نقش گردوغبار و آلاینده‌های صنعتی در ایجاد مشکلات قلبی و تنفسی

متخصص قلب و عروق گفت: ایجاد عوارض تنفسی در اثر آلاینده‌های صنعتی نسبت به گردوغبار غالب است و ایجاد عوارض قلبی و عروقی در اثر ریزگردها و گردوغبار بیشتر دیده می‌شود.

کیان حشمت قهدریجانی در گفت‌وگو با خبر نگار ایمنا با بیان اینکه ذرات گردوغبار و آلاینده‌های صنعتی هر کدام با نسبتی متفاوت در بروز بیماری‌های قلبی و ریوی تاثیرگذار است، تصریح کرد: هم گردوغبار و هم آلاینده‌های صنعتی احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی را افزایش می‌دهد، اما آلاینده‌های صنعتی بیشتر باعث بیماری‌هایی تنفسی و تنها برخی از آن‌ها سبب بروز مشکلات قلبی و عروقی می‌شود.

وی ادامه داد: گردوغبار و ریزگردها نیز بیشتر باعث ایجاد عوارض قلبی و عروقی مانند تصلب شرایین، فشار خون و سکته قلبی می‌شود و در کنار این موارد مشکلات تنفسی را هم سبب خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس اورژانس بیمارستان چمران خاطر نشان کرد: هشدارها در مورد آلودگی هوا باید جدی گرفته شود و این یک واقعیت است که فردی بر  اثر آلودگی هوا دچار سکته قلبی شود، با رعایت اصول و خارج نشدن از خانه در روزهای آلوده به ویژه برای گروه‌های پر خطر به حفظ سلامت خود و شهرمان کمک کنیم.

وی با تاکید بر این که بهترین کار این است که افرادی که مشکلات قلبی و تنفسی دارند، در روزهای آلوده از خانه خارج نشوند و در محیط‌های سالم روز خود را بگذرانند، اظهار کرد: این افراد از ماسک‌های مخصوص که ذرات ریز و بیماری‌زا را می‌گیرد، استفاده کنند که البته قیمت بالایی دارد و در دسترس همه نیست.

حشمت قهدریجانی با توضیح اینکه اگر افراد به اجبار در معرض هوای آلوده قرار گرفتند، باید در صورت بروز علائم هشدار دهنده سریعا به پزشک مراجعه کنند، اضافه کرد: اگر منزل افراد در نزدیکی یک عامل آلوده کننده مثل کارخانجات صنعتی و یا خیابان‌های شلوغ  قرار دارد، باید از پنجره‌های دو جداره به جای پنجره‌های معمولی استفاده کنند و آن‌ها را به هیچ عنوان باز نگذارند.

وی گفت: به طور معمول عامل آلوده کننده هوا در خانه وجود ندارد وهوای خانه پاک محسوب  می‌شود، پس یک تهویه هوای عادی که در همه منازل هست، برای پاک بودن هوای آن کافی است.

کد خبر 405017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.