پس از دریافت کد بورسی چه کنیم؟ + آموزش تصویری مراحل و خرید سهام

مراحل خرید و فروش آنلاین سهام، معامله در بورس، شارژ حساب کاربری، خرید سهام از طریق کارگزاری، برداشت پول از حساب کارگزاری و واریز به حساب بانکی، بررسی سهام های مختلف در سایت بورس ایران و گزارش های مالی شرکت ها پس از دریافت کد بورسی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ورود به بورس در این روزها و با سودهای شگرفی که نصیب سرمایه‌گذاران کرده است بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گرفته است اما سوال اینجاست که برای ورود به بورس باید چه کنیم؟

مراحل خرید و فروش سهام

  • دریافت کد بورسی و ورود به سامانه معاملات آنلاین
  • شارژ کردن حساب کارگزاری
  • جست و جو کردن نام نماد بورسی مورد نظر
  • ثبت سفارش خرید سهم
  • تأیید سفارش و اضافه شدن سهم به پرتفوی سرمایه‌گذار
  • ثبت سفارش فروش و فروختن سهم
  • دریافت وجه و واریز به حساب بانکی

گام اول برای ورود به بورس، دریافت کد سجام و کد بورسی است که در مطلب نحوه دریافت کد بورسی به صورت کامل توضیح داده شد اما پس از دریافت کد بورسی چه کنیم؟ پس از اینکه که کد بورسی بعد از طی مراحل ثبت نام و احراز هویت دریافت شد، می‌توان برای انجام معاملات بورسی اقدام کرد اما پیش از آن باید منتظر ماند تا کد بورسی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار تأیید و فعال شود. به طور معمول حداکثر ۴۸ ساعت پس از صدور کد بورسی برای شخص، این کد فعال و شخص مجاز به انجام معاملات در سهام است.

بورس

در صورتی که پس از گذشت ۴۸ ساعت از زمان صدور کد بورسی، متقاضیان هنوز مجاز به انجام معاملات نشدند باید با تماس با کارگزاری خود که از آن کد بورسی گرفته‌اند، علت امر را جویا شوند در غیر این صورت ممکن است فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی را از دست بدهند!

کدهای بورسی قدیمی چگونه فعال می‌شود؟

تنها متقاضیان جدید ورود به بورس و بازار سرمایه نیاز به دریافت کد بورسی و در انتظار ماندن برای فعال شدن آن ندارند. کد بورسی مشتریانی که در گذشته این کد را دریافت و مدت زمان طولانی اقدام به معامله نکرده‌اند، به حالت تعلیق درخواهد آمد. در چنین شرایطی دارنده کد بورسی باید با کارگزاری خود تماس گرفته و درخواست رفع تعلیق کد معاملاتی خود را ارائه دهد.

در حالت دیگر مشتریانی که چندین سال گذشته و پیش از راه‌اندازی سامانه جامع مشتریان (سجام) کد بورسی گرفته‌اند، ملزم به ثبت اطلاعات خود در این سامانه هستند در غیر این صورت کد بورسی آن‌ها تاکنون غیرفعال شده است. این افراد نیز برای رفع این مشکل ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام و پس از دریافت کد سجام خود، به کارگزارش خود مراجعه کرده و مراحل رفع تعلیق کد بورسی خود را در کارگزاری ادامه دهند.

پس از فعال شدن کد بورسی چه کنیم؟

پس از فعال شدن کد بورسی می‌توان معامله و خرید سهام را آغاز کرد، بسیاری از کارشناسان عقیده دارند گام پیش از شروع معامله در بورس این است که افراد چند ماه، صرفاً تماشاچی سامانه معاملات بورس در نشانی http://www.tsetmc.ir/Loader.aspx?ParTree=۱۵ باشند و هر روز پربیننده‌ترین سهام، پر معامله‌ترین نمادها، نمادهای شاخص ساز مثبت و منفی را بررسی کنند.

