سطح مناطق حفاظت شده کردستان به ۹.۵ درصد افزایش می یابد

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: با تصویب سه منطقه پیشنهادی در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست، سطح مناطق حفاظت شده این استان از ۶.۹۵ درصد به ۹.۵ درصد می رسد.

به گزارش ایمنا، شهاب محمدی با بیان اینکه برخی نقاط طبیعت منحصر به فرد هستند و در هیچ جای کره زمین مانند آن را نمی توان یافت، اظهار کرد: در همه کشورها چنین مناطقی مورد حفاظت قرار می گیرند تا تمامی نسل ها بتوانند از آن استفاده کنند؛ این مناطق به ترتیب اولویت حفاظتی با نام‌های پارک ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش  و مناطق حفاظت شده معرفی می‌شوند تـا در ایـن مناطق زیست‌گاه‌های گیاهی و جانوری حفظ و حراست شوند در واقع کارکرد آنهـا در اصل حفاظـت از گیاه، جانور و اکوسیسـتم بوده اسـت.

وی افزود: در حال حاضر استان کردستان دارای چهار منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بدر و پریشان قروه، منطقه حفاظت شده بیجار که قدیمی‌ترین منطقه حفاظت شده استان است، منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان سروآباد، یک پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی دریاچه زریبار مریوان و ۲ منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو و دشت بیلو در نزدیکی تالاب زریبار است.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: طی پنجاه سال گذشته فقط پنج مورد منطقه حفاظت شده و ذخیره‌گاه طبیعی مصوب در استان کردستان داشتیم، اما امسال همزمان سه مورد را در راستای حفظ سه سطح تنوع زیستی شامل تنوع زیستگاه، گونه و ژن، پیشنهاد دادیم که شامل ارتقاء منطقه چلچمه و سارال به مناطق حفاظت شده و غار کُنه شه‌م شه‌م و منطقه کانی برد به اثر طبیعی ملی است.

وی تصریح کرد: افزایش سطح مناطق تحت مدیریت جزو برنامه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است که در استان کردستان منطقه چلچمه و سارال پیشنهاد داده شد، موافقت شد و در شورای عالی حفاظت محیط زیست هم مصوب شد، مورد بعدی مناطقی داریم که اثر ارزشمند طبیعی در آن وجود داد مانند غار کُنه شه‌م شه‌م در شهرستان مریوان که زیستگاه چندین گونه خفاش است و منطقه کانی برد در شهرستان بانه که ما به عنوان اثر طبیعی ملی پیشنهاد دادیم و در شورای عالی محیط زیست هم با آنها موافقت شده است.

محمدی گفت: در استان کردستان با وجود ۴ منطقه حفاظت شده و یک پناهگاه حیات وحش فقط ۶.۹۵ درصد از سطح استان جزو مناطق حفاظت شده است درحالی که میانگین کشوری ۱۰ درصد است لذا ارتقا سطح مناطق حفاظت شده استان بنا به پتاسیل‌های زیادی که دارد در اولویت برنامه‌های محیط زیست قرار گرفت و با همکاری و تلاش فراوان توانستیم این مهم را افزایش دهیم.

وی اظهار کرد: در واقع منطقه چلچمه و سارال در شهرستان دیواندره با مساحتی حدود ۹۰ هزار هکتار، منطقه کانی برد در شهرستان بانه با مساحت ۶۸ هکتار و غار کُنه شه‌م شه‌م نیز در شهرستان مریوان با مساحت ۹ هکتار در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست به اثر طبیعی ملی ارتقا پیدا کردند که با تصویب این سه منطقه سطح مناطق تحت حفاظت استان نسبت به کل استان به ۹.۵ درصد می‌رسد که تقریبا به میانگین کشوری نزدیک می‌شویم.

وی یادآور شد: در کل استان ۱۸ پاسگاه محیط‌بانی وجود دارد که از این شمار فقط ۸ پاسگاه آن فعال هستند.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: در حال حاضر ۱۰۲ نفر نیرو در کل استان به عنوان محیط‌بان فعالیت دارند که حدود ۶۴ نفر از آنها در مناطق چهارگانه مستقر و مشغول حفاظت و نگهداری از مناطق حفاظت شده هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از تالاب‌های باارزش کشور و حتی منطقه خاورمیانه، تالاب زریبار است که به دلیل تنوع گونه پرنده غنی که دارد حدود ۶۰ درصد گونه پرنده ایرانی را در خود جای داده است تنها پناهگاه حیات وحش استان کردستان است که دو پاسگاه محیط‌بانی هم در دل این تالاب جای دارند .

محمدی تصریح کرد: کمبود اعتبارات برای راهبری پاسگاه‌ها در میان مناطق حفاظت‌شده، کمبود خودرو و کمبود پرسنل به تعداد کافی برای این پاسگاه‌ها از جمله مشکلات در حفاظت و پاسداری از مناطق حفاظت شده استان است.
وی گفت: با توجه به اینکه مناطق تحت مدیریت ما به دلیل توپوگرافی منطقه صعب‌العبور است اصطکاک خودرو و میزان مصرف بنزین در آن بسیار بالا است لذا هم عمر مفید ماشین پایین می‌آید و هم با توجه به گرانی بنزینی که پیش آمده است وضعیت اعتباری در تامین سوخت این پاسگاه‌ها با مشکلاتی مواجه است.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان اضافه کرد: کمبود مشارکت‌های مردمی در بحث مدیریت مناطق و  جزیره‌ای بودن مناطق حفاظت شده به واسطه تخریب و فعالیت‌های کشاورزی که موجب انقطاع زیستگاه‌ها می‌شود و رشد خزنده شهرها در حاشیه مناطق حفاظت شده از دیگر مشکلاتی است که در مدیریت مناطق حفاظت شده با آن مواجه هستیم.

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های ما برای آینده اجرای طرح مدیریت مناطق است یعنی اگر تا امروز مشارکت مردمی در مدیریت مناطق کمرنگ بوده است را تقویت کنیم در همین راستا برای هر منطقه مطالعاتی انجام و پتانسیل‌های آن منطقه مشخص می‌شود و براساس آن برای برخی مناطق محدودیت و ممنوعیت ورود و خروج اعمال می‌کنیم و برخی مناطق دیگر به عنوان تفرجگاه و تفریحگاه مردم تعیین که فعالیت‌های گردشگری و تفریحی در آن انجام و زمینه اشتغال عده‌ای فراهم شود.

کد خبر 405000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.