عروج سردار

چگونگی شهادت کاروان سپهبد قاسم سلیمانی و وضعیت قرمز در بازار جهانی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۱۲دی ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «تو سلیمان می‌مانی» به بررسی چگونگی شهادت کاروان سپهبد قاسم سلیمانی پرداخت و نوشت: طلوع آفتاب ۱۳ دی ۱۳۹۸ قاصد خبری تلخ و ناگوار برای ایران و ایرانی بود: سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس به شهادت رسید؛ خبری که ابتدا باور پذیر نمی‌نمود، اما با گذشت ساعاتی از حادثه و تأیید رسمی مقامات نظام، مشخص شد وقوع این فاجعه صحت دارد. حوالی ساعت یک بامداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به همراه ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان که به تازگی از فرودگاه بغداد خارج شده بودند، توسط موشک‌های آمریکایی شلیک شده از پهپاد به شهادت رسیدند. در پی این ترور ناجوانمردانه، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای بااعلام این که ترامپ دستور ترور این سردار ایرانی را صادر  کرده بود، مدعی شد که این مقام ارشد ایرانی قصد حمله به دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر نیروهای نظامی و منطقه‌ای را داشته است. به نوشته واشنگتن پست، مقامات آمریکایی اعلام کردند که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه جمهوری اسلامی ایران هدف پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی بغداد قرار گرفته است. در این بیانیه آمده است: «این حمله برای خنثی‌سازی برنامه‌های آینده ایران انجام گرفته است». ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در گفت‌وگویی زنده درباره جزئیات ترور شهید سردار قاسم سلیمانی گفت: «ساعت یک بامداد جمعه دو خودرویی که در حال انتقال شهید سلیمانی و آقای ابومهدی المهندس از فرودگاه بغداد به سمت شهر بغداد بودند، مورد اصابت حملات موشکی نیروهای آمریکایی قرار گرفتند و تمام سرنشینان، که ۱۰ نفر از همراهان شهید سردار سلیمانی و ابومهدی از محافظان و همراهان بودند، همه به شهادت رسیدند». اما چگونگی شهادت کاروان سپهبد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و اتفاقات پیش رو نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد. رشادت‌ها و اقدامات او امروز بر همه صلح دوستان و انسان‌های آزاده پوشیده نیست و قطعاً با شهادت سردار سلیمانی این جانفشانی‌ها عیان‌تر خواهد شد و در یک جمله می‌توان گفت: «حاج قاسم سلیمانی، سلیمان می‌ماند».

