درآمدزایی زیر چتر محبت شهروندان

تکدی گری یکی از آسیب‌های اجتماعی است که همواره در جوامع مختلف وجود داشته است؛ متکدیان بنا بر دلایل مختلف اقدام به این کار می‌کنند، اما به راستی نقش شهروندان و مدیریت شهری در مقابله با این آسیب اجتماعی چیست؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرهای کانون‌های بزرگ جمعیتی است که بنا بر وسعت، امکانات، وجود زمینه‌های اشتغال و کسب درآمد و زیرساخت‌های رفاهی، جمعیت زیادی را در خود جای داده است. هر اندازه شمار افراد ساکن در یک منطقه بیشتر باشد، امکان ایجاد و شیوع آسیب‌های اجتماعی نیز در آن افزایش خواهد یافت.

یکی از بدترین آسیب‌های اجتماعی شهرها تکدیگری است. نظر به ابعاد منفی و آثار مخرب، قانون‌گذار این پدیده اجتماعی را در ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی جرم‌انگاری و برای آن مجازات تعیین کرده است؛ همچنین مقنن در بند ۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از گدایی را از وظایف مدیریت شهری برشمرده است. با این وجود کارشناسان مسائل شهری عقیده دارند که جرم‌نگاری و برخورد قهری تنها راه برخورد با این معضل اجتماعی نیست و همکاری شهروندان نیز در این زمینه لازم است.

وظیفه شهروندان در مقابل گدایان چیست؟

محمد اسلامی از شهروندان اراکی با اشاره به علت کمک کردنش به متکدیان می‌گوید: وقتی می‌بینم فردی کنار خیابان ایستاده و با وضعیت آشفته التماس می‌کند دلم می‌سوزد و نمی‌توانم به او کمک نکنم.

پژمان حسینی، شهروند دیگر اراکی در این باره می‌گوید: تعدادی از متکدیان در شهر اراک کاملا از چهرهایشان مشخص است که غیر بومی هستند و حتی به صورت خانوادگی و یا قومی و قبیله‌ای برای تکدیگری به اراک آمده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: مردم چون اطلاعی از وضعیت زندگی این افراد ندارند به آنها کمک می‌کنند هر چند شاید این کمک‌ها ناچیز و جزئی است، اما اندک اندک زیاد می‌شود و باعث افزایش حضور متکدیان غیربومی در اراک می‌شود.

۶۰ درصد متکدیان غیربومی هستند

محمد عسگری، معاون خدمات شهری شهردار اراک می‌گوید: طبق آیین نامه وظیفه شهرداری جمع آوری و ساماندهی متکدیان است و شهرداری طبق بند ۵ ماده ۵۵ باید متکدیان را جمع‌آوری کرده و تحویل ارگان‌های مربوط برای ساماندهی دهد.

وی می‌افزاید: در این آیین نامه ۱۲ ارگان دیگر باید در زمینه جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان همکاری کنند که از آن جمله می‌توان به نیروی انتظامی، سازمان مردم‌نهاد، فرمانداری، امور اجتماعی استانداری، برنامه و بودجه استانداری،کمیته امداد و بهزیستی، اداره کار و سازمان فنی و حرفه ای اشاره کرد که در این میان همکاری پلیس امنیت اخلاقی با شهرداری بسیار خوب است و با در اختیار گذاشتن پلیس نسوان هنگام جمع‌آوری متکدیان زن کمک بسیاری به شهرداری کرده است.

معاون خدمات شهری شهردار اراک اظهار می‌کند: بعد از جمع‌آوری متکدیان کسانی که دارای معلولیت و یا زیر ۱۸ سال هستند را به بهزیستی معرفی می‌کنیم تا اقدامات بعدی توسط این نهاد برای آنها انجام شود و کسانی که تحت پوشش کمیته امداد هستند را نیز به کمیته امداد تحویل می‌دهیم.

عسگری ادامه می‌دهد: چنانچه متکدی برای بار دوم یا بیشتر توسط شهرداری شناسایی شود تحویل نیروی انتظامی و مراجع قضایی می‌شود؛ چرا که طبق مواد ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی تکدی گری جرم محسوب می‌شود و قوه قضاییه باید با متکدیان مقابله کند.

وی می‌گوید: در سه سال گذشته حدود ۱۲۰ متکدی در اراک شناسایی شده است که از این تعداد تقریبا ۶۰ درصد غیر بومی بوده‌اند و کمیته امداد موظف به بازگرداندن افراد غیر بومی به شهرهایشان است.

