فضانوردان در ایستگاه فضایی کلوچه پختند

پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۷، رونمایی فورد از فناوری شبیه سازی مناظر برای نابینایان، قابلیت ۵۰ دقیقه پرواز بدون توقف یک پهباد، پخت کلوچه در ایستگاه فضایی و احتمال اندازه‌گیری میزان نیترات خاک به وسیله یک حسگر جدید را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

  به گزارش ایمنا، از روز سه‌شنبه، ۱۴ ژانویه (۲۴ دی)، مایکروسافت پشتیبانی از ویندوز ۷ را متوقف کرد و این بدان معنی است که هر کاربری که هنوز از این سیستم عامل دسکتاپ استفاده می‌کند، با خطر حمله‌های سایبری و اشکالات نرم‌افزاری کامپیوتر روبه‌رو خواهد شد. در واقع کاربرانی که هنوز از ویندوز ۷ استفاده می‌کنند، پس از پایان پشتیبانی مایکروسافت، دیگر از به‌روزرسانی‌های امنیتی بهره‌مند نخواهند شد.

در این میان مایکروسافت به کاربران خود هشدار داده و اعلام کرده است که به‌روزرسانی و ارتقاء به  ویندوز ۱۰ باید به‌ همراه یک سیستم دسکتاپ جدید صورت گیرد، درواقع کاربران باید سیستم‌های قدیمی خود را کنار بگذارند و ارتقاء سیستم‌های قدیمی به ویندوز ۱۰، قدم مکفی نخواهد بود. براساس بیانیه‌ جدید مایکروسافت، بهتر است کاربران کامپیوتر شخصی جدیدی بخرند و دستگاه‌های فعلی خود را به‌روزرسانی نکنند. به‌ گفته‌ مایکروسافت برای اکثر کاربران ویندوز ۷، ارتقاء به یک دستگاه جدید با ویندوز ۱۰ پرو بهتر است. دستگاه‌های سرفیس، سریع‌تر، سبک‌تر، قدرتمندتر و ایمن‌تر بوده و با قیمت‌های مناسبی در اختیارتان خواهد بود که میانگین قیمتی پایین‌تری نسبت به کامپیوترهای شخصی هشت سال پیش دارد.

 کاربران می‌توانند پس از پایان پشتیبانی از ویندوز ۷ به‌صورت عادی از این سیستم‌ عامل قدیمی و محبوب استفاده کنند، اما در برابر آسیب‌پذیری‌های امنیتی جدید محافظت نخواهند شد. در نهایت با استفاده از ویندوز ۷ پس از پایان پشتیبانی، کامپیوتر شما در برابر خطرات امنیتی و ‌ویروس‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شود که این خبر بدی برای کاربران ویندوز ۷ خواهد بود.

در حال حاضر، تقریباً ۴۰۰ میلیون کاربر هنوز از سیستم‌عامل ویندوز ۷ استفاده می‌کنند که باید هرچه زودتر فکری برای این موضوع کنند، به‌طور ایده‌آل بهتر است این کاربران زودتر دستگاه‌های جدید با ویندوز ۱۰ را خریداری کنند. در نهایت اگر قادر به خرید محصولات جدید نیستند، باید به‌طور موقت دستگاه‌های فعلی و قدیمی خود را  به ویندوز ۱۰ ارتقاء دهند، مایکروسافت بعد از ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰ به پشتیبانی از سیستم‌عامل ویندوز ۷ پایان خواهد داد.

 فناوری شبیه سازی مناظر برای نابینایان 

در تازه‌ترین فعالیت ابتکاری شرکت فورد، نابینایان در کانون توجه قرار گرفته‌اند تا بتوانند با استفاده از لمس شیشه‌های جانبی خودرو، تصویری از محیط بیرون تجسم کنند. در هفته‌های اخیر، خبر خاصی از شرکت فورد درزمینه‌ ساخت مدل یا فناوری جدیدی منتشر نشده است، درحالی‌که این گروه خودروسازی همیشه توجه ویژه‌ای به اختراعات آینده‌نگر و خبرساز کرده است، سیستم "احساس چشم‌انداز"، محصول مشترک فورد و GBT ایتالیا در همکاری با استارتاپ ایدو "Aedo" است که تجهیزاتی برای افراد مبتلا به اختلال بینایی تولید می‌کند.

