از کوره‌های گچ پیرامون اصفهان غافل نشویم!

با وجود هشدارهای فراوان نسبت به خطر فعالیت کوره‌های گچ در اصفهان و نقش آنها در آلودگی هوا هنوز از سوی سازمان‌های مربوطه برنامه‌ای مشخص برای تعطیلی یا جابجایی این کوره‌ها مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بارها اعلام ‌شده است در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر، نباید هیچ‌گونه معدنی واگذار شود و معادن آلاینده باید به سمت تغییر روش تولید حرکت کنند. از سال‌ها قبل نیز اگر چه به‌منظور اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا، محیط ‌زیست استان اصفهان مکاتبات بسیاری با دستگاه‌های مختلف و مؤثر در آلودگی هوا داشته اما بنا به گفته فعالان این بخش اقدام خاصی دراین‌باره شاهد نبوده‌ایم. اگرچه در سال ۱۳۸۸ شورای برنامه‌ریزی استان، تمدید مجوز بهره‌برداری این معادن از سوی سازمان صمت را ممنوع کرد اما اینطور که دیده می شود، فعالیت این معادن تمدید شده و تنها با پیگیری‌های انجام‌شده چند واحد تعطیل شده اند.

به‌ گفته رئیس ستاد مدیریت بحران استان اصفهان در ادامه اقدامات انجام‌شده، حدود ۲۵۰ کوره آجر و ۹۶ واحد تولیدی گچ‌خاکی فعال در برخوار، اصفهان و شاهین‌شهر، منفعل و به حالت تعطیل درآمده و با توجه به نظارت محیط زیست و صنعت و معدن بر این قانون، حدود ۷۰ درصد واحدها به صورت منفعل درآمدند. همچنین مصوب شد سازمان صمت با همکاری محیط زیست به کوره‌های آجرپزی، گچ و معادن اطراف شهرها از جمله برخوار، اصفهان، شاهین شهر و سگزی ابلاغ کند که فعالیت خود را خیلی محدود و یا متوقف کنند.

تولید یک تُن گرد و غبار از هر کوره گچ

محمد حسین شاملی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان در همین ارتباط به خبرنگار ایمنا می گوید: هر کوره گچ پزی حدود یک تُن گرد و غبار وارد هوا می کند بنابراین لازم است از فعالیت کوره‌ها و معادن جلوگیری کرد همچنین به آن‌ها اجازه تغییر کاربری داد تا برداشت‌های شبانه آن‌ها تعطیل شود.

وی اظهار می کند: این‌که میزان آلایندگی کوره‌های گچ تا چه اندازه است مرتبط با سازمان محیط زیست می شود و تعطیلی کوره ها نیز بر عهده این نهاد است. توقف فعالیت معادن گچ هم بر عهده سازمان صنعت معدن و تجارت است.

به گفته این مسئول سازمان صمت متولی معادن است، این سازمان طبق ماده ۲۴ قانون معادن، برای صدور مجوز بهره برداری از اداره منابع طبیعی و هفت ارگان دیگر استعلام می گیرد. با این اوصاف سالانه حدود ۳۵۰ استعلام بهره برداری از معادن به اداره منابع طبیعی ارسال می کند و حدود ۶۰ درصد از استعلام‌ها مورد موافقت منابع طبیعی قرار می گیرد اما ۴۰ درصد نیز به دلیل محدودیت ها رد می‌شود.

شاملی با بیان اینکه در صورتی که اگر تعطیل شدن همه معادن گچ خاکی به ما ابلاغ شود، نیروهای گشت منابع طبیعی مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند، می‌افزاید: در حال حاضر بسیاری از این کوره‌ها در روز فعالیت می کنند، در مناطقی مانند سگزی نیز از معادن گچ بهره برداری می شود.

پلمپ برخی کوره‌های گچ پزی شکسته‌ شده است

درحالی‌که گفته می‌شود سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با جابجا کردن کوره های آجرپزی و گچ به راحتی می تواند در کاهش حجم زیادی از آلودگی هوا کمک کننده باشد اما تا کنون شاهد اقدام خاصی در این زمینه  نبوده ایم.

