درمان سرماخوردگی با گیاهان دارویی

مصرف گیاهان دارویی مانند زنجبیل، دارچین، آویشن، شیرین بیان و اکالیپتوس در درمان سرماخوردگی تاثیر به سزایی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با فرا رسیدن فصل سرما علائم سرماخوردگی مانند سرفه، عطسه، تب، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، احساس خستگی، سردرد و گلودرد افزایش پیدا می‌کند. برای درمان سرماخوردگی، مصرف گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی، کم هزینه‌تر  بوده و عوارض کمتری نیز دارد. در ادامه به بررسی بعضی از گیاهان دارویی مناسب برای درمان سرماخوردگی می‌پردازیم:

زنجبیل

زنجبیل یکی از مفیدترین گیاهان دارویی فصل زمستان بوده که برای درمان سرماخوردگی و سرفه‌های خشک بسیار مفید است. خواص آنتی هیستامینی این گیاه دارویی به باز کردن راه تنفسی و رفع مشکلات تنفسی کمک زیادی می‌کند. علاوه بر این، خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی زنجبیل، سیستم ایمنی بدن افراد را تقویت می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌شود با شروع علائم اولیه سرماخوردگی از دمنوش این گیاه استفاده کنید تا مانع بروز مشکلات جدی‌تر شوید.

دارچین

دارچین از داروهای گیاهی پر مصرف است که می‌تواند گلو درد و سایر علائم مربوط به سرماخوردگی را درمان کند. "سینامالدئید" (Cinnamaldehyde) که جزء اصلی این ادویه است دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بوده که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. مصرف نوشیدنی دارچین که از دارچین و عسل تشکیل شده باشد، یکی از طبیعی‌ترین روش‌ها برای درمان گلو درد محسوب می‌شود. علاوه بر این، از این گیاه برای پایین آوردن تب نیز استفاده می‌شود.

آویشن

آویشن دارای خواص آنتی ویروسی، آنتی میکروبی وآنتی بیوتیکی است که از بروز سرماخوردگی جلوگیری می‌کند و در صورت ابتلا، عوارض مربوط به این بیماری را کاهش می‌دهد. این گیاه دارویی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند. عرق آویشن، خلط آور است و برای رفع علائم سرماخوردگی‌های همراه با خلط سینه بسیار مفید است. این گیاه خواص ضد التهابی دارد؛ بنابراین مصرف آن باعث کاهش سرفه‌های شدید می‌شود.

شیرین بیان

شیرین بیان حاوی مقدار زیادی "گلیسیریزین" است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری کرده و خطر ابتلا به سرماخوردگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همچنین این گیاه دارای ترکیبات دیگر مانند فلاوونوئیدها و فیتواستروژن‌ها است و خاصیت ضد التهابی دارد که به پاکسازی سیستم تنفسی و درمان گلودرد و سرفه کمک می‌کند.

اکالیپتوس

گیاه اکالیپتوس دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی بوده که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سینوزیت مقابله می‌کند. نوشیدن چای تهیه شده از برگ‌های اکالیپتوس، می‌تواند به پایین آوردن تب کمک کند. علاوه بر این، استشمام بخار روغن اکالیپتوس که در آب ریخته شده است، سینوس‌ها را تمیز کرده و  عفونت آن‌ها را کاهش می‌دهد.

کد خبر 404762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.