بورس

در گام بعد اگر تحلیل صورت‌های مالی را بلد هستید و می‌توانید گزارش‌های مالی و حسابداری و حسابرسی قانونی شرکت‌ها را بررسی و ارزشیابی کنید، به سامانه کدال در نشانی https://codal.ir بروید و اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی شرکت‌ها و گزارش ۱۲ ماهه هیأت مدیره، برگزاری مجامع، آگهی تقسیم سود و غیره را بررسی کنید، اگر بلد نیستید، کتاب‌های تحلیل بورسی را بخرید و مطالعه کنید.

نحوه شروع معامله در بورس

خرید و فروش سهام از طریق کارگزاری‌ها انجام می‌شود، هر کارگزاری سامانه آنلاینی برای معاملات آنلاین کاربران خود طراحی کرده است که افراد با ورود به آن و وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور خود، وارد دنیای خرید و فروش سهام می‌شوند و دسترسی به این سامانه‌های آنلاین از طریق سایت یا اپلیکیشن کارگزاری‌ها امکان پذیر است.

بورس

خرید سهام

در بدو ورود به بورس سهامی برای فروش وجود ندارد و افراد فقط می‌توانند سهام بخرند.

شارژ حساب بورس

برای خرید سهام نیاز به پول و در نتیجه شارژ حساب است. برای شارژ حساب سه راه وجود دارد:

شارژ آنلاین از حساب بانکی یا پرداخت شتابی یا واریز آنی

در این روش حساب از طریق پرداخت اینترنتی و با داشتن رمز دوم پویا شارژ می‌شود، سقف واریز وجه ۵۰ میلیون تومان است، برای خریدهای بیشتر از این مقدار باید در چند روز متوالی اقدام و یا از چند کارت بانکی استفاده کرد.

بورس

نکته: در واریز وجه لازم نیست حتماً از همان حساب بانکی که هنگام دریافت کد بورسی معرفی کرده‌اید استفاده کنید و می‌توانید از هر حساب بانکی که دارید واریز را انجام دهید. اما هنگام برداشت وجه و نقد کردن سهام، تنها باید از همان حساب استفاده کرد.

بورس

فیش واریز نقدی به صورت ثبت فیش

این روش برای کسانی که می‌خواهند حسابشان را با پول نقد شارژ کنند و واریز نقدی را به واریز اینترنتی ترجیح می‌دهند طراحی شده است.

بورس

سرمایه‌گذار باید به بانک مراجعه کند و مبلغ نقد را به حساب کارگزاری واریز کند و بر اساس اطلاعات واریزی که انجام داده، قسمت‌های خالی این صفحه را پر کند. به این ترتیب شارژ حساب انجام می‌شود.

اتصال حساب کارگزاری به حساب بانکی

در این روش سرمایه‌گذاران می‌توانند حساب خود را به حساب بانکی متصل کنند و خرید و فروش را از همان حساب بانکی انجام دهند و نیازی به مرحله واسطه شارژ کردن نداشته باشند. این روش تنها برای دو بانک ملت و سامان در دسترس است و برای استفاده از این امکان باید در یکی از این دو بانک حساب داشته باشید.

جست و جوی نام نماد بورسی مورد نظر

برای پیدا کردن نماد مورد نظر و خرید یا در مراحل بعدی فروش آن باید از قسمت بالای صفحه و در کادر جست جو نام نماد را بنویسید و دکمه ذره‌بین را بزنید تا پیدا شود.

بورس

پس از پیدا کردن نماد با کلیک روی آن اطلاعاتی مانند جدول عرضه و تقاضا، مشخصات نماد، نمودار روند سهام و اطلاعات حجم خرید و فروش حقیقی و حقوقی نمایش داده می‌شود.

بورس

به عنوان مثال در عکس بالا نماد فرا بورسی "ذوب" را سرچ کرده‌ایم (ذره بین در قسمت دایره قرمز رنگ) و اطلاعات این نماد در تایم معاملاتی به ما نشان داده می‌شود.