فناوری احساس چشم‌انداز متشکل از دوربینی برای عکاسی از محیط و سطحی شیشه‌ای مجهز به چندین اِلِمان شفاف LED است که می‌توانند ۲۵۵ نوع لرزش داشته باشند. هنگامی‌که تصویر با اشاره‌ کاربر از محیط بیرون خودرو گرفته شود، به نمونه‌ای سیاه‌وسفید با کنتراست متنوع از طیف‌های مختلف خاکستری تیره یا روشن تبدیل خواهد شد. لرزش تند یا آرام LEDها، متناسب با روشنایی و تیرگی قسمت‌های مختلف تصویر به فرد نابینا کمک می‌کند تا محیط بیرون را بهتر درک کند.

 شیشه‌های هوشمند مجهز به فناوری احساس چشم‌انداز قابلیت توضیح تصاویر با پخش صوتی را نیز فراهم می‌کند، رابط صوتی می‌تواند ازطریق بلندگوهای خودرو، کلماتی کلیدی در توضیح تصویر گرفته‌شده از محیط بیرون به فرد نابینا ارائه کند. مدیران GBT و دپارتمان مهندسی فورد در ایتالیا، امیدوار هستند فناوری احساس چشم‌انداز مثل زبان ارتباطی جدید فراتر از خودروها در مدارس یا مؤسسات آموزشی برای درک بهتر نابینایان از محیط یا موضوعات علمی استفاده شود.

پهبادی با قابلیت ۵۰ دقیقه پرواز بدون توقف

پهپاد وی کوپتر فالکون با قابلیت ۵۰ دقیقه پرواز بدون توقف، ردیابی خودکار مسیرهای مشخص‌شده و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی ۴K در "CES ۲۰۲۰" رونمایی شد. شرکت زیرو روباتیک در CES ۲۰۲۰ با پهپادی متفاوت حاضر شد. این پهپاد که گویا با الهام از هواپیمای جنگی وی ۲۲ آسپِری"V۲۲ Osprey"ساخته شده است، وی-کُپتر فالکون نام دارد؛ وی-کپتر فالکون نخستین پهپاد وی‌شکل جهان با دو پره است که می‌تواند ۵۰ دقیقه بدون توقف پرواز کند که زمان بسیار خوبی محسوب می‌شود. 

عمر  باتری پهپاد دوربین ‌دار فالکون به دلیل استفاده از دو پره به‌جای چهار پره، به میزان زیادی افزایش یافته و کاهش تعداد پره‌های پهپاد جدید زیرو زیرو روباتیک، علاوه بر کاهش مصرف باتری، وزن پهپاد را نیز کاهش داده و باعث شده است طراحی آیرودینامیکی بهتری داشته باشد که مانور راحت‌تر را امکان‌پذیر می‌کند. بدنه‌ وی-کوپتر فالکون برخلاف بدنه‌ سایر پهپادهای مشابه در طول پرواز کج نمی‌شود، بلکه تنها پره‌های آن به‌صورت جداگانه کج می‌شوند و پهپاد را به سمت جلو هدایت می‌کنند. پس از اتمام شارژ  باتری، باید آن را با باتری دیگری تعویض کنید؛ پس از استفاده از پهپاد می‌توانید پره‌های آن را تا کنید تا فضای کمتری را اشغال کند.

