عبده تبریزی: درآمد بالای بورس حاکی از صحت اقتصاد نیست

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: درآمد بالای بورس نشان از صحت شرایط اقتصادی کشور ندارد، آشکار است که بهره‌وری به این اندازه افزایش پیدا نکرده است، بالاتری نرخ رشد بورس در حال حاضر در ونزوئلا وجود دارد که به علت شرایط تورمی حاکم در این کشور رتبه اول از نظر نرخ سود را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین عبده تبریزی در همایش "چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹" که شامگاه یکشنبه _۲۲ دی ماه_ در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر دو مشکل اساسی داریم و به عنوان صاحب کسب و کار باید همواره به این دو موضوع توجه کنیم، موضوع اول تحریم‌ها است که می‌تواند تاثیر گذار باشد و البته همچنان درگیر این موضع هستیم حتی مسائلی مانند تحریم کشورهای همسایه مانند عراق نیز می‌تواند آثار خود را بر اقتصاد کشور داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت FATF در کشور گفت: وضعیت به گونه ای است که هر آنچه در غیبت FATF می‌تواند بر ما حاکم شود، هم‌اکنون نیز بر ما حاکم است همچنین برخی کشورها مانند کوبا وجود دارند که به این قرارداد نپیوسته‌اند و در حال ادامه فعالیت خود هستند.

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: موضوع دوم که باید از نزدیک دنبال شود، مسئله نقدینگی در کشور است این فاکتور که یکی از عوامل بیرونی تاثیرگذار بر کسب و کارها است باید مورد توجه قرار گیرد؛ به طور متوسط در چهل سال گذشته نقدینگی کشور ۲۷ درصد رشد کرده است و آثار این افزایش بر نرخ تورم و آثار اقتصادی و اجتماعی آن مشخص است.

عبده تبریزی تصریح کرد: بیشتر تورمی که در دولت‌های نهم و دهم وجود داشت حاصل فروش ارز توسط دولت به بانک مرکزی و ورود ریالی آن به اقتصاد بود و دولت نیز برای جلوگیری از تورم ناشی از این افزایش نقدینگی، قیمت ارز را در سطوح پایین نگه داشت همچنین در این دوره بانک‌ها به شدت سودهای مثبت عجیب و غریب پرداخت کردند رشد قابل توجه نقدینگی در دولت یازدهم نیز ناشی از پرداخت همین سودهای بانکی زیاد بود.

وی با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی گفت: در شرایط فعلی و بر اساس آمارهای موجود از حدود ۱۰ میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی، تنها حدود نیمی از آن را بانک مرکزی پرداخت کرده است و مابقی آن را این بانک با خرید ارز نیمایی در بازار و اختصاص ان به عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این کالاهای اساسی تامین کرده است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: زمانی که میزان ۱۰۰ میلیارد دلار نفت فروخته و صادر می‌شود، حداقل نیمی از آن به صورت وجه نقد به چرخه اقتصادی کشور وارد می‌شود در حالت صادرات ۱۰۰ میلیارد دلار کالای غیر نفتی به این اندازه سود ندارد که بتواند وارد اقتصاد شود، بنابراین برای جبران جریان درآمدی باید بیش از این مقدار داشته باشیم، به نظر می‌رسد با شرایط موجود، قیمت ارز مانند گذشته جهش نخواهد داشت.

عبده تبریزی با بیان اینکه نگرانی‌های بزرگی با توجه به تعداد بسیار زیاد اصناف در کشور برای این قشر وجود دارد، اظهار کرد: وجود نارضایتی به دلیل کاهش درآمدها در حوزه‌های مختلف در میان فعالان این بخش زیاد است. این کاهش درآمد نیز به دلیل کاهش قدرت خرید مردم است که از سال ۱۳۸۶ تا کنون به طور پیوسته کاهش یافته است مسئله‌ای که با وجود مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس و کسری حداقل ۱۳۰ هزار میلیاردی بودجه در سال آینده، بیشتر باید توجه شود.

وی اضافه کرد: در همین خصوص پیشنهادات مختلفی برای منابع تامین این کسری توسط اقتصاددانان در سراسر کشور به دولت پیشنهاد شده است که از میان این پیشنهادات می‌توان به مالیات بر عایدی سرمایه، سود سپرده‌ بانکی بالای ۱۵ میلیون تومان در هر ماه، مسکن بالای ۱۰ میلیارد تومان، خودروهای بالای یک میلیارد تومان و همچنین عایدات بورس اشاره کرد که هنوز به تصویب نرسیده است، شاید بهتر باشد قانون جداگانه‌ای برای این مسئله تنظیم و تصویب شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: با این حال در همه دنیا مالیات بر سهام بر اساس مدت زمان نگه داری وجود دارد که در واقع افرادی که معاملات بسیاری انجام می‌دهند مالیات بیشتری پرداخت کنند.

عبده تبریزی خاطرنشان کرد: درآمد بالای بورس نشان از صحت شرایط اقتصادی کشور ندارد، اشکار است که بهره‌وری به این اندازه افزایش پیدا نکرده است، بالاتری نرخ رشد بورس در حال حاضر در ونزوئلا وجود دارد که به علت شرایط تورمی حاکم در این کشور رتبه یک از نظر نرخ سود را به خود اختصاص داده است.

وی  گفت: در شرایط تورمی مانند آنچه اکنون با آن مواجه هستیم کسب و کارها نیاز به سرمایه در گردش بیشتری دارند. حال با توجه به اینکه بانک مرکزی عملیات بازار باز را آغاز کرده و دولت نیز قصد فروش مقدار زیادی اوراق در بازار دارد، در نهایت پدیده‌ای به نام "کراودینگ اوت" رخ می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: زمانی که دولت سرمایه سیستم بانکی را از طریق انتشار اوراق جمع می‌کند باعث می‌شود بانک‌ها نتوانند سرمایه در گردش کسب و کارها را فراهم کنند.

عبده تبریزی همچنین خطاب به فعالان کسب و کار گفت: توصیه می‌کنم نظام دو دفتری را جمع کرده و بر شفاف سازی صورت‌های مالی تلاش کنید.

کد خبر 405484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.