افزایش ۱۵ درصدی مصرف گاز در اصفهان/ گاز نیروگاه‌ها به صورت کامل تامین می‌شود

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه گاز در نیروگاه‌ها، صنایع و بخش خانگی برقرار است، گفت: بر اساس اعلام واحد دیسپاچینگ شرکت ملی گاز، به دلیل یکپارچه بودن شبکه توزیع و تامین گاز در کشور، ناچار به اعمال محدودیت‌هایی برای مصرف هستیم، با این وجود گاز مردم به هیچ عنوان قطع نخواهد شد.

سید مصطفی علوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در روزهای اخیر با توجه به سردی هوا، مصرف گاز در همه کشور افزایش یافته و استان اصفهان نیز از این موضوع مستثنی نیست. بی شک مصرف گاز در بخش خانگی نسبت به فصل گرم سال افزایش زیادی داشته اما مصرف گاز طبیعی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون گاز تمامی نیروگاه‌ها، صنایع و بخش خانگی برقرار است، گفت: بر اساس اعلام واحد دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران، به دلیل سراسری و یکپارچه بودن شبکه توزیع و به منظور تامین گاز نقاط دیگر کشور، ناچار به اعمال محدودیت‌هایی برای مصرف هستیم.

گاز نیروگاه‌ها به صورت کامل تامین می‌شود

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر کلیه شبکه پایدار بوده و قطعی گاز به دلایلی همچون سهل انگاری وجود ندارد، اضافه کرد: این کاهش مصرف که با اعلام واحد دیسپاچینگ شرکت ملی گاز اعلام شده تنها به دلیل افزایش قابل توجه مصرف گاز در کشور است. بنابراین این کاهش به دلایلی مانند ضعف در تولید یا انتقال گاز نیست، با این وجود گاز مردم به هیچ عنوان قطع نخواهد شد.

علوی تصریح کرد: میزان این کاهش مصرف حدود شش میلیون متر مکعب و به صورت تدریجی است که عدد قابل توجهی محسوب نمی‌شود. همچنین کاهش مصرف برای تامین این مقدار نیز از بخش‌های غیرخانگی و به غیر از نیروگاه‌ها استفاده می‌شود؛ گاز تمامی نیروگاه‌ها به صورت کامل تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در حال بررسی هستیم تا صنایعی که امکان کاهش مصرف گاز در این فصل از سال را دارند مشروط بر اینکه به استفاده از گاز مایع به ویژه در محدوده کلانشهر اصفهان روی نیاورند، مصرف خود را کاهش دهند و این کاهش تا بهبود وضعیت هوا ادامه خواهد داشت.

مصرف استان در پیک مصرف قرار دارد

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان اظهار کرد: متوسط مصرف استان ۵۸ میلیون متر مکعب در سراسر سال است بنابراین در حال حاضر با مصرف بیش از ۷۴ میلیون متر مکعب گاز، در دوره اوج مصرف قرار داریم. این عدد، بسیار قابل توجه است. برای درک بهتر بزرگی این عدد نیز باید گفت این مقدار گاز، تولید سه فاز پارس جنوبی را شامل می‌شود. از این مقدار حدود ۵۰ میلیون متر مکعب مربوط به بخش خانگی بوده و مابقی به سایر بخش‌ها تعلق دارد.

علوی خاطرنشان کرد: شرکت گاز استان اصفهان به دلیل تسلط بر امور در انتخاب صنایع برای کاهش مصرف مختار است. با این وجود رعایت نکات بسیار ساده می‌تواند به کاهش مصرف کمک کند به عنوان مثال در بخش خانگی با یک درجه کاهش مصرف تا حدود شش درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر صنایعی که برای این امر در نظر گرفته شده شامل صنعت فولاد و شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن، فولاد صبا و فولاد نطنز است که توافق برای کاهش مصرف گاز آن‌ها در فرآیند مذاکره قرار دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان درباره بیشترین میزان مصرف در میان شهرستان‌های استان گفت: همانطور که انتظار می‌رود بیشترین مصرف گاز در استان مربوط به کلانشهر اصفهان است که حدود ۶۰ درصد (۳۰ میلیون متر مکعب) از مصرف استان را به خود اختصاص می‌دهد. پس از این کلانشهر نیز به ترتیب شهرهای کاشان و نجف آباد بیشترین مصرف گاز در استان را دارا هستند؛ شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل به دلیل اشتراک در حوزه گازی، تقریبا مصرفی برابر با سه میلیون و ۴۳۷ هزار متر مکعب دارند و مصرف شهرستان نجف آباد نیز در حوزه کلانشهر اصفهان قرار داشته و بنابراین با آن محاسبه می‌شود.

گاز بها افزایش نداشته و نخواهد داشت

علوی درباره تغییر بهای گاز طبیعی نیز خاطرنشان کرد: تغییری در قیمت گاز وجود نداشته و این افزایش در برنامه این شرکت نیز قرار ندارد، حتی مردم می‌توانند با استفاده از الگوی مصرف از تخفیفاتی نیز بهره‌مند شوند.

حذف قبوض کاغذی تا پایان سال اجرایی می‌شود

وی با اشاره به اینکه تا کنون حدود ۹۰ درصد از اطلاعات تماس مشترکان جمع آوری شده است، اظهار کرد: حذف قبوض گاز تا آخر سال انجام می‌شود و از ابتدای سال آینده قبوض کاغذی گاز حذف می‌شوند. همچنین صدور قبض گاز جزو خدمات شرکت گاز محسوب شده و بنابراین مبالغی تحت عنوان آبونمان یا هرگونه هزینه برای صدور این قبوض از مشترکان دریافت نمی‌شود.

کد خبر 405656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.