وی -کوپتر فالکون با حداکثر سرعت هفت متر بر ثانیه (۲۵٫۲ کیلومتر بر ساعت) نیز مانند هاور ۲ از یک دوربین استریو (دوربینی که می‌تواند تصاویر را به‌صورت سه بعدی ثبت کند) برای درک عمق و تشخیص موانع (این پهباد می‌تواند موانع اطراف خود را به‌صورت آنی و بدون درنگ تشخیص دهد) استفاده می‌کند. دوربین اصلی فالکون دوربینی ۱۲ مگاپیکسلی با حسگر ۱.۲.۳ اینچی سونی است که در یک پایه‌ تراز سه محوره در زیر دوربین استریو قرار دارد.

فضانوردان در ایستگاه فضایی کلوچه پختند

فضانوردان "ایستگاه فضایی بین‌المللی" موفق شدند در فضا کوکی(کلوچه) پخته و آن را با استفاده از فضاپیمای "دراگون" شرکت "اسپیس ایکس" به زمین بفرستند؛ این کوکی‌های شکلاتی فضایی، در جاذبه صفر و در اجاق گازی پخته شدند که اولین گازی است که برای استفاده در شرایط بی‌وزنی در "ایستگاه فضایی بین‌المللی" طراحی شده است.

خمیر این کوکی و اجاق گاز مخصوص ایستگاه فضایی بین‌المللی، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی به وسیله فضاپیمای "سیگنوس" به فضا ارسال شد و پس از پخت موفقیت‌آمیز، کوکی‌ها هفته گذشته به زمین فرستاده شدند.  شکل این کوکی‌ها به دلیل شرایط بی‌وزنی در فضا با سایر کوکی‌ها متفاوت بوده و قرار است پس از تجزیه و تحلیل‌های انجام شده، اطلاعاتی راجع به آن‌ها منتشر شود.

حسگری که میزان نیترات خاک را بررسی می‌کند

احتمال اندازه‌گیری میزان نیترات خاک  به وسیله یک حسگر جدید  امکان‌پذیر خواهد شدغ پژوهشگران نوعی حسگر برای تشخیص نیترات ابداع کرده‌اند که می‌تواند میزان نیترات را به صورت پیوسته و در زمان واقعی بررسی کند. این حسگر با تشخیص میزان نیترات در خاک می‌تواند به شناسایی بهتر آلودگی آب و بهره‌وری بالاتر کشاورزی منجر شود.

سطح طبیعی نیترات در آب‌های زیرزمینی معمولاً بسیار پایین است اما استفاده بیش از حد کود در کشاورزی، اغلب به خارج شدن نیترات از خاک و رسیدن آن به آب‌های زیرزمینی می‌انجامد. افزایش سطح نیترات در آب، یکی از دلایل اصلی کاهش کیفیت آب آشامیدنی به شمار می‌رود و یک مشکل مربوط به محیط زیست را در جهان پدید می‌آورد.

 حسگر جدید که بر اساس روش "طیف‌بینی جذبی" ساخته شده، می‌تواند میزان نیترات را در زمان واقعی اندازه‌گیری کند و تراکم آن را در دامنه بین ده‌ها تا صدها بخش در میلیون ،تشخیص دهد که دامنه مربوط به رشد محصولات کشاورزی است. توانایی این حسگر در بررسی پیوسته سطح نیترات خاک، تصویری بسیار دقیق از تراکم در حال تغییر نیترات خاک ارائه می‌دهد؛ این حسگر در برابر مواد شیمیایی ناملایم و شرایط فیزیکی خاک نیز بسیار مقاوم است.

روش‌های کنونی بررسی نیترات در خاک، دشوار و پرزحمت است و نمی‌توانند میزان تراکم مواد مغذی در خاک را به طور واقعی نشان دهد. این حسگر با بررسی سطح نیترات خاک در زمان واقعی، می‌تواند داده‌های ارزشمندی را در مورد میزان مواد مغذی محصولات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار دهد. همچنین حسگر  جدید می‌تواند به بهینه‌سازی کارآیی کود، آبیاری مقرون به صرفه و کاهش میزان آلودگی ذخایر آب کمک کند.

کد خبر 406253

برچسب‌ها