کنترل تورم و ثبات رشد اقتصادی با عملیات بازار باز

رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی تاکید کرد که امروزه بانک های مرکزی عملیات بازار باز یا خرید و فروش اوراق را برای دستیابی به اهداف اقتصاد کلان خود، یعنی کنترل تورم و ثبات رشد اقتصادی انجام می‌دهند.

به گزارش ایمنا، دکتر عبدالناصر همتی امروز (جمعه) و در یادداشتی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: روز گذشته ، ۲۹ دیماه ۹۸، همزمان با پنجاه ونهمین مجمع عمومی بانک مرکزی، سامانه معاملاتی «عملیات بازار باز » رونمائی و بر اساس وعده‌ای کهدرابتدای حضورم در بانک مرکزی داده بودم، بحول قوه الهی، سازوکار جدید سیاستگذاری پولی رسما رونمائی شد.

وی نوشت: عملیات بازار باز بنا به تعریف متداول آن ، خرید و فروش اوراق قرضه یا بدهی دولت و بویژه اوراق بدهی کوتاه مدت از قبیلاسناد خزانه با بانکها و مؤسسات اعتباری است.

رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: به طور معمول، امروزه بانک های مرکزی عملیات بازار باز یا خرید و فروش اوراق را برای دستیابیبه اهداف اقتصاد کلان خود، یعنی کنترل تورم و ثبات رشد اقتصادی انجام می‌دهند و برای آنکه قادر باشند نرخ تورم و سطح تولید را درجهت مطلوب و مورد نظر خود تحت تاثیر قرار دهند، احتیاج به یک واسط یا هدف میانی دارند که امکان کنترل قابل توجه آن را داشتهباشند. متغیری که امروزه بانک های مرکزی به عنوان واسطه و هدف میانی برای دستیابی به تورم و تولید مطلوب از آن استفاده میکنند، نرخ سود بازار بین بانکی است.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز، از این پس و به تدریج با خرید وفروش اوراق اسلامی منتشرهاز طرف خزانه دولت، این ابزار مهم سیاستگذاری پولی را بکار خواهد گرفت.

کد خبر 406122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.