چگونه شرکت تویوتا پر فروش‌ترین خودروی جهان را تولید کرد؟

تویوتا یکی از شناخته‌ شده‌ترین شرکت‌های خودروساز جهان است که گذشته‌ای پر ماجرا را پشت سر گذاشته و آینده‌ای درخشان برای خود رقم زده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تویوتا (Toyota) یک شرکت خودروسازی ژاپنی و چند ملیتی است که دفتر مرکزی آن در شهر تویوتای آیچی ژاپن قرار دارد. این شرکت که در سال ۲۰۱۴ به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان شناخته شد، هم اکنون نیز جایگاه خود را حفظ کرده است و بالاترین مقام را بین خودروسازان دارد. Toyo در زبان ژاپنی به معنای فراوانی و ta به معنای برنج است؛ برنج در فرهنگ شرق نماد روزی است. در ادامه شما را با تاریخچه تاسیس شرکت تویوتا، نحوه جهانی شدن تویوتا و وضعیت کنونی آن آشنا می‌کنیم:

تاریخچه تاسیس شرکت تویوتا

کیشیرو تویودا، بنیانگذار شرکت تویوتا (Toyota Motor Corporation)، فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو بود. او یک خط تولید موتور گازوئیلی در گوشه کارخانه ریسندگی اتوماتیک پدرش راه‌اندازی کرد و اولین خودروی خود را با نام تویوتا AA تولید کرد. شرکت تویوتا در سال ۱۹۳۷ به طور رسمی افتتاح شد و در نتیجه موفق‌ترین کارخانه ریسندگی ژاپنی با تغییر وضعیت وارد صنایع خودروسازی شد. در ابتدا به نظر می‌رسید خودروهای تولید شده این شرکت از ایده ساخت خودروهای آمریکایی استفاده کرده و کار آن‌ها را کپی کرده است؛ بنابراین موفقیت چشمگیری به دست نیاورد، اما تویوتا این روند کپی کردن را ادامه نداد و از ایده‌های به روز خود استفاده کرد و کم کم به رتبه اول جهانی در زمینه تولید خودرو دست پیدا کرد.

فعالیت تویوتا در زمان جنگ جهانی دوم

شرکت تویوتا در طول جنگ جهانی دوم مشغول تولید کامیون‌های نظامی برای ارتش ژاپن بود. این شرکت در این دوره زمانی با کمبودهایی مواجه شد، به همین دلیل کامیون‌های تویوتا از طراحی خوبی برخوردار نبود. تویوتا نیز همانند دیگر خودروسازان جهان در طول جنگ مشکلات زیادی را پشت سر گذاشت. تویوتا SA اولین خودروی تولید شده این شرکت پس از جنگ جهانی دوم بود که در سال ۱۹۴۷ عرضه شد. این شرکت تا سال ۱۹۵۰ فقط ۳۰۰ خودرو تولید کرد و در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار گرفت.

نجات یافتن تویوتا از بحران

ارتش آمریکا با شروع جنگ کره از شرکت تویوتا درخواست کرد که پنج هزار خودرو تولید کند و در اختیار آن‌ها قرار دهد. این اتفاق باعث شد از رکود نجات پیدا کند. تویوتا موفق شد در سال ۱۹۵۰ یک شرکت فروش مستقل به نام شرکت فروش تویوتا موتور (Toyota Motor Sales Co) تاسیس کند که فعالیتش تا سال ۱۹۸۲ ادامه پیدا کرد. اولین خودروی ژاپنی که در سال ۱۹۵۷ به آمریکا صادر شد، تویوتا کراون (Toyota Crown) نام داشت.

جهانی شدن تویوتا

شرکت تویوتا در دهه ۱۹۶۰ یک مرکز تحقیق و توسعه در تایلند راه‌اندازی کرد. در سال ۱۹۶۳ نیز اولین خودرو تویوتا در خارج از کشور ژاپن، یعنی در استرالیا تولید شد و مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت، به طوری که بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۵تویوتا صادر کننده اصلی خودرو به استرالیا بود. به زودی تویوتا راه خود را به بازارهای دانمارک، نوروژ، سوئد و هلند پیدا کرد و تصمیم گرفت کارخانه‌هایی در آمریکا راه‌اندازی کند.

خودروهای تویوتا

شرکت تویوتا در دهه ۱۹۹۰ تصمیم گرفت ماشین‌های بزرگ‌تر و لوکس‌تر تولید کند. یکی از این خودروها تویوتا توندرا یاتی ۱۰۰ (Tundra, T100) نام داشت. سپس تویوتا مدل اسپرت تویوتا کمری با نام کمری سولارا (Camry Solara) را وارد بازار کرد. در همین دوره زمانی معروف‌ترین خودروهای اسپرت تویوتا از قبیل ام آر ۲ (MR 2)، سلیکا (Celica) و سوپرا (Supra) تولید شد. در سال ۱۹۹۷ نیز محبوب‌ترین خودروی هیبریدی تویوتا به نام تویوتا پریوس معرفی شد و تویوتا را جزو برترین برندها در حوزه خودروهای هیبریدی قرار داد. سپس شرکت تویوتا در سال ۱۹۹۹ به منظور رقابت با وانت‌های پرفروشی مانند فورد F-150، اولین مدل وانت توندرا را که خودرویی پهن پیکر بود تولید کرد. این نسل از توندرا که برتری‌های زیادی نسبت به مدل‌های مشابه خود داشت مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت.

وضعیت کنونی شرکت تویوتا

امروزه آمار تولید و فروش محصولات تویوتا بسیار حیرت انگیز است. در حال حاضر تویوتا کرولا جزو پرفروش‌ترین خودروهای این برند محسوب می‌شود. در چند سال گذشته شرکت تویوتا به دلیل تولید تعداد زیادی خودروی کم مصرف بنزینی و هیبریدی جزو برترین خودروسازان جهان شناخته شده است. تویوتا در ۱۷۰ کشور جهان نمایندگی فروش دارد و کارخانه‌های اختصاصی آن در ۱۸ کشور جهان فعالیت می‌کنند و ۹ کشور نیز میزبان خط تولید مشترک این برند با شرکت‌های دیگر هستند. علاوه بر این شرکت تویوتا بیش از هزار اختراع صنعتی در سازمان‌های جهانی ثبت کرده است.

کد خبر 404061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.