مصرف حشره کش‌ ها چه تاثیری بر مرگ افراد دارد؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض حشره کش‌ها، می‌تواند خطر مرگ و میر افراد را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معمولا افراد برای از بین بردن آفات کشاورزی از حشره کش‌هایی استفاده می‌کنند که حاوی سم "پیروتروئید" است؛ این ماده در محصولاتی مانند حشره کش‌های خانگی، اسپری‌ها و شامپوهای ویژه حیوانات خانگی، محصولات دافع پشه و درمان شپش وجود دارد.

سم پیروتروئید از طریق استنشاق، بلعیدن یا از طریق پوست وارد بدن می‌شود؛ زمانی که این اتفاق بیافتد، بدن انسان سم را به متابولیت تجزیه کرده و چندین ساعت بعد از طریق ادرار دفع می‌شود. به همین دلیل با اندازه گیری متابولیت‌های موجود در ادرار فرد می‌توان مشخص کرد که تا چه میزان در معرض پیروتروئیدها قرار گرفته است.

این مواد شیمیایی برای از بین بردن حشرات بسیار مفید بوده و  از آنجا که معمولا تاثیرات کوتاه مدتی بر سلامت انسان ندارد، استفاده از آن‌ها بسیار رایج است، اما نتایج مطالعات اخیر نشان داده است که قرار گرفتن در معرض پیروتروئیدها، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تاثیر سم پیروتروئید بر مرگ و میر انسان‌ها، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطاعات پزشکی دو هزار و ۱۱۶ فرد ۲۰ ساله و بیشتر را بررسی کردند. همچنین نمونه ادرار شرکت کنندگان ارزیابی شد تا اطلاعاتی در مورد میزان قرار گرفتن در معرض سم پیروتروئید مشخص شود.

طی انجام این مطالعه، ۲۴۶ فرد جان خود را از دست دادند؛ محققان با بررسی عواملی مانند سن، جنسیت، نژاد، وضعیت اقتصادی، رژیم غذایی، سبک زندگی، وضعیت سیگار کشیدن و شاخص توده بدنی (BMI) به نتایج قابل توجهی دست یافتند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد افرادی که بیشترین مقدار متابولیت پیروتروئید در ادرار آن‌ها وجود داشت، بیشتر از سایرین در معرض خطر مرگ  قرار گرفتند.

 این افراد ۵۶ درصد بیشتر از کسانی که کمترین مقدار متابولیت پیروتروئید در ادرار آن‌ها وجود داشت جان خود را به هر دلیلی از دست دادند. همچنین محققان دریافتند افرادی که بیشتر از سایرین در معرض سم پیروتروئید قرار گرفتند، سه برابر بیشتر از بقیه افراد به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست دادند.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Internal Medicine  منتشر شده است.

کد خبر 404599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.