چطور سهام بخرم؟

پس از شارژ حساب و پیدا کردن نماد مورد نظر می‌توان سهم خرید، در صفحه نماد دو گزینه خرید و فروش وجود دارد. گزینه خرید را که سبز رنگ است انتخاب می‌کنیم.

در بالای این صفحه دو کادر آبی و قرمز وجود دارد که کادر آبی به کادر تقاضا و کادر قرمز به کادر عرضه شناخته می‌شود. به عبارتی کادر آبی کادری است که بالاترین قیمت‌های سفارشات خرید در آن ثبت می‌شود و در مرحله خرید مورد توجه است. کادر قرمز هم کادری است که پایین‌ترین قیمت‌ها برای فروش در آن ثبت می‌شود. به این ترتیب اگر قیمت‌های ثبت شده در این دو کادر با هم جور شوند، خرید و فروش انجام می‌شود.

بورس

با بررسی کادر عرضه و تقاضا و قیمت‌های ارائه شده توسط دیگر خریداران و فروشندگان، می‌توانید تصمیم بگیرید که خریدتان را با چه قیمتی انجام دهید و به مرحله بعد که کادر زرد رنگ است بروید.

در این کادر می‌توانید دو جور ثبت سفارش انجام دهید، یا میزان سرمایه‌ای را که دارید وارد کنید (در این روش سامانه تعداد سهم را بر اساس سرمایه‌تان محاسبه می‌کند) و یا تعداد سهمی که می‌خواهید بخرید. کادر قیمت هم مربوط به قیمت مد نظر شما برای خرید هر سهم این نماد است، پس باید سعی کنید قیمتی در بازه روز (مثبت و منفی ۵ درصد قیمت پایانی) که منجر به خرید می‌شود را پیشنهاد دهید.

در معاملات سهام، کارگزاری هم برای انجام معاملات کارمزد دریافت می‌کند، در کادر نارنجی قیمت سر به سر با در نظر گرفتن این هزینه نوشته شده است. یعنی قیمت پیشنهادی شما برای خرید هر سهم ۱۱.۲۰۲ ریال است، اما با در نظر گرفتن کارمزد کارگزاری، هر سهم ۱۱.۳۶۵ ریال تمام می‌شود.

تکمیل سفارش خرید سهام

پس از زدن دکمه خرید اگر حساب شما شارژ داشته باشد و مبلغ خریداری شده شما از حداقل مبلغ قابل قبول (۱۰۰ هزار تومان) بیشتر باشد، زیر همین کادر سفارش خرید شما به شکل زیر ثبت می‌شود. به عنوان مثال در عکس زیر سفارش خرید نماد "غگل" با حجم ۵۰۰ سهم و به قیمت ۶,۵۵۶ ریال ثبت شده که قیمت آخرین معامله انجام شده روی این نماد ۶,۰۲۹ ریال بوده است.

بورس

اضافه شدن سهم به پرتفوی

پس از ثبت سفارش خرید، اگر در قیمت و حجم تعریف شده فروشنده‌ای پیدا بشود خرید شما تکمیل می‌شود، اگر در همان صفحه کارگزاری از منوی سمت راست گزینه " پرتفوی لحظه‌ای " را انتخاب کنید، تمامی نمادهای خریداری شده توسط شما، قیمت خرید، قیمت آخرین معامله و سود و زیانتان نمایش داده شود و مشخص می‌شود سهم مورد نظر به طور کامل خریداری شده است یا خیر.

بورس

روش فروش سهام

فروش سهام به چند دلیل صورت می‌گیرد، یا سهام مورد نظر به سوددهی که هدفتان بوده رسیده، یا سوددهی‌اش را از دست داده، یا به پول نقد نیاز دارید و می‌خواهید پولتان را از بازار خارج کنید و یا سهامی با پتانسیل سوددهی بیشتر بخرید.

در این مرحله واضح است که باید به جای گزینه خرید، گزینه فروش را انتخاب کنید و بعد از آن، به میزان نیاز یا قصدی که از فروش دارید، کادر تعداد و قیمت را مانند مرحله خرید پر کنید و باید سعی کنید به بیشترین قیمت بفروشید.

