدند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد چیزی که امروز بیشتر از همیشه به آن نیاز داریم وحدت، همدلی و هم افزایی است. به اعتقاد من اگر هنرمندان، ورزشکاران و اقشار مختلف و صاحب نظران انتقادی دارند که انتقاد به جایی هم هست باید زمان، نحوه بیان و نوع موضع گیری آنها به گونه ای باشد که مورد سو استفاده دشمنان نظام، انقلاب و ملت ایران قرار نگیرد. ادبیات مسئولان و موضع گیری هنرمندان هر دو باید صحیح و تعبیرهایی که در قبال این افراد به کار می‌بریم دقیق باشد. وزیر ارشاد و مسئولان مربوطه باید زمینه را برای ایجاد هم افزایی بیشتر میان همه هنرمندان و نظام فراهم آورند تا اگر ایراد یا انتقادی هست در فضایی صمیمی بیان شود. 

مسعودی در پاسخ به این سوال که هنرمندان چگونه باید اعتراض خود را بیان کنند که بهانه ای به دست دشمانان ندهند؟ گفت: باید فضا و مکانی را آماده کنیم تا کسانی که اعتراض دارند در کمال اینکه از نظام و کشور  حمایت می کنند به بیان اعتراض خود بپردازند. ملت همیشه طرفدار حق بوده و برای این نظام خون های زیادی داده شده است. بسیاری از همان خانواده هایی که برای نظام خون داده و جوانانشان در راه انقلاب شهید شده اند نیز ممکن است انتقاداتی داشته باشند، باید فضا و مکان مناسب برای اعتراض این افراد وجود داشته باشد. در مورد نحوه بیان اعتراضات هنرمندان نیز به اعتقاد من وزارت ارشاد باید ارتباط خود را با هنرمندان بیشتر کند. هنرمندان و سازمان ها و نهادهایی که با کارهای فرهنگی و هنری مرتبط هستند در مکان مشخصی دورهم جمع شوند و اگر سوال یا انتقادی از برخی عملکردهای نظام دارند، در فضایی که مسئولان مربوطه هم دعوت شده اند حرف ها و انتقادات خود را بیان کنند و پاسخ آنها را بگیرند. با تعامل و گفت و گو بسیاری از شبهه‌ها و سوالات بر طرف خواهد شد.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من هنوز ابعاد حادثه هواپیمای اوکراینی روشن و مشخص نشده و وقتی ابعاد یک حادثه نامشخص است اظهار نظر و موضع گرفتن در مورد آن نمی‌تواند به ثواب منجر شود. درست است که مسئولان اظهار نظرهای مختلفی در این باره کرده اند اما از نظر من هنوز ابعاد دقیق این حادثه مشخص و نتایج بررسی جعبه سیاه هواپیما نیز منتشر نشده است. شیطنت و ماجراجویی آمریکا در این زمینه هنوز هم باید توجه قرار بگیرد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به تعبیرات برخی که انصراف دهندگان از جشنواره فجر را وطن فروش خوانده بود، گفت: آموزه های دینی ما و قرآن به ما می گوید که تعبیرات ما باید آرام، نرم و در عین حال محکم باشد که خدشه‌ای به افراد وارد نشود. همه وظیفه داریم مسیر همدلی و هم افزایی را طی کنیم. گاهی اوقات تعبیرهای ما مناسب نیست؛ بنابراین باید در نگاه ها، تعبیرها و الفاظی که به کار می بریم دقت کنیم.

مسعودی خاطرنشان کرد: بازهم می گویم که صدا و سیما و وزارت ارشاد باید هنرمندان را جمع و این مشکل را حل کنند زیرا همه ما در یک کشتی هستیم و هنرمندان ما خدمات زیادی به انقلاب کرده اند. 

کد خبر 406496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.