آیا دکل‌های مخابراتی بر سلامت شهروندان تاثیر می‌گذارد؟

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: هیچ پژوهشی رابطه میان استفاده از گوشی تلفن همراه و بهره‌مندی از وای‌فای با ابتلا به سرطان و یا مرگ داخل رحمی جنین در زنان باردار را تایید نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناهید خداکرمی امروز (چهارشنبه) در نشست خبری که در ارتباط با موضوع دکل‌های مخابراتی در شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: شورای شهر وضعیت نصب دکل‌ها را از نظر ساختاری مورد نظارت قرار و با تشکیل کارگروه ویژه نصب دکل‌هایی که در گذشته اتفاق افتاده، مورد رصد قرار می‌گیرد؛ برخی از این دکل‌ها برچیده و برخی تحت نظارت بیشتر قرار گرفته‌اند.

وی افزود: پس از بررسی‌های لازم متوجه شدیم که دکل تأثیری در سلامت شهروندانی که پیرامون آن ساکن هستند، ندارد ولی از آنجایی که این دغدغه برای شهروندان ایجاد می‌شود که شاید سلامت آنها با وجود دکل‌ها در خطر است اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه رعایت استانداردهای لازم هنگام نصب دکل حائز اهمیت است، تصریح کرد: باید توجه داشت که در حال حاضر در دنیایی زندگی می‌کنیم که تکنولوژی بسیار زیاد بوده و بر اساس آمارهای جهانی چهار هزار میلیارد دکل مخابراتی در دنیا نصب شده است.

آنتن‌ها بر DNA تاثیر نمی‌گذارند

وی با بیان اینکه هیچ مقاله‌ای که قاطع از طریق آن اعلام شود آنتن‌ها و امواج می‌تواند بر سیستم DNA سلولی اثر گذاشته و باعث ابتلا به سرطان شود منتشر نشده است، ادامه داد: در حقیقت مقاله‌ای در خصوص سقط جنین، تولد کم وزن و انواع سرطان‌ها و ارتباط آن‌ها با این دکل‌ها منتشر نشده و یا اگر مقاله‌ای هم وجود دارد مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت نیست.

خداکرمی با بیان اینکه در یک مقاله داخلی آمده که افرادی که با امواج مغناطیسی بیشتر سر و کار دارند میزان سرطان ابتلا به سرطان بیضه در آنها بیشتر است، توضیح داد: ابتلا به سرطان پیچیده است و هر عامل بیرونی که تغییر شکل سلولی ایجاد کند می‌تواند باعث سرطان شود بنابراین به چنین پژوهش‌هایی نمی‌توان بسنده کرد.

وی افزود: هیچ پژوهشی رابطه میان استفاده از گوشی تلفن همراه و بهره‌مندی از وای‌فای را با ابتلا به سرطان و یا مرگ داخل رحمی جنین در زنان باردار تایید نکرده است

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید براینکه نباید با این موضوع احساسی روبه‌رو شد، گفت: اپراتورها باید کسب مجوز کنند و هر چه سریع‌تر برای دریافت مجوز اقدامات لازم را انجام دهند شرکت ارتباطات شهرداری باید دقیق شیوه نصب و محل ایجاد دکل را بررسی کرده و آن را اعلام کند؛ در این بین آگاهی‌رسانی و کاهش استرس به مردم ضرورت رسانه‌ای محسوب می‌شود.

ابتلا به سرطان در ایران بالا نیست

خداکرمی با اشاره به اینکه دلایلی مانند مصرف چای داغ، استفاده از ناس و ماهی دودی از دلایل ابتلا به سرطان معده است، اظهار کرد: ابتلا به سرطان در ایران شیوع کمتری نسبت به بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و اروپا دارد و تنها سرطان معده آن هم تنها در دو استان اردبیل و مازندران بالا است؛ در ابتدلای زنان به سرطان نیز در آمریکا از هر 10 زن یکی مبتلا به سرطان می‌شود ولی در ایران آمارها کمتر است. 

وی گفت: با افزایش میانگین سنی جمعیت نگرانی درخصوص سرطان‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی در آینده بیشتر می‌شود.

تهران، شهری سالم برای شهروندان

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه می‌خواهیم تهران را به شهری مناسب و سالم برای مردم تبدیل کنیم، افزود: شورای شهر در کنار مسائل شهری به همه مسائل فردی مرتبط با سلامت مردم توجه دارد؛ آزمایش میوه و سبزی در جنوب تهران و میوه‌های وارداتی در میادین تره‌بار نیز تحت نظارت شورای شهر است. 

وی ادامه داد: نمایندگان مردم در شورای شهر هر حوزه‌ای که با سلامت عمومی شهروندان مرتبط باشد را نظارت می‌کند و در صورتی که لوایحی در این راستا از قبل بر جای مانده باشد در مسیر اجرا قرار می‌دهد.

خداکرمی خاطرنشان کرد: هر زمان که خلاء قانونی مصوبات را در زمینه حفظ سلامت شهروندان داشته باشیم در شورای شهر آن را بررسی می‌کنیم تا اقدامات لازم صورت گیرد.

کد خبر 405916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.