بورس

کادر نارنجی همان قیمت تمام شده برای هر سهم را نشان می‌دهد. یعنی اگر شما بخواهید هر سهم را به ۱۱.۲۰۲ بفروشید، با احتساب کارمزد کارگزاری، قیمت تمام شده برای هر سهم ۱۱.۰۴۲ می‌شود. یعنی این قیمت برای هر سهم به حساب شما واریز می‌شود.

برداشت پول از حساب کارگزاری بورس

برای اینکه بتوانید مبلغ داخل حساب کارگزاری خود را به حساب بانکی‌تان منتقل کنید که بتوانید آن را در بازاری جز بازار سهام خرج کنید، باید از منوی سامانه، گزینه تقاضای وجه را انتخاب کنید.

صفحه‌ای باز می‌شود که همان بالا سه گزینه وجود دارد شامل سه تاریخ و محدودیت برداشت. این تاریخ‌ها معمولاً از سه روز کاری بعد شروع می‌شوند که کارگزاری می‌تواند وجه مورد نظرتان را به حسابتان واریز کند. البته بستگی به کارگزاری هم دارد و ممکن است از دو روز یا یک روز کاری بعد شروع شوند.

بورس

نکته: به همه روزهایی که بازار سهام فعال است، یعنی همه روزهای هفته به جز پنج‌شنبه و جمعه و ایام تعطیل رسمی، روز کاری می‌گویند.

با انتخاب تاریخ مورد نظر و بر اساس حداکثر مبلغ قابل برداشت، مبلغ مورد نظرتان را در کادر مبلغ وارد می‌کنید. پس از انتخاب شماره حسابی که در زمان ثبت نام به کارگزاری داده بودید و سپس ثبت درخواست، می‌توانید منتظر واریز وجه به حسابتان باشید.

نکته: دریافت وجه فقط از طریق همان حساب بانکی که داده بودید صورت می‌گیرد، در مرحله واریز وجه بود که می‌توانستید از هر حساب بانکی استفاده کنید.

انواع مطالب آموزشی در بازار سرمایه

بورس و بازار سرمایه ماهیتی انتها ناپذیر دارند بنابراین نمی‌توان مطالب مشخص و محدودی را برای فعالیت در این بازار مشخص کرد به طور کلی می‌توان موارد آموزشی لازم برای فعالیت در این بازار را در چند دسته طبقه بندی کرد: اولین دسته یادگیری مبانی سرمایه‌گذاری در بورس است اصول و مبانی پایه برای فعالیت در این بازار را به مخاطب آموزش می‌دهد.

دسته دوم تحلیل تکنیکال است. این شیوه تحلیل بر اساس نمودارهای موجود قیمت یا به طور کلی هر نوع نمودار است. در تحلیل تکنیکال، روند آتی فعالیت مثلاً قیمت یک سهم به وسیله الگوها و تکنیک‌های موجود و تاریخچه فعالیت سهم پیش‌بینی می‌شود.

تحلیل تکنیکال به طور کلی بر سه اصل استوار است. بر اساس اصل اول همه چیز در نمودار قیمت خلاصه شده است. دومین اصل بیانگر این نکته است که قیمت‌ها طبق روند مشخصی حرکت می‌کند و تا زمانی که نیرویی خارجی به آن وارد نشود، تمایل به حفظ روند خود دارد. بر اساس سومین اصل تحلیل تکنیکال نیز تاریخ همواره تکرار می‌شود. به عبارت بهتر، سرمایه‌گذاران در رویدادهای مشابه، عکس‌العمل‌های مشابهی از خود نشان می‌دهند که می‌تواند معیاری برای پیش‌بینی قیمت محسوب شود.

اگرچه دانش تحلیل تکنیکال، دانشی پرکاربرد در عرصه معاملات است اما انتقاد عمده در موردش این است که صرف نظر از عوامل فاندامنتال (بنیادی) شرکت، فقط حرکت نموداری قیمت را در نظر می‌گیرد، در صورتی که قیمت هر سهمی همه عوامل فاندامنتالی که بر شرکت تأثیر دارد یا می‌تواند داشته باشد را منعکس می‌کند.