توضیح این سازمان که گفته می شود مسئول تعطیلی معادن گچ است را از محمد سلجوقیان، رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان جویا شدیم.

به گفته وی به دلیل آلوده شدن هوا و با تأکید مدیریت استان بر مقابله با آلاینده‌ها یکی از واحدهای معدنی سنگ گچ که تا سال ۱۴۰۰ هم مجوز فعالیت داشت، تعطیل شد.

سلجوقیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می افزاید: اکنون یک واحد معدنی گچ‌خاکی در خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان فعالیت می‌کند و در شرق اصفهان نیز هیچ معدن گچ‌خاکی فعالی نداریم، زیرا ۱۳ معدن سنگ گچ در شرق و محدوده شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان با هدف کاهش آلایندگی هوا و ریز گردها تعطیل ‌شده‌اند.

وی اعلام می کند: باوجود تعطیلی معادن گچ، کوره‌های گچ پزی در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان فعال هستند و پلمپ های انجام‌شده توسط دادستانی و نیروی انتظامی را شکسته‌اند.

رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان خاطر نشان می کند: اگر توافق و نظر کلی درباره آلایندگی کوره‌ها وجود دارد باید نظارت پی‌درپی و جدی نیز بر فعالیت آن‌ها انجام شود.

سلجوقیان تأکید می‌کند: لازم است از فعالیت کوره‌ها و معادن جلوگیری کرد تا شهر اصفهان مورد هجوم طوفان گردوغبار قرار نگیرد.

یک یا دو سازمان، اقدامی کارآمد نمی‌توانند داشته باشند

علیرضا حقیقی که از کارشناسان محیط‌ زیست اصفهان است نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از فعالیت حدود ۳۰۰ واحد آجر در استان اصفهان تا دو سال گذشته خبر می‌دهد که در این مدت نزدیک به ۷۰ واحد از آن‌ها به‌طور کامل تعطیل‌شده‌اند. مابقی واحدها نیز به دلیل استفاده از تجهیزات به‌روزتر مورد تایید محیط‌ زیست هستند هرچند آلاینده‌هایی هم دارند و ممکن است در شرایطی هم توقف فعالیت آنها نیز در دستور کار قرار گیرد. 

وی می گوید: این کوره‌های گچ که قدمتی طولانی دارند در مناطق کم‌آبی همچون اصفهان، معضلاتی را به همراه می‌آورند از این رو قوانینی برای ادامه نیافتن فعالیت آن‌ها وجود دارد، اما متأسفانه این قوانین از سوی عده‌ای اجرا شده ولی تعدادی هم باوری به اجرای آن‌ها نداشته و ندارند درحالی‌که برای مقابله با چنین فرایندی لازم است همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای جلوگیری از فعالیت واحدهای گچ و آجر همکاری کنند در غیر این صورت یک یا دو سازمان، اقدامی کارآمد نمی‌توانند داشته باشند.

این کارشناس می‌گوید: باوجود چنین مراکز آلاینده ای، هجوم ریزگردها به اصفهان بسیار بیشتر می‌شود و چه‌بسا اغلب همراه با گچ هستند، بنابراین برای مقابله، راهکارهایی وجود دارد که مهم‌ترین آنها در این شرایط جلوگیری از تشکیل کوره‌های گچ، ممانعت از فعالیت کوره‌های قبلی و اقدام به نهال‌کاری در بیابان‌ها است.

حقیقی تأکید می‌کند: ناگفته نماند تعطیلی کوره‌های آجرپزی دلیلی برای افزایش بیکاری فعالان دراین بخش خواهد بود وشاید علت اصلی مقاومت صاحبان کوره‌ها در برابر توقف فعالیت، همین مورد باشد. به‌این‌ترتیب لازم است مسئولان در اندیشه جایگزینی برای ایجاد اشتغال کارگران کوره‌های آجر و گچ تعطیل‌شده باشند و این مهم نیازمند توجه جدی ارگان‌های مربوطه به این موضوع است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد - خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 405456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.