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر  «غمش در باور ما نیست» به بررسی محبوبیت چشمگیر سردار سلیمانی میان اقشار مختلف مردم  پرداخت و نوشت: در این میان آنچه عیان است، محبوبیت چشمگیر سردار سلیمانی میان اقشار مختلف مردم است. محبوبیتی که بی‌اغراق اصلی‌ترین وجه تمایز او با سایر همتایانش در نیروهای نظامی است. بررسی کارنامه اقدام صورت گرفته از سوی فرمانده حالا دیگر سابق سپاه قدس ایران بیش از پیش از راز این محبوبیت پرده برمی‌دارد. او در روزهایی که هزار و یک فعال سیاسی اصولگرا نامش را به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به میان آورده و سعی به کشاندنش به آوردگاه سیاست می‌کردند، نه‌تنها تن به این مهم نداد، بلکه طی بیانیه‌ای خود را «سرباز صفر ولایت، نظام جمهوری اسلامی و مردم عزیزتر از جان» خویش توصیف و دست رد به سینه گروهی زد که به عقیده ناظران می‌کوشید او و افتخاراتش در شکست داعش را مصادره به مثل کند. او هرگز برخلاف بسیاری از نظامیان ره سیاست در پیش نگرفت و همواره مرزبندی‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا را رد کرده و خواستار حفظ همه مردم شد. حتی در روزگاری که نزدیکان و منسوبان به جناح راست از بایدها و نبایدهای حجاب در شبکه‌های اجتماعی می‌گفتند، نه‌تنها در زمین آنان بازی نکرد بلکه نوشت: «من اصلا قبول ندارم در بین بچه‌حزب‌اللهی‌ها بگیم این آدم با اون شکل و قیافست...! همان دختر کم‌حجاب، دختر منه، دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه ماست.» حالا سردار محبوب ایرانی به آرزوی دیرینه خود رسیده و به همرزمان شهیدش پیوسته است اما پرسش اساسی، آینده منطقه است؛ منطقه‌ای که به عقیده ناظران با وجود دونالد ترامپ در کاخ سفید و اقداماتش روز به روز بیشتر به مرز انفجار نزدیک می‌شود.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «... دل شدی!» به بررسی نحوه شهادت سردار قاسم سلیمانی پرداخت و نوشت:  بامداد روز گذشته-جمعه- نیروهای آمریکایی در اقدامی جنایتکارانه و تروریستی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به همراه ابومهدی المهندس معاون الحشدالشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان و دیگر یارانش به شهادت رساندند. سردار سپهبد قاسم سلیمانی که از فرماندهی جریان مقاومت در منطقه را بر عهده داشت در سال‌های گذشته نقش اصلی در مبارزه با تروریست‌های داعش را در خاورمیانه ایفا می‌کرد. سپهبد شهید به عنوان چهره ملی شناخته می‌شود و مورد احترام همه جریان‌های سیاسی و اجتماعی بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در این باره اظهار کرد: خودروی حامل سردار سپهبد قاسم سلیمانی در ساعات ابتدایی روز جمعه در مسیر فرودگاه بغداد به شهر بغداد مورد اصابت حملات موشکی نیروهای آمریکایی قرار گرفت و تمام همراهان وی به شهادت رسیدند. ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با تبریک و تسلیت به مناسبت به شهادت رسیدن سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بیان جزییاتی از به شهادت رسیدن این فرمانده سپاه پرداخت و گفت: حدودا ساعت یک بامداد روزجمعه دو خودرو که حامل سرلشگر سلیمانی و ابومهدی المهندس در حال حرکت از فرودگاه بغداد به سمت این شهر بودند، مورد اصابت حملات موشکی نیروهای آمریکایی قرار گرفتند و تمام سرنشینان این دو خودرو به شهادت رسیدند. او اظهار کرد: از ساعات اولیه بامداد روز جمعه که خبر شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه در رسانه‌ها منتشر شد مقامات، مسئولان، شخصیت‌ها و افراد بسیار زیادی با سفارت ایران تماس گرفتند و درصدد بودند تا برای ابراز همدردی در سفارتخانه ایران حضور یابند که من از آنها درخواست کردم به دلیل این‌که ما درگیر انجام هماهنگی‌های لازم برای انتقال پیکر شهدا به کشور هستیم این کار را انجام ندهند. او تاکید کرد که شخصیت‌های عراقی از به شهادت رسیدن سردار سپهبد قاسم سلیمانی بسیار ناراحت هستند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وضعیت قرمز در بازار جهانی» نوشت: اکثر رسانه‌های جهانی در روز جمعه اعلام کردند که به دنبال اقدام تنش‌آمیز آمریکا در بغداد، اغلب بازارهای جهانی دچار وضعیت قرمز شدند. بازارهای سهام در نقاط مختلف دنیا از جمله آلمان، انگلستان و چین با کاهش ارزش شاخص خود روبه‌رو شدند. از سوی دیگر بازارهایی که خاصیت پناهگاه‌های سرمایه‌ای در شرایط نااطمینانی ژئوپلیتیک را دارند، با افزایش تقاضا روبه‌رو شدند؛ طلا، ین ژاپن و بیت‌کوین از جمله پناهگاه‌هایی بودند که روز گذشته میزبان سرمایه‌های نگران بودند و افزایش ارزش داشتند. این اتفاق حاکی از ترس سرمایه‌ها از اقدامات اخیر آمریکا و عواقب آن است.

کد خبر 404103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.