در تحلیل تکنیکال، از الگوهای نموداری برای تحلیل حرکت‌های بازار و درک الگوها استفاده می‌شود. به عبارتی تشخیص و تحلیل روند یکی از مهارت‌های لازم، ابتدایی اما حائز اهمیت در تحلیل تکنیکال است. بر اساس روند حرکت قیمت، قیمت سهم یا کالا یا به طور کلی دارایی در آینده تحلیل پیش‌بینی می‌شود. یکی از نکات قابل توجه درباره روندها، بازه زمانی روندهاست که می‌تواند دید بهتری به تحلیلگر برای معامله در بازارهای زمانی مختلف ارائه دهد. به طور کلی روندها به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند که اگرچه برخی از آن‌ها روندهای حتی ۱۰۰ ساله را در بر می‌گیرد (روندهای بلندمدت) اما الگوهای رفتاری مشابهی را می‌توان در آن‌ها یافت.

دسته بعدی آموزش‌ها در بورس مربوط به تحلیل بنیادی است. در این روش، سهام یا اوراق بهادار و یا به طور کلی هر نوع دارایی، به منظور یافتن ارزش واقعی آن دارایی تحلیل می‌شود. پس از محاسبه این ارزش، قیمت فعلی دارایی با این ارزش ذاتی مقایسه شده و در صورتی که ارزش ذاتی دارایی بیش از قیمت فعلی آن باشد، دارایی مذکور ارزش خرید و سرمایه‌گذاری دارد در یر این صورت خرید آن مقرون به صرفه نیست. حال هنگامی‌که بازار این شکاف ارزشی را درک کند با افزایش قیمت سهم، آن را تنظیم کرده و بنابراین سرمایه‌گذار به هدف اصلی خود دست خواهد یافت.

سومین دسته از آموزش‌های بورسی به روانشناسی معاملات مرتبط می‌شود. بازارهای مالی از تعداد بسیار زیادی انسان تشکیل شده که هر یک طرز تفکرات، تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های مخصوص به خود را دارند. در واقع روانشناسی معاملات همان روانشناسی معامله گران است که به سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهد تا با وجود تحلیل‌های خود، موقعیت درست ورود یا خروج از بازار را نیز تشخیص دهد. البته این بخش تا حدی با مبحث تابلو خوانی نیز مشترک است که برخی آن را دسته دیگری از آموزش‌های بورسی می‌دانند.

به هر حال فارغ از انواع و طبقه‌بندی علوم، دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای معامله‌گری موفق، مهارت آموزی و کسب پیوسته دانش معامله‌گری برای موفقیت در این حوزه الزامی است. البته این الزام بدین معنی نیست که در این مدت نمی‌توان از سود فعالیت در بازار سرمایه برخوردار شد. این افراد می‌توانند تا زمان کسب دانش و مهارت مکفی برای فعالیت موفق در این بازار، از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند که توسط افراد ماهر و حرفه‌ای اداره می‌شود که ریسک سرمایه‌گذاری را به شدت کاهش می‌دهد.

کد خبر 405932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    9 5
    عالی و جامع بود...سپاس
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    5 2
    عالی بود
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    3 2
    عالی
  • آشنا IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    1 4
    سلام برای فروش سهام عدالت میشه از طریق کد بورسی اقدام کنیم یا نه؟ واینکه ایا میشه کارگزاری ای که واسه فروش سهام عدالت انتخاب کردیم و عوض کنیم؟ لطفا راهنمایی کنید
  • ابوذر IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    15 3
    به نظر من اینجا کسی که رانت اطلاعاتی داره همیشه موفقه
  • جواد IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    8 1
    باسلام خیلی ازلطف شماسپاس گذارم که وقت میگذاریدودراین مسایل بورس ماروآشنامیکنید