۲۱۰  مدرسه اوتیسم نیاز داریم

جزئیات اجرای طرح‌های "یاریگران در مدارس" و "سیل مهربانی دو" و بررسی سهم بازنشستگان فرهنگی از کل بازنشستگان کشور را در بسته خبری آموزش و پرورش ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدجواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به راه‌اندازی مدارس جدید اوتیسم در سطح کشور اظهار کرد: طبق طرح آمایش سرزمینی ۴۶ مدرسه اوتیسم در مناطق مختلف داریم، هرچند هنوز ۱۴ استان ما این مدارس را ندارند و دانش‌آموزان در قالب ۲۰۰ کلاس ضمیمه ادامه تحصیل می‌دهند.

وی افزود: به ۲۱۰ مدرسه استاندارد اوتیسم نیاز داریم و به همین علت با خیرین وارد گفت‌وگو شدیم و طبق توافقات کلنگ ساخت ۲۲۴ مدرسه در این ۱۴ استان بر زمین زده خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش آمار دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم گفت: شمار مبتلایان به اوتیسم‌ در حال افزایش نیست. اوتیسم دارای درجات مختلف است و یک علت افزایش آمار دانش آموزان اوتیسم بهبود روند و ابزارهای شناسایی است. در واقع طیف اوتیسم افزایش نیافته بلکه ابزارها مدرن‌تر و شناسایی بهبود پیدا کرده است.

اجرای طرح یاریگران زندگی در ۲۰ درصد مدارس کشور

عبدالرسول کریمی، معاون پژوهشی آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: طرح یاریگران در حدود ۲۰ درصد مدارس آموزش و پرورش کشور اجرایی شده است. در حقیقت یکی از برنامه‌های سال جاری که به صورت مشترک بین آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر اجرایی شده همین طرح بوده است.

وی افزود: با اجرای این طرح دانش آموزان به سمت کاهش تمایل و پیشگیری از مصرف مواد مخدر هدایت می‌شوند. در حقیقت از اهدافی که در راستای پیشگیری از مصرف مواد مخدر دنبال می‌شود می‌توان به اجرای این طرح اشاره کرد. همچنین با اجرای آن ترویج فرهنگ فعالیت‌های داوطلبانه و مشارکت محور در بین دانش آموزان محقق می‌شود.

وی ادامه داد: توانمندسازی گروه‌ها و تشکل‌های دانش آموزی با اجرای این طرح دنبال خواهد شد. شهر تهران در حال حاضر ۱۹ کانون یاریگران زندگی دارد که بالغ بر ۸۸ هزار دانش آموز در آزمون سلامت روان در سال گذشته در قالب این طرح شرکت کردند، این طرح که در ۲۰ درصد مدارس متوسطه اول و دوم کشور اجرا شده است تا سال ۱۴۰۰ در تمام مدارس سطح کشور اجرایی خواهد شد.

۶۰ درصد بازنشستگان کشور فرهنگی هستند

احمد صافی، رئیس کانون بازنشستگان وزارت آموزش‌وپرورش در جمع روسای کانون‌های بازنشستگان استان‌ها اظهار کرد: ۳۰۵ کانون بازنشستگان در سراسر ایران فعالیت می‌کنند همچنین یک‌میلیون و ۴۸۰ هزار بازنشسته در سطح کشور داریم که بیش از ۶۰ درصد آن‌ها فرهنگیان هستند.

صافی افزود: بیشتر منابع صندوق بازنشستگان از طریق فرهنگیان تأمین می‌شود بنابراین بازنشستگان فرهنگی در تأمین منابع صندوق بازنشستگی نقش مهمی دارند.

وی بر بهره‌مندی از بازنشستگان در امر آموزش و استفاده از تجربه‌های گران‌قدر بازنشستگان تأکید و تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام‌شده با موضوع بررسی مشکلات بازنشستگان، ۳۰ مشکل آن‌ها شناسایی‌شده است اما بر رفع پنج مشکل بیشتر تکیه شده است.

بیش از دو  میلیون نفر در دولت تدبیر و امید باسواد شدند

شاپور محمدزاده ، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: دو میلیون و ۶۰۸ هزار نفر از افراد کم‌سواد و بی‌سواد کشور در شش سال فعالیت دولت تدبیر و امید باسواد شدند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد فعالیت سوادآموزی در کشور در حوزه زنان است، اضافه کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از هر ۱۰۰ زن ۶۵ نفر بی‌سواد بودند و اکنون بر اساس آخرین سرشماری از هر ۱۰۰ زن ۹۴ درصد باسواد هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی اضافه کرد: ۵۵ درصد فعالیت‌های نهضت سواد آموزی در سطح روستاها انجام می‌شود.

طرح سیل مهربانی دو برای کمک به دانش آموزان سیل زده

اسماعیل بحری‌زاده، سرپرست سازمان دانش‌آموزی  گفت: درپی بروز مشکلات ناشی از بارندگی‌های شدید در سیستان و بلوچستان و برخی نقاط جنوب شرق کشور، طرح سیل مهربانی دو با مشارکت شوراهای دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، دانش‌آموزان عضو سازمان جوانان هلال‌احمر و اعضای تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان سازمان دانش‌آموزی در سراسرکشور برگزار می‌شود.

وی از اعضای تشکیلات پیشتازان و مجامع دانش‌آموزی و مربیان، نمایندگان مجلس دانش‌آموزی و خبرگزاری پانا درخواست کرد با تمام توان در این فعالیت مشارکت کنند.

مرحله اول طرح سیل مهربانی در پی بارندگی‌های ابتدای سال جاری در استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان با مشارکت دانش‌آموزان و فرهنگیان در بخش‌های مختلف آموزش‌وپرورش و تشکل‌های دانش‌آموزی برگزار شد که نقش مؤثری در ایجاد فضای همدلی، همراهی و نوع‌دوستی در سطح کشور و کمک به دانش آموزان سیل‌زده داشت.

کاشت حلزون برای ۱۲۵ دانش آموز ناشنوا

سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره خدمات خوب حمایتی از ناشنوایان گفت: کاشت حلزون حدود شش میلیون تومان هزینه دارد، اما ۱۲۵ نفر از دانش آموزان ناشنوا از سال ۹۴ تاکنون این خدمات را دریافت کرده اند.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۳۹ مورد این خدمات نیز همه قطعات کاشت حلزون را که دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد از سال ۹۶ تاکنون استفاده کرده اند. از سال ۹۴ تاکنون تعداد دو هزار و ۶۸۸ دستگاه سمعک به دانش آموزان ناشنوا داده شده است.

حسینی ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه ناشنوایان حدود پنج هزار ۵۲۱ دانش آموز در مدارس خاص دارد که در یک هزار و ۶۷۳ کلاس درس مشغول تحصیل هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همچنین ادامه داد: ۹۹۳ دانش آموز در ۶۸ مدرسه کار و دانش و در ۳۰ رشته فعال هستند و ۷۸ دانش آموز نیز در هشت مدرسه فنی حرفه ای در شش رشته در مدارس خاص فعالیت می کنند.

وی افزود: ۹ هزار ۹۱۸ دانش آموز با آسیب شنوایی نیز در دوره های مختلف در مدارس پذیرا و مدارسی تلفیقی – فراگیر در حال تحصیل هستند که ۹۴۵ دانش آموز تلفیقی آن در ۸۰ رشته کارو دانش تحصیل می کنند که در مجموع رقمی نزدیک به ۱۵ هزار و ۵۰۰ دانش آموز را نشان می دهد.

کد خبر 405968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.