چاپ بافت‌های انسانی در مسیری تازه قرار گرفت

چاپ زیستی در دهه‌های گذشته توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است؛ با این تکنیک به پزشکان اجازه داده می‌شود که اعضای جایگزین را با استفاده از سلول‌های خود بیمار چاپ کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این بافت‌ها توسعه می‌یابند تا جایگزین بافت‌های آسیب دیده شوند. چاپ سه بعدی زیستی، فرآیندی برای تولید الگوهای سلولی در یک محیط محدود با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی است که در آن، عملکرد سلولی و زنده بودن آن‌ها در سازه چاپ‌شده، حفظ می‌شود.

 روش چاپ اندام یا بافت بدین صورت است که سلول‌ها و مواد زیستی مورد نیاز به صورت لایه لایه و بر اساس مدل رایانه‌ای به دست آمده از داده‌های تصویربرداری از بدن مانند CT اسکن و MRI چاپ می‌شوند. این دستگاه برای تولید اندام و اجزاء زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به ظرفیت‌های بالای علمی ایران در زمینه‌های زیست شناسی و پزشکی و وجود سابقه‌ای درخور توجه در زمینه مهندسی بافت، امکان رقابت با سایر رقبای اصلی این حوزه وجود دارد. مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه، ارتقاء حوزه چاپگرهای زیستی را در دستور کار خود قرار داده است تا علاوه بر کمک به توسعه مدل‌های ارتقاء یافته جدید از چاپگرهای زیستی، موجبات توسعه بازار برای محصولات را فراهم کند.

در این راستا رویداد "توسعه بافت چاپی" برگزار شد که نتایج خوبی داشت؛ این مرکز رویداد دیگری را در سال جاری در حوزه چاپ بافت‌های انسانی برگزار می‌کند که ما را در مسیری جدید برای بهبود فعالیت‌های این حوزه و پیشرفت آن قرار می‌دهد.

عنوان این رویداد "چاپ بافت‌های انسانی با استفاده از چاپگرهای زیستی" است؛ هدف نهایی این مسابقه چاپ بافت‌های انسانی، ارائه محصول به سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه است. محصولاتی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شوند که در فرایند مسابقه نتایج موفقیت‌آمیزی از آزمون‌های in vitro و in vivo داشته باشند؛ در حال حاضر ثبت نام برای حضور در این رویداد آغاز شده تا با شناسایی گروه‌های خلاق و توانمند، گامی دیگر برای توسعه این حوزه برداشته شود.

کد خبر 404853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.