تغییر بافت شهری با احداث بام‌های سبز

آن‌چه که در مورد زیرساخت شهری ممکن است ذهن هر فرد را به خود مشغول کند، وجود خانه‌های  بتنی و خیابان‌ها و کوچه‌های پیچ در پیج است؛ با این‌حال احداث پشت‌بام‌های سبز در سراسر شهرها علاوه‌بر اینکه بر زیبایی آن‌ها می‌افزاید، می‌تواند نگرش مردم و به‌خصوص معماران را در خصوص بافت شهری تغییر دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فضاهای سبز شهری باعث ترویج سبک زندگی سالم و پویایی در میان مردم و در نتیجه منجر به بهبود سلامت روانی، پیشگیری از بیماری و ارائه مکانی برای گرد هم آمدن بیشتر و تعامل مردم می‌شود. جالب این‌که اگر از گیاهان بومی برای فضاهای سبز استفاده شود، سکونت در شهر بهبود می‌یابد؛ کاشت درختان و گیاهان بومی در فضاهای شهری از طریق کاهش دما، ایجاد مانع در مقابل طوفان‌ها و سیل‌ها و عمل کردن به عنوان بهترین تصفیه‌کننده‌های هوا می‌تواند تغییرات آب‌وهوایی در یک شهر را تحت تاثیر قرار دهد.

گروهی از معماران اهل اکوادور با همکاری گروهی از زیست‌شناسان مشهور این کشور تصمیم گرفتند از گیاهان و درختان بومی برای ایجاد فضاهای سبز بر پشت‌بام خانه‌های کیتو، پایتخت کشور اکوادور بهره برند. هدف اصلی این افراد از احداث این باغچه‌های سبز، گنجاندن ایده پشت‌بام‌های زنده به عنوان یک بخش ضروری در زیرساخت شهری بود. آن‌چه که در مورد زیرساخت شهری ممکن است ذهن هر فرد را به خود مشغول کند، وجود خانه‌های بتنی و خیابان‌ها و کوچه‌های پیچ در پیج است. با این‌حال، احداث پشت‌بام‌های سبز در سراسر شهر علاوه‌بر اینکه بر زیبایی یک منطقه می‌افزاید، می‌تواند نگرش مردم و به‌خصوص معماران را در خصوص بافت شهری تغییر دهد.

در کیتو و بسیاری از شهرهای جهان، احداث پشت بام‌های سبز به معنای گنجاندن رویکردهای دوستدار محیط زیست در توسعه و طراحی شهری است. معماران به منظور احداث بام‌های سبز قبل از هر چیزی باید خانه‌هایی با استحکام بسیار بالا طراحی کنند که در مقابل وزن اضافی درختان و گیاهان پشت‌بام از خود مقاومت کافی داشته باشد. در غیر این‌صورت، ایجاد باغ‌های سبز روی پشت‌بام خانه‌های از قبل ساخته شده، هزینه زیادی را در بر خواهد داشت چراکه اقدامات لازم برای عایق‌سازی پشت‌بام در مقابل آبیاری گیاهان و جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان ملزم صرف هزینه بالایی است.

استفاده از گیاهان و درختان بومی در احداث فضاهای سبز شهری، به خصوص بر بام خانه‌ها، به دلایل مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ درختان بومی به افزایش تنوع اکوسیستم کمک چشمگیری می‌کند و باعث می‌شود پرنده‌ها و گونه‌های بومی به سمت این فضاهای شهری گرایش بیشتری داشته باشد. علاوه‌براین، با کاشت درختان و گیاهان بومی در شهر می‌توان از منقرض شدن نسل این گونه‌ها خودداری کرد و انسان را با طبیعت و میراث محلی او پیوند داد.

معماران و زیست شناسان اهل اکوادور در طراحی پشت‌بام‌های سبز کیتو، توجه به درختان بومی را در اولویت کارهای خود قرار دادند و سعی کردند آگاهی مردم این شهر را در شناخت گونه‌های محلی و تفاوت آن‌ها با درختان غیر بومی افزایش دهند.از دیدگاه این افراد بسیاری از گونه‌های درختان و گیاهان بومی در حال انقراض بودند که با طراحی پروژه جدید و استفاده از این گیاهان و درختان از انقراض آن‌ها جلوگیری و حتی باعث افزایش آن‌ها می‌شد. علاوه‌براین، استفاده از درختان و گیاهان بر تغییرات آب‌وهوایی تاثیر چشمگیری می‌گذارد و آن‌ها را در مقابل خشکسالی، سیل و دماهای بالای هوا مقاوم می‌کند.

در حال حاضر، کیتو مملو ازساختمان‌هایی با پشت‌بام‌های سبز است که این فصاهای سبز فواید زیادی را برای شهر به ارمغان آوره است. پوشش سبز این بام‌ها به کاهش آلودگی هوا کمک شایانی کرده است و آسمانی صاف را به شهروندان هدیه داده است؛ این فضاهای سبز به عنوان مکان‌هایی عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث افزایش ارتباط بین شهروندان پایتخت اکوادور شده است و شهر را در مقابل حوادث ناگواری نظیر سیل و طوفان مقاوم کرده است.

کد خبر 405288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.