۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
شهرهای روی پشت بام!

وجود فضاهای کم و متراکم در شهرها، خصوصا در آینده که وضعیت جمعیت بحرانی خواهد بود، نیاز به استفاده از گزینه‌های کمکی و کشف راهکارهای جدید برای استفاده بهینه از آن‌ها برای افزایش فضاهای شهری را دو چندان می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وضعیت شلوغ، متراکم و پرازدحام شهرهای امروز و نیاز به وجود ساختمان‌های مرتفع و آسمان‌خراش‌های سربه‌فلک‌کشیده، در هیچ دوره‌ای از تاریخ درشکل فعلی ظاهر نشده‌ است. این وضعیت نبردی مداوم و سرسختانه برای حیات کره زمین ایجاد می‌کند چرا که لازم است هر روز بیش از پیش از فضاهای سبز و طبیعت ناب آن کم کرد و به‌منظور پاسخ‌دهی به نیازهای بشری به میزان ساخت و سازهای مصنوعی دست‌ساز بشر افزود.

ساکنان شهرها، توسعه‌دهندگان فضاهای شهری، برنامه‌ریزان شهرسازی و حمل و نقل، کشاورزان، زمین‌داران و هر قشری که به نوعی با این سیاره و مردم آن در ارتباط است، در رقابتی دائمی برای به دست آوردن فضاهای موردنیاز خود به سر می‌برند؛ چرا که شهرهای امروزی به طور فزاینده‌ای از کمبود فضا رنج می‌برد. از سوی دیگر با توجه به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته مبنی بر سکونت بیش از دو سوم مردم جهان در شهرها تا سال ۲۰۵۰، انتظار می‌رود که این مشکل به شکل گسترده‌تری ظهور یابد و نگرانی‌های مربوط به زیرساخت‌های شهری از دقیق‌ترین برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته بر اساس بررسی‌ها و طرح‌های دقیق نیز فراتر رود.

با این حال یک نگاه کلی به عکس‌های هوایی هر منطقه در سراسر جهان می‌تواند نمایانگر حجم عظیمی از فضاهای خالی بدون استفاده‌ای باشد که براحتی به دست فراموشی سپرده و نادیده گرفته می‌شوند؛ پشت‌بام‌ها! بام‌هایی که در پروژه "سقف‌های سبز برای شهرهای سالم" به‌عنوان آخرین مرزهای شهری توصیف می‌شود و بین ۱۵ تا ۳۵ درصد از مساحت کل کره زمین را اشغال کرده‌ است.

مأموریت این پروژه توسعه و حفاظت از محیط با افزایش آگاهی از فواید اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی سقف‌ها، دیوارها و سایر اشکال معماری سبز و دوستدار محیط زیست از طریق آموزش، مشاوره، توسعه حرفه‌ای مشاغل و انتخاب بهترین گزینه‌ها است. در محیط‌های شلوغ شهری که از کمبود فضاهای عمومی و تفریحی در رنج است، پشت‌بام‌ها گزینه‌های ازرشمند و منابع گران‌بهایی به حساب می‌آید که می‌تواند به‌منظور تحقق اهداف بسیاری مورد استفاده قرار گیرد.

در بسیاری از شهرهای پرترافیک و متراکم، این اماکن به فعالیت‌های تفریحی و گردشی اختصاص یافته که به‌منظور تحقق این هدف در آن‌ها ساختارهایی هم‌‎چون استخر، زمین‌های ورزشی برای بازی‌های گوناگون، استخرهای شنا و حتی مسیرهای پیاده‌روی و یا سالن‌های برگزاری کنسرت ایجاد شده است. بعضی از پشت‌بام‌ها مجهز به توربین‌های بادی و  بعضی دیگر تبدیل به پارک‌ها و فضاهای سرسبز و نشاط‌آور شده است. با این حال چین عملکرد متفاوتی از خود نشان داده است و اقدام به ایجاد ۲۵ ویلا بر فراز پشت‌بام یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید خود کرده است.

با این حال با توجه به این اصل مهم که یک پشت‌بام امکان دسترسی به نور خورشید و هوای آزاد را کاملا فراهم ‌می‌آورد، بنابراین برای استفاده از آن‌ها دو گزینه دیگر که هر دو از اهمیت بالایی برخوردار است نیز به میان می‌آید؛ کشاورزی و انرژی خورشیدی. با نصب صفحات خورشیدی بر فراز ساختمان‌ها نه تنها می‌توان انرژی مورد نیاز برای خود ساختمان که نیروی مصرفی کل شهر و شاید و حتی کل یک کشور را تأمین کرد. علاوه بر این فضای مناسب بام‌ها تمامی شرایط لازم برای کشت و کار را در اختیار قرار می‌دهد و می‌توان پس از عایق‌سازی کامل و سپس پوشاندن آن با خاک مناسب کشاورزی اقدام به کاشت انواع گیاهان برای مصارف خوراکی، داروئی و نیز پرورش مواد غذایی کرد.

با توجه به کاهش مناطق روستائی و مهاجرت روستائیان به شهرها که به دنبال اشتغال بهتر، درآمد بیشتر و زندگی مرفه‌تر انجام می‌گیرد و منجر به کم شدن تعداد کشاورزان و در نتیجه کاهش تولیدات کشاورزی می‌شود، همچنین با توجه به این که امنیت غذایی و تغذیه شهری در وضعیت بحرانی قرار دارد و بیش از هر زمان دیگر در دستور کار سازمان ملل متحد قرار گرفته است، کشورهای بسیاری در سراسر جهان به یک جنبش جهانی برای استفاده از پشت‌بام‌ها به‌عنوان زمین‌های کشاورزی، مرغ‌داری یا پرورش زنبور و پیروی از طرح سقف‌های سبز اقدام کرده‌اند که علاوه بر افزایش تولیدات مواد غذایی محلی، کاشت انواع سبزیجات، میوه‌ها، گیاهان داروئی و خوراکی، تبدیل به مسکن و مأوای انواع جانداران و حشرات مفید شده و نقش بسزایی در کاهش آلوگی هوای شهرهای  شلوغ داشته است.

در بسیاری از دیگر مناطق نیز با کاهش میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی و استفاده از انرژی‌ها تجدیدپذیر موجود در طبیعت، پشت‌بام‌ها گزینه‌های مناسبی برای نصب صفحات خورشیدی و تولید برق دوستدار محیط زیست به حساب می‌آید. استفاده از این صفحات تجاری استاندارد علاوه بر این‌که سود بی‌نظیری در زمینه انرژی در اختیار این مناطق قرار داده است منجر به کاهش آلودگی هوا و نیز ذخیره بیشتر انرژی می‌شود.

بنابراین می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که هم‌چون سایر گزینه‌های پیشنهادی برای بهبود شرایط کنونی و آتی شهرهای پرازدحام و متراکم جهان که با استفاده از مواردی هم‌چون جایگزینی حمل و نقل شخصی با عمومی، استفاده بهینه از مصرف آب، کاهش مصرف بتن در ساخت و سازها، نه گفتن به پلاستیک‌های یکبارمصرف و غیره امکان‌پذیر خواهد شد، استفاده از پشت‌بام‌ها برای زراعت و انرژی‌های تجدیدپذیر باد و خورشید می‌تواند گزینه‌ای مفید برای کمک به شهرهای شلوغ و دارای فضاهای اندک به حساب آید.

کد خبر 405232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.