سیل همدلی اصفهان در سیستان و بلوچستان

پس از بارندگی سیل‌آسای روز ۱۹ دی‌ماه سال جاری به مدت سه روز در سیستان و بلوچستان که خسارت‌های زیادی به کشاورزی، دامداران و راه‌های ارتباطی روستاهای آن وارد کرد، تلاش بی‌وقفه امدادگران و امدادرسانی‌ها برای نجات و کمک‌رسانی به سیل‌زدگان این استان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها سیستان و بلوچستان محل آمد و شد مدیران و مسئولان شهری و کشوری است که می‌خواهند ضمن بازدید از مناطق سیل‌زده، عمق فاجعه‌ای را که در جنوب شرق ایران رخ داده از نزدیک مشاهده و برای تسریع در امدادرسانی و رفع مشکلات هموطنان این خطه از میهن اسلامی تلاش کنند.

با مشخص شدن ابعاد گسترده سیل مهیب در استان سیستان و بلوچستان، شهرداری اصفهان با توجه به تجربیاتی که در امدادرسانی به استان‌های سیل‌زده خرم‌آباد و خوزستان داشت، آمادگی خود را برای کمک رسانی به شهرداران و مسئولان استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد و با اعزام اکی‌پ‌های امداد و نجات، ماشین آلات و تجهیزات به کمک و امدادرسانی مردم این استان شتافت.

به دستور شهردار اصفهان اکیپ‌های امدادرسانی صبح روز چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه سال‌جاری همراه با امکانات و تجهیزات کامل راهی استان سیل‌زده سیستان و بلوچستان شدند و در شهر کنارک استقرار یافتند.

فردای همان روز یعنی ۲۶ دی‌ماه نیز شهردار اصفهان همراه با معاون فرهنگی خود با حضور در این مناطق از نزدیک در جریان آخرین وضعیت امدادرسانی و نیازهای امدادی این استان قرار گرفتند.

شهردار اصفهان در بدو ورود به استان سیستان و بلوچستان، با استاندار این استان دیدار و گفت و گو کرد و نیازهای آنان را جویا شد و بازدیدهایی هم از مناطق کنارک، نظرآباد، پزم، فنوج و ... انجام داد.

«قدرت‌الله نوروزی» شهردار اصفهان که همراه با معاون فرهنگی خود به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت امدادرسانی و نیازهای امدادی این استان قرار گرفته بود، می‌گوید: سیل در سیستان و بلوچستان خسارات زیادی را به باغات و زمین‌های کشاورزی مردم وارد کرده، راه‌ها را تخریب کرده و باعث شده دام‌های مردم تلف شده و خسارات زیادی بر جای بماند، اما خوشبختانه تلفات جانی بسیار کمی برجا گذاشته است.

وی تاکید می‌کند: علاوه بر کمک‌هایی مانند پتو و مواد خوراکی، باید با تامین اعتبار و ارسال تجهیزات در زمینه بازسازی زیرساخت‌ها شامل راه‌ها، مسیرهای عبور و مرور، پل‌ها و منازل مردم که به شدت تخریب شده، کمک رسانی انجام شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: هم اکنون تعدادی از خیریه‌های اصفهان در سیستان و بلوچستان مستقر هستند که مردم می‌توانند با ارسال کمک‌های خود آنها را یاری کنند.

نوروزی با بیان اینکه شرایط در این شهرها به گونه‌های است که باید همه کسانی که می‌توانند، به میدان بیایند و کمک کنند تا بخشی از آلام مردم کاسته شود زیرا وسعت تخریب‌ها بالا است، ابراز امیدواری می‌کند: با کمک همه مردم هرچه زودتر شرایط زندگی مردم نیازمند سیستان و بلوچستان به حالت عادی بازگردد و خیریه‌های اصفهان با کمک مردم بتوانند در ساختن مدارس، منازل و خانه‌های بهداشت که وجود آنها ضروری است، اقدام کنند.

برنامه‌ای برای بازگشت نیروها تا زمان رفع بحران نداریم

«حسین امیری» معاون خدمات شهری شهردار اصفهان در این باره می‌گوید: تاکنون دو تیم از سوی شهرداری اصفهان به سیستان و بلوچستان اعزام شده که تیم اول تاکنون تخلیه آب از ۳۰ باب از منازل و سه معبر اصلی شهر کنارک انجام شده و پاکسازی لازم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه سه اکیپ کامل ستاد سیل و رفع آب گرفتگی شامل سه خودرو که هر کدام دارای دو پمپ بزرگ آب‌کش و پمپ لجن‌کش است به سیستان و بلوچستان ارسال و همراه با این تجهیزات تعداد ۱۳ نیروی متخصص و امدادی و پنج نفر نیروی غواص همچنین دو خودروی امداد و نجات آتش نشانی، تعدادی قایق، لباس غواصی و تجهیزات کامل امداد و نجات و خدمات آتش نشانی به همراه سایر وسایل با توجه به وضعیت استان سیستان و بلوچستان از سوی آتش نشانی اصفهان نیز برای کمک‌رسانی اعزام شده‌ است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان اظهار می‌کند: نیروهای اعزامی شهرداری اصفهان در تلاش هستند آب های جمع شده اطراف محله های کنارک را با توجه به امکانات و پمپ‌های ویژه‌ای که به همراه دارند، جمع‌آوری کنند.

