۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
اعتراض جابک به جا نیست

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: توازنی بین تعداد دانش‌آموختگان علوم آزمایشگاهی و تعداد مراکز آزمایشگاهی وجود ندارد و اعتراض جابک به موضوع تحصیلات تکمیلی علوم آزمایشگاهی برای سایر رشته‌های کارشناسی مرتبط، به جا نیست.

بهروز کلیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بحث اعتبار دوره‌های تربیت نیروهایی تحت عنوان تکنسین آزمایشگاه و نیروی آموزش دیده آزمایشگاهی تحت شرایطی ارزش دارد، اظهار کرد: فقط دوره‌هایی که مستقیما زیر نظر وزارت بهداشت شکل می‌گیرد و عملا مدیریت برگزاری دوره بر عهده معاونت آموزشی دانشگاه‌ها است، اعتبار و ارزش دارد و برگزاری دوره منجر به دریافت یک مدرک تحصیلی واضح می‌شود.

وی ادامه داد: دوره‌های آموزشی که تحت نظر جهاد دانشگاهی و فنی‌حرفه‌ای برگزار می‌شود، عملا فاقد اعتبار و ارزش علمی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه  این دوره‌های تربیت و آموزش تکنسین آزمایشگاه در برخی از آزمایشگاه‌ها نیز برگزار می‌شود، افزود: برگزاری این دوره‌های آموزشی در برخی آزمایشگاه‌ها نیز به عنوان یک مدرک معتبر برای شروع کار در آزمایشگاه نیست و تنها برگزاری این دوره‌ها می‌تواند صرفا برای آشنایی افراد با علم و روش‌های آزمایشگاهی صورت بگیرد و ارزش دیگری نخواهد داشت.

وی با توضیح اینکه در آزمایشگاه‌ها دو دسته عنوان شغلی وجود دارد، خاطرنشان کرد:  یک دسته شغلی تحت عنوان کار حرفه‌ای و فنی است که در حوزه کارشناسان علوم آزمایشگاهی و رده‌هایی که وزارت بهداشت اعلام کرده است، قرار دارد و دسته دیگر فعالیت‌های جنرال مراکز آزمایشگاهی است که اقداماتی مانند کارهای اداری و انجام نمونه‌گیری است، را باید انجام دهند.

کلیدری اضافه کرد: افراد برای انجام نمونه‌گیری و خون‌گیری می‌توانند، با گذراندن دوره‌هایی با همین عنوان در قسمت نمونه‌گیری آزمایشگاه‌ها مشغول به کار شوند و محدوده کاریشان تنها در همین قسمت است، نه در بخش‌های تخصصی آزمایشگاه و منع به کارگیری نیروهای آموزش دیده آزمایشگاهی تحت عنوان تکنسین آزمایشگاه  به این موضوع مربوط است.

وی با تاکید اینکه تعداد دانش آموختگان کارشناسی علوم آزمایشگاهی در کشور و استان فوق‌العاده کم است، تصریح کرد: تعداد افرادی که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رشته علوم آزمایشگاهی فارغ‌التحصیل می‌شوند، حدود ۴۰ نفر است و عملا این تعداد نیروی کارشناس کفاف مراکز آزمایشگاهی استان و به همین ترتیب کشور را نمی‌دهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توضیح داد: کمبود شدید نیروهای علوم آزمایشگاهی در برابر تعداد مراکز آزمایشگاهی را به وزرات بهداشت هم اعلام کرده‌ایم و اگر توازن بین این دو موضوع برقرار نشود، این مسئله مسیری را طی می‌کند که نباید طی کند.

وی تصریح کرد: موضوع ادامه تحصیل رشته‌هایی که اجازه تحصیل در رشته‌های ارشد آزمایشگاه را دارند و به عنوان کارشناسی مرتبط در گرایش‌های ارشد علوم ازمایشگاهی شرکت نموده و در رشته‌های علوم آزمایشگاهی شروع به تحصیلات تکمیلی می‌کنند، از نظر وزارت بهداشت مشکلی ندارد و تایید صلاحیت حرفه‌ای یک فرد آخرین مدرک تحصیلی او خواهد بود، این مورد جزء دستورالعمل‌هایی می‌باشد که در سال ۹۸ به معاونت درمان ابلاغ شده است.

کلیدری ادامه داد: بیان این موضوع از طرف جابک (آزمایشگاهیان بالینی کشور) به عنوان یک مشکل تنها نظر آن‌ها است و منعی در این زمینه وجود ندارد، شاید وزارت بهداشت به علت کمبود نیروهای علوم آزمایشگاهی اجازه تحصیل رشته‌های مرتبط با علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد را داده است تا مسیری باز شود و راه حلی باشد برای تربیت نیروهای بیشتر در این زمینه و برقراری توازن بین مراکز آزمایشگاهی و تعداد نیروهای دانش‌آموخته این رشته.

وی خاطرنشان کرد: اعتراض جابکی‌ها درباره تحصیلات رشته‌های دیگر در مقطع ارشد علوم آزمایشگاهی نباید بیان شود، چرا که در تمام دنیا ملاک آخرین مدرک تحصیلی فرد است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، این موضوغ اعتراض محسوب نمی‌شود.

کد خبر 405539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    1 4
    بالاخره یکی حرف حساب زد
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    2 4
    این آزمایشگاهیا که فکر میکنن در دنیا باز شده فقط اونا میتونن، علم را بیاموزن و بقیه خنگ تشریف دارن
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    1 3
    قربون دهنت دکتر، والا حرف حساب جواب نداره