صندلی کجای اقتصاد نشسته است؟

تا به حال چقدر درباره نقش اقتصادی صندلی و انواع آن که در خانه یا محیط کار برای نشستن یا استراحت خود استفاده می کنید، فکر کرده اید؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، مبلمان و صندلی که این روزها دیگر به عنوان یکی از اثاث های لازم و ضروری هر مکانی به شمار رفته و انواع گوناگونی به لحاظ کاربرد یا جنس خود را شامل ‌شود، توانسته جایگاه ویژه خود در اقتصاد را بیابد.

بررسی مجموع آمار ارائه شده از سوی صاحبان واحدهای صنفی و کارگاه‌های مونتاژ فعال در این بخش که به صورت محدود در اختیار خبرنگار ایمنا قرار گرفته است، حاکی از افزایش ۲.۵ برابری قیمت انواع صندلی نسبت به پنج سال گذشته بوده و محاسبات اجمالی نشان می دهد این کالا از سال ۱۳۹۴ به طور متوسط در هر سال، ۳۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

فروشندگان واحدهای صنفی بزرگ نیز معتقدند بیشترین میزان افزایش قیمت این محصول در سال ۱۳۶۹ و در پی کاهش قطعات فلزی مورد نیاز برای تولید صندلی صورت گرفته و قیمت انواع صندلی در ابتدا و انتهای این سال تفاوت بسیار قابل توجهی داشته است.

آخرین و تازه‌ترین داده‌ها نیز گویای آن است که قیمت صندلی از اواخر فصل تابستان سال ۹۷، افزایش قابل توجهی را تجربه نکرده است؛ بر اساس اظهارات فعالان این بخش از صنایع استان اصفهان، تابستان فصل رونق در بازار صندلی است و خرید صندلی در دیگر فصول به شدت کاهش می یابد.

همچنین بررسی قیمت انواع صندلی در کارگاه های تولیدی و مراکز مونتاژ قطعات در اصفهان نشان می دهد تفاوت چشمگیری میان قیمت این محصول در کارگاه تولیدی و فروشگاه‌ها وجود دارد ضمن اینکه کمبود سفارش‌های انبوه برای خرید صندلی نیز مزید بر علت شده تا کارگاه‌های تولیدی این کالا، خود نیز فروشنده شوند.

تعداد زیادی واحد صنعتی فعال در بخش تولید صندلی و مبلمان در کشور وجود دارد واین کالا  ارزش اقتصادی قابل توجهی در اغلب بازارهای صادراتی به‌ویژه ارتباط تجاری و مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه دارد. میزان فعالان این صنعت و شاغلان وابسته به این بخش از تولید داخلی نیز، زیاد است و از این رو می توان گفت که صنعت مبلمان و صندلی در اشتغال‌زایی نیز نقش برجسته ای ایفا می کند.

اصفهان نیز که یکی از قطب های تولید مبلمان و صندلی در کشور محسوب می‌شود، این صنعت توانسته در توسعه اقتصادی استان نقش پررنگی ایفا کند.

هیچکس صرفا صندلی فروش نیست

دهدشتی، صاحب یکی از فروشگاه های بزرگ میز و صندلی در اصفهان، وضعیت بازار صندلی را اینگونه توصیف می کند؛ "هیچکس صرفا صندلی فروش نیست بلکه اغلب واحدهای تولید مبلمان و میزهای چوبی و اداری در کنار فعالیت اصلی خود، یک کارگاه مونتاژ قطعات صندلی هم راه اندازی کرده تا مشتری هنگام مراجعه به فروشگاه آنها، کمبودی احساس نکند و خرید کاملی داشته باشد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می افزاید: در این شرایط اقتصادی اکثر خانواده ها در صورت احساس نیاز به صندلی در خانه خود، سری به فروشگاه های الکترونیکی و مجازی خرید و فروش اجناس دست دوم می‌زنند و از این طریق نیاز خود را برطرف می کنند. میزان فروش واحد صنفی ما نسبت به سال گذشته تقریبا نصف شده و قیمت صندلی های اداری راحت و متناسب با سلامت اندام در بازار آنها را به کالاهایی لوکس و دست نیافتنی تبدیل کرده است."