امیری ادامه می‌دهد: تیم دوم اعزامی شهرداری اصفهان همراه با شش دستگاه ماشین آلات سنیگن شامل تانکر آب راهی استان سیستان و بلوچستان شدند تا فردا به تیم اول در شهر کنارک ملحق شوند.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان اظهارمی‌کند: در مجموع تاکنون حدود ۲۶ نفر از نیروهای انسانی شهرداری اصفهان همراه با امکانات و تجهیزات مناسب و پمپ‌های آب و بیش از ۱۲ دستگاه خودرو به محل شهر سیل‌زده کنارک اعزم شده‌اند.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان اظهارکرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای بازگشت نیروها و امکانات شهرداری اصفهان از استان سیل‌زده سیستان و بلوچستان نداریم و تا زمانی که نیاز به امداد رسانی وجود داشته باشد، نیروها در این استان حضور خواهند داشت.

یک پیشنهاد برای سیستان و بلوچستان!

«محمد عیدی» معاون فرهنگی شهردار اصفهان اظهارمی‌کند: با توجه به شرایط موجود فرهنگی، اجتماعی و طبیعی منطقه، شهردار اصفهان پیشنهاد داد یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان به صورت پایلوت با عنوان «شهری هم پیوند در بلوچستان» مورد حمایت شهرداری اصفهان قرار گیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: این پیشنهاد به زودی توسط شهرداری اصفهان به مجمع کلانشهرهای کشور ارایه می‌شود تا در صورت تصویب، اجرایی شود؛ در واقع با همکاری کلانشهرهای کشور می‌توان ۱۸ کانون زیستگاه انسانی را در سیستان و بلوچستان تقویت و حمایت کرد.

عیدی می‌گوید: برای رفع محرومیت سیستان و بلوچستان باید یک برنامه فرایند محور آینده‌نگر تعریف شود تا این مراودات منحصر به اتفاقات طبیعی نشود و پس از سیل نیز اقدامات دیگر برای رفع نیازهای مردم انجام شود.

وی با بیان اینکه منطقه بلوچستان از نظر ظرفیت‌های طبیعی و فرهنگی می‌تواند یکی از قطب های گردشگری پایدار باشد، می‌افزاید: صنایع دستی زنان و مردان این دیار نیز می‌تواند تبدیل به یک منبع سودآور باشد، به شرط آنکه شهرهای بزرگی مانند اصفهان از شهرهای بلوچستان حمایت و آن را در مسیر توسعه پایدار قرار دهند.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه متأسفانه سیل بسیاری از راه‌ها و جاده‌های منطقه بلوچستان را از بین برده است، اظهار می‌کند: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مقرر شد شهرداری اصفهان یک پنل منطقه را بر عهده بگیرد و به لحاظ زیرساختی و امدادرسانی کمک کند.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان ادامه می‌دهد: در حال حاضر تعدادی از خیریه‌های اصفهان در منطقه قصرقند، فنوج و نیک‌شهر مستقر هستند و امدادرسانی خوبی از طرف آنها انجام شده است، علاوه بر آن دو تیم اعزامی شهرداری اصفهان نیز در کنارک مشغول خدمت رسانی و تخلیه آب از منازل هستند.

آماده اعزام نیروها و امکانات بیشتر هستیم

«آتشپاد محسن گلابی» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: نیروها و امکانات این سازمان که بنا بر دستور شهردار اصفهان به استان سیل زده سیستان و بلوچستان اعزام شده‌اند، تاز مان رفع بحران در آن منطقه حضور خواهند داشت.

وی از اعزام تعدادی از نیروهای آتش نشان با دو خودرو امداد و نجات و پنج نفر غواص، پمپ‌های آب‌کش و قایق‌های نجات به استان سیستان و بلوچستان به کمک به سیل‌زدگان این استان خبر داده و اظهارمی‌کند: تا زمانی که مدیریت بحران سیستان و بلوچستان اعلام نیاز داشته باشد، نیروهای آتش‌نشان اصفهان در منطقه می‌مانند و در راستای امداد و نجات و تخلیه منازل آب گرفته به سیل‌زدگان خدمت‌رسانی می‌کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: در صورت اعلام نیاز مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، نیروهای بیشتری را برای کمک به منطقه اعزام خواهیم کرد.

ارسال نخستین محموله کمکی شهرداری اصفهان

«مهرداد قسمتی» مدیر تدارکات و پشتیبانی شهرداری اصفهان نیز از ارسال نخستین محموله کمکی شهرداری اصفهان به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان خبرداده و می‌گوید: علاوه بر ارسال امکانات و تجهیزات لجستیک، امروز نخستین محموله کمکی شهرداری اصفهان نیز به ارزش ریالی ۱۵۰ میلیارد ریال به استان سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه نخستین محموله کمکی شهرداری اصفهان براساس نیاز مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان شامل مواد خوراکی و بهداشتی راهی این استان می‌شود، تصریح می‌کند: در این محموله ۳۵۰ بسته کمک‌های شهرداری اصفهان شامل مواد خوراکی و بهداشتی قرار دارد.

مدیر تدارکات و پشتیبانی شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: در هر بسته ارسالی اقلامی همچون پوشاک بهداشتی، شامپو، برنج، پتوی گلبافت، کنسرو لوبیا و قارچ، نمک قوطی، روغن، مایع دستشویی، تن ماهی، نخود، ماش و عدس قرار داده شده است.

قسمتی خاطرنشان می‌کند: با توجه به شرایط موجود در استان سیستان و بلوچستان، همچنان ارسال اقلام ضروری و کمکی برای کمک به این هموطنان سیل زده در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 406294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.