نجات حاشیه شهر اصفهان از نخاله‌های ساختمانی

بر اساس آخرین مصوبه شورای شهر اصفهان، متقاضیان ساختمان‌ساز ملزم خواهند بود برای صدور پایان ساخت، نخاله‌های ساختمانی خود را تحویل داده و دیگر نمی‌توانند این نخاله‌ها را در حاشیه شهر تخلیه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگرچه چند سالی است "گردنه زینل" برای دفن نخاله‌های ساختمانی اصفهان مشخص شده است اما افزایش ساخت‌وسازها در سال‌های اخیر، دوری مسافت گردنه زینل تا محل شهر و هزینه‌هایی که در بردارد باعث شده برخی از مردم ترجیح دهند که نخاله‌های ساختمان خود را در مکانی به جز محل دفن قانونی نخاله‌ها و اغلب در حاشیه شهر تخلیه کنند.

تاکنون الزام خاصی برای آنکه متقاضیان تخریب و ساخت ساختمان‌ها، نخاله‌های ساختمانی خود را به این مکان منتقل کنند وجود نداشت و همین امر سبب عدم مدیریت مناسب نخاله‌های ساختمانی و به دنبال آن افزایش گرد و غبار و مشکلات زیست محیطی در شهر اصفهان می‌شد.

معضلات ذکر شده مقدمه ارائه لایحه‌ای در صحن شورای شهر اصفهان شد و آیین‌نامه‌ای برای چگونگی محاسبه و دریافت بهای خدمات مدیریت پسماندهای عمرانی و ساختمانی با تکیه بر ماده هشت قانون مدیریت پسماند ابلاغی از سوی وزارت کشور در جلسه اخیر این شورا مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا درخصوص لزوم طرح این لایحه گفت: روزانه هفت هزار تن نخاله ساختمانی در اصفهان تولید شده که تقریبا نیمی از آن به‌طور غیرمجاز و در کنار خیابان‌ها و یا در چاه‌ها تخلیه می‌شود؛ این موضوع باعث آلودگی محیط زیست و نازیبایی چهره شهر می‌شد.

عباسعلی جوادی ادامه داد: آیین‌نامه‌ای در صحن شورای شهر مطرح شد تا با تصویب آن، درآمدی کسب شده و نخاله‌هایی که مانند کوه در گردنه زینل انباشته می‌شوند بازیافت و تبدیل به آجر، سیمان و سایر مصالح ساختمانی شوند تا علاوه بر مدیریت بهتر این نخاله‌ها حتی شاهد دفن کمتر آن در گردنه زینل باشیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از نخاله‌های ساختمانی به‌طور غیرقانونی و شبانه در حاشیه شهر تخلیه می‌شود، افزود: پس از تصویب این لایحه، روال به این صورت خواهد بود که حجم نخاله‌های یک ساختمان توسط کارشناسان مناطق شهرداری و پیش از تخریب در محل ساختمان تخمین زده می‌شود.

جوادی اضافه کرد: ساختمان‌ساز ملزم خواهد بود برگه‌های تحویل نخاله‌ها را موقع گرفتن پایان ساخت ارائه دهد و اگر اختلاف آن با میزان نخاله تحویل داده شده به محل دفن نخاله‌های ساختمانی کمتر از ۱۵ درصد اختلاف داشت، پایان ساخت صادر خواهد شد.

بنا به گفته معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان، با وجود آنکه به ازای هر کامیون نخاله ساختمانی ۱۰ هزار تومان هزینه به شهرداری که مسئولیت اصلی مدیریت پسماندهای ساختمانی را برعهده دارد، متحمل می‌شود، تاکنون یک پنجم این مبلغ از ساختمان‌ساز دریافت می‌شد اما براساس شیوه‌نامه وزارت کشور در سال ۹۱ از این پس، بهای این خدمات بر اساس ضرایب مشخصی و با توجه به مناطق شهری محاسبه شده و از متقاضیان دریافت می‌شود.

با این حال و در صورتی که شورای شهر به تصویب می‌رساند، به‌طور متوسط دو هزار تومان به ازای هر متر مربع زیربنا، هزینه‌ای به عنوان "بهای خدمات مدیریت پسماندهای عمرانی و ساختمانی" دریافت می‌شد که شورای شهر اصفهان نیز در جلسه اخیر خود با دو پیش شرط این بهای خدمات را به تصویب رساند؛ اول اینکه محاسبه و دریافت عوارض مربوط به تفکیک و دفع پسماندهای ساختمانی از سوی شهرداری‌های مناطق دریافت شود و دیگر اینکه معاونت عمران با هماهنگی مدیریت درآمد شهرداری اصفهان نحوه محاسبه هزینه‌های دریافتی را به نحوی قرار دهند که ابهامی برای شهروندان ایجاد نشود.

کد خبر 405489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.