سالاری، مدیر یکی از کارگاه های مونتاژ قطعات صندلی نیز به خبرنگار ایمنا می گوید: "تفاوت میان نرخ خرید صندلی از کارگاه های تولید و مونتاژ و نرخ فروش صندلی توسط فروشگاه‌ها، چشمگیر است و به رغم اینکه در ابتدای فعالیت شغلی بر تولید انبوه تاکید داشتم، این روزها تولید خود را محدود و با قیمتی پائین تر از بازار به فروش می رسانم که مردم هم استقبال کرده اند."

ابوذر، فروشنده یکی از واحدهای صنفی نیز در مورد بازار صندلی در اصفهان به خبرنگار ایمنا چنین می گوید که تا پیش از آغاز سال ۹۸، در هر ماه دو تا پنج سفارش یا خرید بیش از ۱۰ صندلی داشتیم اما امسال تاکنون سفارش در این حد نداشتیم، به نظر می رسد ادارات و شرکت‌های خصوصی هم مثل مردم به خرید صندلی های دست دوم روی آورده اند."

قیمت صندلی در بازار چند است؟

تحقیقات میدانی خبرنگار ایمنا از قیمت انواع صندلی های اداری و غیر اداری در بازار نشان می دهد قیمت انواع صندلی اداری(مدیریتی و کارمندی) در بازار از ۲۱۰ هزار تومان تا هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و قیمت مدل سه واحدی صندلی انتظار که در اغلب بیمارستان ها و مراکز دولتی از آن استفاده می شود از دو میلیون و ۳۵۰ تا پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان متغیر است.

همچنین قیمت انواع صندلی های ماساژور به عنوان لوکس ترین نوع این محصولات در بازار از دو میلیون و ۷۰۰ تا ۱۸ میلیون و ۹۰ هزار تومان و قیمت انواع صندلی کنفرانسی از ۱۵۲ تا ۳۶۰ هزار تومان متغیر است.

قیمت انواع صندلی مدل ویزیتوری در بازار نیز از ۱۸۰ تا ۶۵۰ هزار تومان و قیمت انواع صندلی صنعتی نیز از ۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر است.

از کارخانجات داخلی فعال در تولید صندلی و مبلمان اداری می توان به برخی از برند های بازار همچون نیلپر، راد سیستم، محک، انرژی و تابان اشاره کرد و برخی از برندهای چینی همچون داتیس و آرتمیس نیز فعالیت قابل توجهی در بازار ایران دارند، چین تنها کشوری است که در بازار صندلی ایران، سهم دارد.

آماری از تعداد واحدهای تولیدی، صادرات و واردات صندلی در دست نیست

حسین توکل، مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان درباره تعداد و وضعیت ساماندهی واحدهای کارگاهی و تولیدی این بخش از صنایع استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می گوید: اطلاعات و آمار دقیقی در خصوص واحدهای تولید کننده صندلی در استان اصفهان در دست نیست و این واحدهای صنفی یا صنعتی بیشتر به صورت شخصی یا خصوصی اداره می شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون واحدی تحت عنوان ساخت و مونتاژ صندلی ثبت نشده، ادامه می دهد: قطعات مورد نیاز برای ساخت انواع مختلف صندلی در برخی از واحد های صنعتی استان اصفهان تولید می شود اما مونتاژ کاملا خصوصی و شخصی است و آماری از واحدهای صنعتی تولیدکننده قطعات صندلی در استان نیز در دست نیست.

همچنین روابط عمومی گمرک استان اصفهان به خبرنگار ایمنا، اعلام کرد که آمار دقیقی از وضعیت صادرات و واردات صندلی به استان اصفهان در دست نیست بنابراین نمی توان ارزش وزنی و ریالی صادرات و واردات اصفهان در ماه ها و سال های اخیر را بررسی و مقایسه کرد.

گزارش از: سپهر زارع - خبرنگار ایمنا

کد خبر 406183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.