معاون خدمات شهری شهردار اراک با بیان اینکه از این تعداد هفت نفر زیر ۱۲ سال بودند، خاطرنشان می‌کند: ۴۴ نفر از آنان نیز بین ۱۲ تا ۴۰ سال و ۶۹ نفر نیز بیش از ۴۰ سال بوده‌اند، همچنین ۵۰ درصد متکدیان زن و ۵۰ درصد نیز مرد بوده‌اند.

عسگری می‌گوید: حدود ۷۰ درصد از متکدیان افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی هستند که شاید تعدادی از آنها بر اثر عادت به تکدی گری روی آورده باشند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ در اراک ۷۱ متکدی شناسایی شده است، اظهار می‌کند: ارگان‌های کمیته و بهزیستی در راستای ساماندهی متکدیان نقش بسیار مهمی می‌توانند داشته باشند و حتی تذکر لسانی پلیس هم در این زمینه می تواند کارگشا باشد.

معاون خدمات شهری شهردار اراک ادامه می‌دهد: ۷۰ درصد متکدیانی که بار اول شناسایی می‌شوند دیگر تکدیگری نمی‌کنند و فقط ۳۰ درصد از آنان مجددا به تکدیگری روی می‌آورند و این ۳۰ درصد همیشه برای تکدیگری می‌آیند که در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود تا افراد تکدیگری نکنند.

عسگری با اشاره به اقدامات فرهنگی شهرداری عنوان می‌کند: اجرای تئاتر خیابانی با موضوع تکدیگری و طراحی و نصب بنر در سطح شهر از جمله اقدامات فرهنگی است که شهرداری در این زمینه انجام داده است.

وی ادامه می‌دهد: فرمانداری‌ها می‌توانند تمام ۱۲ ارگان دخیل در امر ساماندهی و جمع‌آوری متکدیان را به داشتن تعامل بیشتر با یکدیگر ملزم کنند، ضمن اینکه آیین‌نامه فوق نیازمند بازنگری است و می‌تواند چند دستگاه دیگر را نیز در رابطه به این امر موظف به انجام اقداماتی کند.

معاون خدمات شهری شهردار اراک خاطرنشان می‌کند: وقتی با متکدیان غیر بومی که از شهرهای اطراف برای تکدی گری به اراک می‌آیند علت حضورشان را جویا می‌شویم گفته می‌شود در اراک به ما به خوبی کمک می‌کنند.

وی می‌گوید: این افراد با سوء استفاده از عواطف و محبت مردم سعی در جریحه‌دار کردن احساسات آن‌ها و گرفتن پول از مردم دارند، از این‌رو تاکید می‌کنیم شهروندان می‌توانند با کمک نکردن به این افراد در فرهنگ سازی برای کاهش متکدیان به شهرداری و سایر ارگان‌های ذی‌ربط کمک کنند.

معاون خدمات شهری شهردار اراک می‌افزاید: در روزهای اخیر هشت متکدی از سطح شهر اراک جمع‌آوری شدند و ماه قبل هم پنج نفر از این افراد از سطح شهر اراک جمع آوری شدند، البته شهرداری ماهیانه دو یا سه مرتبه اقدام به جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر می کند.

۲۵ تا۳۰ درصد متکدیان شهر حرفه‌ای هستند

مهدی صالحی، کارشناس خدمات شهری شهرداری اراک اظهار می‌کند: متکدیان به دلیل اینکه درآمدی ندارند و یا با توجه به اینکه تعدادی از آنها تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی هستند و عقیده دارند میزان کمک این نهادها کم است به تکدیگری اقدام می‌کنند.

وی افزود:۵۰ درصد از متکدیانی که سر چهارراه‌ها تکدیگری می‌کنند دروغ می‌گویند و ۷۰ درصد آنها تحت حمایت نهادهای حکایتی کمیته امداد و بهزیستی هستند.

این کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه ۲۵ تا۳۰ درصد متکدیان در اراک حرفه‌ای هستند، ادامه داد: این تعداد از متمدیان را هر میزان هم که تلاش کنیم باز طبق عادت تکدی گری می‌کنند.

صالحی عنوان می‌کند: متکدیان تحت حمایت نهادهای حمایتی باید شناسایی شده و این نهادها باید بیش از پیش پیگیر کارهای آنها باشند.

وی می‌گوید: تعدادی از جوانان زیر ۱۸سال هم که با فروش اجباری مواردی همچون آدامس و فال مردم را مجبور به خرید می‌کنند که نوعی تکدیگری به شمار می‌رود.

این کارشناس مسائل شهری تاکید می‌کند: باید فرهنگ‌سازی شود تا مردم به متکدیان کمک نکنند و آن‌ها نیز از تکدیگری دست بردارند.

کد خبر 405948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.